Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Wedden op wielrennen: Giro d'Italia 2021

Giro d'Italia 2021


De vorige Giro lijkt nog maar net afgelopen of de volgende editie staat al voor de deur. De eerste grote ronde van het jaar belooft andermaal een groot spektakel te worden! In oktober mocht Tao Geoghegan Hart verrassend triomferen met La Maglia Rosa. Maar wie volgt de Brit eind mei in Milaan op? Met Egan Bernal, Simon Yates en Remco Evenepoel staan er alvast enkele klinkende namen op de deelnemerslijst. 

 

Parcours

 

De 104de editie van de Ronde van Italië gaat van start in Piemonte met een proloog van negen kilometer doorheen de straten in Turijn. Verder zijn in de eerste week voornamelijk de sprinters aan zet met op papier vier potentiële kansen op een (massa)sprint. Toch moeten de klassementsmannen ook onmiddellijk alert zijn met twee aankomsten bergop in de openingsweek van de Giro. 

 

In de tweede week springen voornamelijk de rit naar de monsterlijke Monte Zoncolan én een etappe over de onverharde wegen van de Strade Bianche in het oog. In deze laatste zal er 35 kilometer over de bekende sterrati in Toscane gereden worden.

 

De slotweek staat in het teken van de strijd om het eindklassement. Zo staan er passages over mythische beklimmingen als de Passo Pordoi en de Passio Giau op het programma. Het absolute zwaarepunt ligt na de tweede rustdag. Dan krijgen de renners maar liefst drie aankomsten bergop voorgeschoteld. Op de slotdag vindt het orgelpunt in de straten in en rond Milaan plaats. Daar maken de klassementsrenners in een biljart vlakke tijdrit van dertig kilometer uit wie zich mag kronen tot winnaar van de Giro d’Italia 2021. 

 

Beknopt:

Totale afstand: 3480 kilometer

47 000 hoogtemeters

7 aankomsten bergop

2 tijdritten (in totaal 39 kilometer)

Rustdagen op 18 mei en 25 mei.

 

 

Favorieten

 

Egan Bernal – Volgens de bookmakers is de Colombiaan, samen met Simon Yates, de topfavoriet om deze Giro te winnen. In het voorjaar liet de voormalige Tourwinnaar zich opmerken door een knappe derde plaats te noteren in de Strade Bianche. Een uitslag die niet hoefde te verbazen vanwege zijn mountainbike verleden. In deze Ronde van Italië staat een gelijkaardige rit over grindwegen op het programma in de etappe naar Montalcino. Toch staat Bernal met enkele vraagtekens aan de start. Zo zijn de rugproblemen waardoor hij vorig jaar moest opgeven in de Tour, nog niet helemaal van de baan. Daarentegen kan hij wel rekenen op een ijzersterk team met (meester)knechten als Daniel Felipe Martínez, Iván Ramiro Sosa, Jonathan Castroviejo en Pavel Sivakov. Deze laatste krijgt in eerste instantie een vrije rol.

 

Remco Evenepoel – Het Belgische wonderkind maakt zijn wederoptreden in de Giro na zijn noodlottige val in de Ronde van Lombardije van augustus vorig jaar. Na een lange revalidatie zal hij zijn eerste wedstrijdkilometers afwerken tijdens de proloog in Turijn sinds zijn zware blessure. Het zet wel vraagtekens bij de klassementsambities van de 21-jarige Evenepoel. Daarom dat Deceuninck – Quick-Step de druk wil afhouden van hun goudhaantje en officieel João Almeida naar voor schuift als klassementsman. Al blijft de Belgische hoop op een eerste eindoverwinning in een grote ronde, na Johan De Muynck in 1978, groot. Opvallend is dat er binnen het team van de Belgische formatie geen plaats is voor een sprinter in de selectie. Het toont de klassementsambities aan van de formatie van Patrick Lefevre. 

 

Simon Yates – De 28-jarige Brit etaleerde in de Tour of the Alps zijn uitstekende vorm. Hij demonstreerde in de rit naar Feichten im Kaunertal en legde daar de basis voor zijn overwinning in het eindklassement. De Vuelta winnaar van 2018 weet alvast hoe hij een grote ronde op zijn naam moet schrijven. De vraag is of de ploeg van Yates, Team BikeExchange, sterk genoeg is om de koers te dragen mocht hun kopman het roze veroveren. 

 

Mikel Landa – Het speerpunt van Bahrain – Victorious eindigt steevast in de voorste gelederen van de eindklassementen in een grote ronde. Zo wist hij bij zijn laatste vijf deelnames telkens in de top zeven te eindigen. Echter blijft het voor de Bask ontzettend moeilijk om naar het podium te rijden. Dat lukte het hem slechts één keer, in de Giro van 2015. Dit is grotendeels te wijten aan zijn beperkte tijdritcapaciteiten. Op dat vlak heeft Landa het geluk dat er in deze Giro slechts 38 kilometer tegen de klok gereden moet worden. Mocht hij dus ooit nog eens op een eindpodium van een grote ronde willen staan, zijn de gegeven omstandigheden voor hem ideaal. 


Aleksandr Vlasov – Vlasov eindigde dit jaar zowel in Parijs-Nice als in de Tour of the Alps op het podium van het eindklassement. Opvallend is dat de 25-jarige Rus nog maar één grote ronde heeft uitgereden. In de Vuelta van vorig jaar eindigde hij net buiten de top 10. Maar het lijdt weinig twijfel dat hij met zijn kwaliteiten een plek in de top 10 mag ambiëren. 

 

 

Prognose

 

De (top)favorieten staan met heel wat vraagtekens aan de start. Intrinsiek heeft Bernal de meeste kwaliteiten om deze Giro naar zijn hand te zetten. Maar de vraag is in hoeverre de Colombiaan hinder blijft ondervinden van zijn rugklachten. In zijn laatste rittenkoers, de Tirreno - Adriatico, kwam hij nog (ruim) tekort tegen Pogacar en Van Aert. Medefavoriet Simon Yates heeft al eens eerder in een bijzonder kansrijke positie gezeten voor eindwinst in de Giro van 2018. Jammer genoeg voor de Brit zakte hij toen twee dagen voor het einde compleet door het ijs. Hij verloor maar liefst 38 minuten waardoor de roze trui uit zijn handen glipte. Kan hij drie weken op absoluut topniveau aan? In de Vuelta later dat jaar bewees hij van wel maar er lijkt altijd een vorm van fragiliteit rond de Brit te hangen in een rittenkoers van twintig dagen. 

 

Bij Deceuninck – Quick Step is het uitkijken naar de waardeverhoudingen tussen João Almeida en het Enigma, Remco Evenepoel. De Portugees heeft in het verleden reeds bewezen dat hij kan mee dingen voor een top tien plaats in het eindklassement van een grote ronde. Zo eindigde het 22-jarige talent vorig jaar op een knappe vierde plaats in de Giro na lang de roze trui te hebben gedragen. Voor Evenepoel was die Giro hét grote doel waar hij met klassementsambities aan de start zou komen. Dit jaar liggen de kaarten anders omdat de Belg na zijn zware val nog geen competitieritme heeft kunnen opdoen. Daarom probeert de ploeg de ambities rond de Schepdalenaar te temperen. Nadeel voor beide heren is dat er slechts een beperkt aantal tijdritkilometers in het parcours zijn opgenomen. Toch geloof ik in het kopmanschap van de jonge Vlaming. Vanwege de hoge odd speel ik Evenepoel to win Giro @ 7 (Low, Ladbrokes). Lagere noteringen zou ik absoluut niet aanraden.

 

Verder speel ik Tim Merlier wint een etappe: Ja @ 2.47 (Medium, Betcenter). Wanneer we puur naar snelheid kijken hoort Merlier samen met Caleb Ewan en Dylan Groenewegen tot de snelsten van dit Giro-peloton. De odd ligt daarom voor mij ook te hoog, de noteringen bij andere bookmakers liggen voor een overwinning van de Belg slechts rond de 1.6. Nadeel voor hem is wel dat hij zijn debuut maakt in een grote ronde. Het is dus moeilijk in te schatten of hij zijn vorm drie weken kan aanhouden maar met vier sprintkansen in de eerste anderhalve week liggen er voor Merlier voldoende mogelijkheden. 


Mocht ik de volgende dagen op nog interessante zaken botsen, pas ik de openingspost aan. Geef gerust ook jullie tips en feedback door. Zo kunnen we er hopelijk samen een winstgevende Giro van maken.

10 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar bartfcb
Country flagbartfcb in 5-05-2021 00:43 Overige sporten en evenementen
in 5-05-2021 00:43 Overige sporten en evenementen
82 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50

Was er al een klein beetje bang voor maar Nizzolo stapt vandaag niet meer op de fiets...

0 Vind ik leuk's

Ik speel nog live Oldani voor de winst @12, deze groep kan het best eens redden en dan geef ik hem een goede kans.

1 Vind ik leuk's

Ik heb hem ook gespeeld. GL!

0 Vind ik leuk's

Vandaag speel ik voor de vlucht. Ik denk dat Bora er eens werk van gaat maken. 25% low op:


Grosschartner (1-3) @ 15

Fabbro (1-3) @ 11

Tratnik (1-3) @15


GL!

Bericht gewijzigd door tomaat23 op vr 28 mei 2021, 09:40
2 Vind ik leuk's
ti ta to maat

Hermans - Arndt (2,30, unibet)

Bericht gewijzigd door domi op za 29 mei 2021, 09:40
0 Vind ik leuk's

Ik verwacht een vergelijkbare rit als etappe 15 met een vluchtgroep die de ruimte krijgt. Bora zal de koers niet controleren om de puntentrui te beschermen en ik vraag me af of andere ploegen zich volledig willen/kunnen opofferen. Daarom vind ik bovenstaande h2h 50/50 en dus value op Hermans die bijna geen sprintje aan zich voorbij laat gaan. Daarnaast nog een paar long shots die vanuit de vlucht kunnen winnen:

Walscheid (201, bet90)

Serry (201, bet90)

Fiorelli (67, bet90)

Albert Torres (151, bet90)

Bericht gewijzigd door domi op za 29 mei 2021, 09:40
0 Vind ik leuk's

Almeida > Yates @ 2.05 low @ unibet


Voor mij is Almeida topfavoriet voor deze etappe. Volgens de bookies ook, zij schatten Yates alleen hoger in. Ik zie value in Almeida > Yates, vanwege:


Almeida was 2 dagen terug op een soortgelijke berg gewoon beter dan Yates.

Almeida heeft geen klassement en mag dus wegspringen. Yates niet.

Als Almeida en Yates beide even goed zijn, zal Yates kopwerk doen voor zijn klassement en Almeida voor hem eindigen.


Uiteraard zijn er ook scenario's denkbaar waarbij Yates voor Almeida finisht, maar ik denk aanzienlijk minder dan de 50%+ zoals de bookies hem nu inschatten.


Eigenlijk wil ik ook Almeida voor de winst of 1-3 maar vind de odds daar te licht voor. Vooral met het gevaar voor een vlucht die het (vaak) volhoudt in een etappe die eigenlijk helemaal niet zo lastig is.


GL maar weer!

Bericht gewijzigd door tomaat23 op za 29 mei 2021, 09:34
0 Vind ik leuk's
ti ta to maat

Covi & Tratnik zijn voor mij de mannen van de vlucht. Beide 25% low (1-3) voor respectievelijk 34 en 41.


Beide mogen. Beide hebben al resultaat gereden deze Giro. Beide hebben in mijn ogen te hoge odds, vooral als je het vergelijkt met Fortunato @ 8 (1-3).

0 Vind ik leuk's
ti ta to maat

Slotweekend van de Giro.


Gisteren was het goed duidelijk hoe de kaarten verdeeld zijn in dit slotweekend. Bikeexchange en Quickstep ontvouwen hun vleugels. En terecht, want met Yates en Almeida lijken ze de sterkste mannen in koers te hebben.


Vooral nadat Bernal gisteren wederom tijd verloren, ruiken ze bloed.


Ik verwacht dat beide ploegen een gemeenschappelijk belang hebben om de kopgroep niet te ver te laten vertrekken. Yates voor misschien een stunt en Almeida voor de etappe. De bergen zijn relatief eenvoudiger dan gisteren, Wat Almeida iets meer moet liggen dan gisteren.


S. Yates to win @ 3.75 low

Almeida to win @ 4.25 low



Bericht gewijzigd door tomaat23 op zo 30 mei 2021, 10:33
0 Vind ik leuk's
ti ta to maat

Laatste bet van mij voor deze Giro is Brändle > Walscheid.


Van nature is Walscheid een sprinter die recentelijk ook zijn mannetje staat in de tijdrit. De laatste tijd wijst de score naam hem uit, zowel in de openingstijd als het WK eind vorig jaar.


Toch heeft Brändle meer zijn strepen verdiend in de tijdrit en dat is niet alleen omdat hij er een stuk meer gereden heeft.


In de openingstijdrit waren de jongens 8 en 9, terwijl het kortere parcours meer op maat is voor Walscheid.


Zelf denk ik dat het nu 50/50 is en vind Brändle op 2.40 te hoog.

0 Vind ik leuk's
ti ta to maat

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.