Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Wedden op Tour de Pologne 2015



De Tour de Pologne (Ronde van Polen) vindt dit jaar voor de 72e keer plaats. De koers weet de laatste jaren overall een sterk deelnemersveld te presenteren, maar vanwege de plaatsing op de internationale kalender blijven veel toppers thuis. De organisatie weet elke keer weer een ander parcours uit te zetten. Uit de mix van renners die de rittenkoers de voorbije jaren wonnen, blijkt deze diversiviteit des te meer: Majka (2014), Weening (2013), Moser (2012), Sagan (2011) en Daniel Martin (2010). Het zwaartepunt ligt dit jaar op het einde van de ronde met op vrijdag een zware bergrit en zaterdag een afsluitende tijdrit. De eindzege zal gaan naar een klimmer die een goede tijdrit in de benen heeft, hoewel is gebleken dat deze ronde alle kanten op kan.



Parcours
De eerste drie etappes kunnen als vlak bestempeld worden, hoewel er toch een aantal hoogtemeters overbrugd moeten worden. De eerste rit bestaat uit het rijden van tien lokale rondes met een korte klim voor de finish. Etappe 2 heeft het klimwerk vooral in het begin. Voordat er wordt gefinisht, worden er eerst vijf lokale ronden afgewerkt in Bedzin. Ook de derde etappe is niet bepaald vlak te noemen. Echter, de eerste ritten zullen geen problemen opleveren voor een renner met klassementsambities.
De vierde etappe heeft een aantal beklimmmingen, maar de laatste 25 kilometer zijn vlak. Echte verschillen zullen pas worden gemaakt in de volgende drie etappes. Etappe 5 is een echte bergetappe, waarin acht keer een beklimming van eerste categorie moet worden bedwongen. De laatste rit-in-lijn is de koninginnenrit: acht beklimmingen én bergopaankomst. Deze rit is voor de zesde keer op rij in het parcours opgenomen. De winnaar van deze etappe kroonde zich drie van de vijf keer ook tot eindwinnaar: D. Martin (2011), Moser (2012) en Majka (2014).Tenslotte wordt de Tour de Pologne zaterdag afgesloten met een vlakke tijdrit over 25 kilometer. Voorafgaand aan de tijdrit in 2014 stond de top-10 binnen de minuut van elkaar, dus de kans is groot dat ook dit jaar de ronde tot de laatste dag spannend blijft.

Favorieten
Tinkoff-Saxo reist zonder Rafal Majka af naar Polen, omdat de winnaar van vorig jaar een ander programma rijdt in voorbereiding op de Vuelta. Ion Izaguirre strandde vorig jaar tot op acht seconden van Majka in de slottijdrit. De 26-jarige Spanjaard is bezig aan een sterk seizoen getuige zijn podiumplek in de Vuelta al Pais Vasco. Ook in de eerste twee weken van de Giro reed hij korte uitslagen en afgelopen zaterdag liet hij met een tweede plek in de Ordiziako Klasika zien dat het goed zit met de vorm. Zijn ploeggenoot Beñat Intxausti werd vorig jaar derde en is, net als Ion Izaguirre, een goede tijdrijder. Overigens heeft Movistar met Andrey Amador nog een kanshebber. De Costa Ricaan werd verrassend vierde in de Giro, maar een kort klassement rijden in een ronde van een week lukt hem zelden.
Op papier is Fabio Aru een kandidaat voor de eindzege, maar ik verwacht hem hier niet. Het is immers de eerste koers van de jonge Italiaan na de Giro d’Italia, dus wedstrijdritme opdoen zal zijn eerste intentie zijn. Vorig jaar was de Tour de Pologne ook zijn eerste wedstrijd na de Giro en deed hij geen onnodige inspanningen. Dit pakte goed uit in de Vuelta, waar hij 5e werd. Ilnur Zakarin zou op basis van zijn eindzege in de Tour de Romandie hier de topfavoriet moeten zijn, maar zijn vorm na de Giro is niet geweldig. Opgaves in de Europese Spelen en het nationaal kampioenschap van Rusland, een magere 24e plek op het nationaal tijdritkampioenschap van Rusland en een 50e plek in het eindklassement van de Tour de Wallonie spreken niet bepaald tot de verbeelding. Het is afwachten hoe hij in Polen voor de dag komt.
Robert Gesink behoort ook tot het lijstje favorieten. Het is per renner verschillend hoe hij reageert op een wedstrijd na een grote ronde te hebben gereden. Rafal Majka blonk vorig jaar uit in de slotweek van de Tour met twee ritzeges en trok deze vorm door met winst in eigen land. Ook Izaguirre, Intxausti en Riblon (4e) hadden een Tour in de benen, maar waren daarin veel minder diep gegaan dan Gesink dit jaar, die al meerdere malen heeft aangegeven vermoeid te zijn. In ieder geval is de tijdrit geen nadeel voor de Varssevelder. Michal Kwiatkowski, de wereldkampioen, zal zich willen laten zien in eigen land. Het parcours zal hem goed moeten liggen als de vorm goed is, maar op basis van zijn prestaties in de Tour wordt winnen een lastig verhaal.
Andere namen: Sergio Luis Henao (goed eindschot, maar viel wat tegen in de Tour de Suisse), Christophe Riblon (topklasseringen in 2013 en 2014, maar rijdt een draak van een seizoen), Jurgen Van den Broeck (als hij bergop niet door de mand valt, is hij een gevaarlijke klant gezien zijn verbeterde tijdrit) en Ben Hermans (werd 2e in de Tour of Austria).

Prognose
De bookmakers hebben Kwiatkowski tot de grote favoriet gebombardeerd, maar hier kan ik het niet in vinden. Natuurlijk moet je nooit buiten de Pool rekenen, maar een quotering van net 3 kun je geen value noemen voor een renner die in de Tour telkens werd gelost. Liever ga ik voor Ion Izaguirre @7 (Unibet, stake: 2/10), maar wel met beperkte inzet. Zoals al gezegd, levert de Poolse rittenkoers vaak verrassingen. Het zegt genoeg dat er de laatste twintig jaar 19 verschillende winnaars waren.

Hermans voor Zoidl @1.97 (Pinnacle, stake: 4/10)
Ion Izaguirre voor S.L. Henao @1.61 (Betsson, stake: 5/10)
0 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar robs234
Country flagrobs234 in 1-08-2015 10:21 Overige sporten en evenementen
in 1-08-2015 10:21 Overige sporten en evenementen
40 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
Heb zelf ook op Ion ingezet voor de eindzege (en ook top 3 @2,75). Lijkt mij met zijn tijdrit en voorgaande prestaties in Polen de topfavoriet. Want grote verschillen zullen er inderdaad niet komen voorafgaand aan de tijdrit. Etappe 5 stelt sowieso niet zoveel voor ondanks die acht keer 'eerste categorie'. Die rit won zelfs Hushovd een paar jaar terug voor Ladagnous en Ratto in de sprint lichtjes bergop. En in etappe 6 blijven de verschillen doorgaans ook beperkt.

Amador start overigens niet en ik moet zeggen dat ik Riblon in de Tour wel steeds beter voor de dag vond komen. Liet zich enkele keren goed zien vanuit een vroege vlucht. Vorig jaar presteerde hij voor Polen niet beter dus ik houd stiekem toch wel weer rekening met hem voor top 5 AK.
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
Zondag 2 augustus – Etappe 1: Warschau – Warschau (122 km)
De renners hebben nog niet genoeg rondjes gereden, zal de organisatie hebben gedacht toen ze de ritten samenstelden. De eerste etappe doet denken aan een veredelde kermiskoers, maar de lokale ronde is niet te onderschatten. De hoop is dat de korte afstand aantrekkelijk, aanvallend koersverloop oplevert. Een aantal scenario’s zijn mogelijk, waarvan een sprint het meest waarschijnlijk is. Maar is dit met of zonder rassprinters?

0 Vind ik leuk's
Bole voor Meersman @2,10 in elk geval gespeeld. CCC heeft al aangekondigd dat Bole in de sprintritten mee gaat doen terwijl Meersman terugkomt van een rugblessure. Kans dus aanwezig dat die niet meteen zich volop gaat mengen en eerder mikt op rit 4 met het nodige klimwerk voor de vlakke finale.
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
chefspijker:
Bole voor Meersman @2,10 in elk geval gespeeld. CCC heeft al aangekondigd dat Bole in de sprintritten mee gaat doen terwijl Meersman terugkomt van een rugblessure. Kans dus aanwezig dat die niet meteen zich volop gaat mengen en eerder mikt op rit 4 met het nodige klimwerk voor de vlakke finale.


(y)

Al zat Bole ook veel te ver voor de slotkm. Uiteindelijk 38e. Maar Meersman niet top 80.
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
Maandag 3 augustus – Etappe 2: Cz?stochowa - D?browa Górnicza (146 km)
Marcel Kittel won vandaag de openingsrit van de Tour de Pologne in een massasprint. Normaal gesproken nauwelijks nieuws, maar nu wel: het was pas zijn eerste seizoenszege. Het bochtenwerk bleek mee te vallen, waardoor het echte spektakel uitbleef. Giant leverde een uitstekende teamprestatie door Kittel goed voorin te houden. Kittel stuurde zij-aan-zij met Ewan de laatste bocht in. Ewan had meer snelheid, maar moest corrigeren. Kittel ging er vervolgens overheen in de laatste honderd meter.
Maandag heeft de rit een wat glooiend parcours, maar dit zal de sprinters niet afschrikken. In de straten van D?browa Górnicza wordt er gesprint voor de zege. Zal Kittel weer zegevieren?



Parcours
De renners vertrekken om 15:10 uur vanuit Cz?stochowa. De finish na 146 km wordt verwacht tussen 18:29 uur en 18:49 uur. Hoewel de heuvels niet-gecategoriseerd zijn, moet er in het begin van de etappe wel degelijk worden geklommen. Alleen hebben de langere oplopende stukken lage stijgingspercentages en vice versa, waardoor een sprinter als Kittel hier niet voor hoeft te vrezen. Na 96 km passeert het peloton voor de eerste keer de finishlijn. Er worden dan nog vijf lokale ronden afgelegd zonder noemenswaardige moeilijkheden.

Favorieten
Na zondag zijn alle ogen weer volledig gericht op Marcel Kittel. Na zijn sprintzege in de openingsrit kun je moeilijk om de Duitser heen, zeker omdat er geen obstakels zijn die een sprint in de weg staan. Caleb Ewan reed zondag een uitstekende finale en was behoorlijk dicht bij de overwinning. De jonge Australiër was dit jaar al negen keer succesvol, maar nog niet op World Tour-niveau. Op pure snelheid zal hij tekort komen om Kittel te kloppen, maar hij heeft wel veel vertrouwen en zijn ploeg was zondag erg sterk. Orica was de enige ploeg naast Giant die de sprinter goed wist af te zetten in de finale. Verder kwam alleen Niccolo Bonifazio eraan te pas, die verrassend sprintte in plaats van Modolo. Zijn podium zal de ploegleiding voldoende vertrouwen geven om morgen weer op Bonifazio te gokken.
Een groot aantal snelle mannen kwam er vandaag niet aan te pas, maar morgen is wat dat betreft een heel andere finale. Guardini, Lobato, Nizzolo, Van Asbroeck, Boeckmans en Pelucchi maken allemaal een goede kans op een korte notering, terwijl Van Winden, Turgot, Kwiatkowski en Ion Izaguirre morgen normaal gesproken niet de top-10 halen.

Prognose
Het was te verwachten: de bookmakers bombarderen Kittel tot de grote favoriet om maandag te winnen. De quoteringen zijn ver onder even (rond @1.5) en dat is dus geen value te noemen. Het frappante is dat we maandag de echte verhoudingen tussen de sprinters nog niet hebben gezien. Kittel hoefde vandaag niet diep te gaan om Ewan te kloppen. Kittel kwam met meer snelheid de bocht uit, omdat Ewan moest corrigeren. Achter Kittel hebben Ewan, Nizzolo en Bonifazio (ervan uitgaande dat Lampre weer hem uitspeelt) de sterkste ploegen, terwijl Guardini het zondag op eigen houtje moest redden. Een weddenschap op een ‘top-3’ (bijvoorbeeld Ewan of zelfs Nizzolo) kan interessant zijn, maar de quoteringen zijn nog niet bekend.

Update:
Nizzolo top 3 @2.50 (Unibet, stake: 3/10)
Bole voor Franczak @2.27 (Pinnacle, stake: 4/10 -- gedropt van @2.67)
0 Vind ik leuk's
Ik ga vandaag voor Nizzolo voor Bonifazio @1,75. Ik sluit niet uit dat Lampre vandaag voor Modolo gaat met een laatste rechte, vlakke lijn van 1,8 kilometer. Niet echt iets voor Bonifazio, die het meer van een lastige finale moet hebben. En als Bonifazio wel weer de aangewezen man is bij Lampre, kan Nizzolo hem altijd nog verslaan in de sprint.
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
Jammer, massasprint ontsiert door valpartij Ewan oa. Wel goed voor de bets hier met Nizzolo top 3 en Nizzolo voor Boni (y)

1 Pelucchi 2 Kittel 3 Nizzolo 4 Boeckmans 5/6 Modolo/Bonifazio
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
Gingen hard onderuit, zag er ook een Movistar renner bij. Hopen dat het niet Izaguirre was.
0 Vind ik leuk's
Nizzolo top 3 binnen

Franczak wel voor Bole. Door de val kwamen ze beiden niet aan sprinten toe, Franczak werd 78e en Bole 130e. Pech, maar dat is altijd een risicofactor bij sprints
0 Vind ik leuk's
futre:
Gingen hard onderuit, zag er ook een Movistar renner bij. Hopen dat het niet Izaguirre was.


Izagirre en Lobato lagen erbij. Wat bloeduitstortingen bij knie en onderbeen. Paar dagen tijd om te herstellen...
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.