Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Terugblik op de Spaanse Primera Division 2016-2017

De Spaanse Primera Division zit erop, dus is het hoog tijd voor een terugblik op het afgelopen seizoen. Real Madrid pakte de titel, maar wie waren behalve De Koninklijke de blikvangers van het afgelopen jaar? En welke clubs wisten niet aan de verwachtingen te voldoen?


De titelrace

Real Madrid wist FC Barcelona van de troon te stoten wist zich voor het eerst in vijf jaar weer eens tot beste van Spanje te kronen. Het betekende de 33e landstitel voor Los Merengues, die vanaf de negende speelronde de koppositie niet meer uit handen gaven. Wellicht dat het seizoen van Los Merengues nog mooier kan worden, want op 3 juni staan zij in Cardiff in de Champions League-finale tegenover Juventus. Trainer Zidane was in zijn actieve carrière al het neusje van de zalm, maar laat zien ook als trainer van absolute wereldklasse te zijn. FC Barcelona mocht weliswaar tot de laatste speelronde blijven hopen op de titel, maar liep eigenlijk het gehele seizoen achter de feiten aan. Het kampioenschap van Real Madrid is voornamelijk gebaseerd op een sterk collectief - Zidane rouleerde er met name in de tweede seizoenshelft regelmatig lustig op los. FC Barcelona teerde daarentegen teveel op de ingevingen van Messi, Suarez en Neymar. Als het Zuid-Amerikaanse supertrio eens haar dag niet had of rust kreeg leidde dat doorgaans al snel tot puntverlies.


De revelaties van het seizoen

Eibar was voor mij misschien wel de meest aangename verrassing van dit seizoen. De Basken wisten in hun voorgaande twee seizoenen in de Primera Division beide keren op het nippertje te ontsnappen aan degradatie, maar lieten in hun derde voetbaljaar op het hoogste niveau zien tot waartoe zijn in staat zijn. De cocktail van fris en verzorgd voetbal gecombineerd met de typisch Baskische strijdlust leverde de roodblauwen een dik verdiende plek in het linkerrijtje op.


Ook streekgenoot Alaves kan met een negende plaats terugkijken op een voortreffelijk seizoen. De kers op de taart moet zelfs nog komen, want op 27 mei staat de promovendus in de finale van de Copa del Rey tegenover FC Barcelona. Verder verdient ook Leganes een eervolle vermelding. Bij aanvang van dit seizoen gaf niemand een cent voor de overlevingskansen van de Madrilenen, die hun debuut maakten op het hoogste niveau. Het werd trainer Asier Garitano niet makkelijk gemaakt - zo was er geen geld voor versterkingen en kampte hij zowat het gehele seizoen met een waslijst aan blessures. Los Pepineros bleven echter knokken voor ieder punt, met lijfsbehoud als beloning.


De tegenvallers van het seizoen

Granada speelde de afgelopen seizoenen ook al met vuur, dus de degradatie kwam niet geheel onverwacht uit de lucht vallen. Het is echter het totaalplaatje waar je als voetballiefhebber direct de tranen van in de ogen springen. De roodwitten hadden voorafgaand aan dit seizoen een blik huurlingen uit alle windstreken open getrokken. Geen wonder dat trainer Paco Jemez daar geen eenheid van wist te maken. Ook Lucas Alcaraz en Tony Adams kregen Los Nazaries niet aan de praat.


Ook Valencia kende een seizoen om heel snel te vergeten. De club uit de sinaasappelstad vertoefde het gehele seizoen in het rechterrijtje en moest zelfs geruime tijd vrezen voor Europees voetbal. Volgend seizoen mag trainer Marcelino proberen om Los Che weer richting de Spaanse subtop te loodsen. Verder is ook Las Palmas mij tegen gevallen. De vijftiende plaats is op zich niet eens zo slecht, maar ik ben ervan overtuigd dat er dit seizoen zoveel meer in had kunnen zitten. In de eerste seizoenshelft speelden de geelhemden misschien wel het beste voetbal van Spanje en ontpopten zij zich tot een voorname kandidaat voor Europees voetbal, maar na de winterstop zakte de formatie van trainer Setien steeds verder weg.


De getipte weddenschappen

Hier blikken we terug op de weddenschappen die we tipten in de voorbeschouwing op dit seizoen.


1. FC Barcelona wordt kampioen @1.80 (interwetten, Betway, medium)

De titelstrijd ging ook dit seizoen weer tussen FC Barcelona en Real Madrid, maar werd ditmaal dus beslecht in het voordeel van de Madrilenen. De opvolger van de vertrekkende Luis Enrique zal deze zomer flink moeten investeren om volgend seizoen het sterrenensemble van Zidane af te kunnen troeven. Verloren.

2. Celta de Vigo eindigt onder Malaga @2.20 (Unibet, low)

Celta de Vigo gooide dit seizoen alles op de Europa League, waarin het in de halve finales nipt werd uitgeschakeld door Manchester United. In eigen land koos trainer Berizzo met name in de tweede seizoenhelft regelmatig voor een B-elftal en dat ging uiteraard ten koste van de resultaten. Mede omdat de laatste tien speelrondes in totaal slechts vier punten opleverden eindigde Celta de Vigo uiteindelijk met 45 punten op de dertiende plaats. Malaga kende eveneens een teleurstellend seizoen, maar de tussentijdse komst van Michel bleek een gouden zet. Hij kreeg de Andalusiërs aan het draaien, waardoor zij met 46 punten uiteindelijk op de elfde plaats eindigden. Een mazzeltje, maar zonder geluk vaart niemand wel. Gewonnen.

3. Real Sociedad eindigt boven Espanyol @1.95 (Unibet, medium)

Easy win. Buiten de eerste speelronde stond Real Sociedad het gehele seizoen boven Espanyol en plaatste zich met een zesde plaats voor Europees voetbal. Espanyol kende haar beste seizoen in jaren, maar kwam met een achtste plaats in de eindrangschikking net tekort voor een Europa League-ticket. Gewonnen.

4. Ruben Castro meest scorende Spanjaard @3.50 (Unibet, low)

De Trofeo Zarra, de prijs voor de meest scorende Spanjaard in de Primera Division, is in Spanje echt wel een prestigieuze prijs. Ruben Castro kende met dertien competitietreffers weliswaar een redelijk seizoen, al kwam hij geen moment in de buurt van zijn negentien treffers van vorig seizoen. De aanvaller van Real Betis moest daarom Iago Aspas (negentien goals), Aduriz (zestien goals), Morata (vijftien goals) en Sandro Ramirez (veertien goals) voor zich dulden. Verloren.

5. Las Palmas eindigt in de top tien @3.50 (Unibet, low)

Tja, Las Palmas... Tot de achttiende speelronde stond de eilandclub consequent in het linkerrijtje en leek er geen vuiltje aan de lucht. Vervolgens kreeg trainer Setien het aan de stok met het bestuur en was het gedaan met het frivole aanvalsspel van El Submarino Amarillo. Deze verloren weddenschap doet mij het meeste pijn, vooral omdat ik nog altijd het gevoel heb dat Las Palmas zoveel meer had kunnen bereiken. Daar koop je als wedder echter helemaal niets voor. Verloren.

Conclusie

Zowel in de kop als in de staart van het klassement ontbrak het helaas aan een zinderende ontknoping. Real Madrid werd relatief eenvoudig kampioen, terwijl ook de degradatiestrijd grotendeels al vroegtijdig beslist was. Toch was het ook dit seizoen weer regelmatig smullen geblazen op de Spaanse velden. Tot volgend seizoen!

0 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar jeroenunibet81
Country flagjeroenunibet81 in 22-05-2017 12:50 Voetbal
in 22-05-2017 12:50 Voetbal
2 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
Mooie terugblik op een interessant seizoen. Mag ik vragen wat je onderbouwing was voorafgaand aan het seizoen voor Malaga boven Celta? Aangezien Malaga het seizoen daarvoor volgens mij niet heel bijzonder speelde en Celta net een topseizoen gedraaid had.
0 Vind ik leuk's
ck97:
Mooie terugblik op een interessant seizoen. Mag ik vragen wat je onderbouwing was voorafgaand aan het seizoen voor Malaga boven Celta? Aangezien Malaga het seizoen daarvoor volgens mij niet heel bijzonder speelde en Celta net een topseizoen gedraaid had.


De voornaamste redenen daarvoor waren het vertrek van Nolito naar Manchester City en natuurlijk het Europese avontuur van Celta de Vigo, wat dus inderdaad behoorlijk wat kruim heeft gekost. Ik had eerlijk gezegd wel een hogere eindklassering voor Malaga in gedachten, maar op de valreep kwam deze weddenschap toch nog op zijn pootjes terecht.
0 Vind ik leuk's
"Todo bien , todo bien."

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.