Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

GDPR gebruiken om banned of limited accounts te verwijderen

Is het mogelijk om de nieuwe EU-privacy wetgeving (GDPR) te gebruiken om een bestaande account te laten wissen bij een bookmaker.


Met als einddoel om een account te heropenen zonder limieten, die er eerder op toepassing van waren.

3 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar koeniuer
Country flagkoeniuer in 4-06-2018 09:22 Algemeen
in 4-06-2018 09:22 Algemeen
4 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50

Een bookmaker legt limieten op om niet teveel te verliezen aan winstgevende wedders. Het lijkt mij daarom niet mogelijk om een account te laten heropenen zonder limieten.

1 Vind ik leuk's
Toto Sigarenboer

Als de bookmaker GDPR juist toepast dan verwijderen ze alle gegevens als je daarom vraagt (denk ik), zo zouden ze dus niet meer kunnen weten of je limieten had op je gesloten account. Opzich wel een interessante vraag van OP.

2 Vind ik leuk's
-
Op di. 19 jun. 2018, 20:08 schreef thisizgame:

Als de bookmaker GDPR juist toepast dan verwijderen ze alle gegevens als je daarom vraagt (denk ik), zo zouden ze dus niet meer kunnen weten of je limieten had op je gesloten account. Opzich wel een interessante vraag van OP.

Klopt, hun algemene voorwaarden zijn totaal in ons nadeel en geeft hen alle macht om ons te benadelen zonder er een verklaring over te moeten geven waarom dit gebeurt.


De nieuwe wet is eindelijk iets dat hier tegenin kan gaan.


Als ze je verwijderen en je zou een nieuw account maken dat onmiddellijk een ban krijgt, dan weet je dat ze gelogen hebben.

Als je onmiddellijk een ban krijgt bij andere bookmakers, dan weet je dat ze je data delen als een soort blacklist.


In praktijk zal het echter niet zo simpel zijn, vrees ik. Ze zullen wss een andere wet inroepen die hen verplicht om toch altijd je data te bewaren. Bijvoorbeeld als bescherming tegen jezelf bij verslaving of tegen witwassen enz.


De vraag is dan welke regels prioriteit krijgen...

3 Vind ik leuk's

Op zich een interessante kwestie, maar volgens mij is het zo dat bookmakers je info langer vast mogen houden als ze daar goede redenen voor hebben. Redenen zijn bijvoorbeeld om criminele activiteiten te kunnen voorkomen of aan kunnen pakken, een maatschappelijke verantwoordelijkheid of überhaupt het bedrijf draaiende te kunnen houden.


Al die drie voorwaarden zijn wel van toepassing:

  • Als je iedere keer als je een account hebt gebruikt je gegevens kunt laten wissen, wordt het een stuk makkelijker om zwart geld wit te wassen. M.a.w., je werkt criminaliteit in de hand. Niet alleen de bookmaker, maar ook de overheid heeft er dus baat bij dat dit goed gebeurt.
  • Een van de taken van bookmakers is om verslaving te herkennen en te counteren. Nu kun je je afvragen in hoeverre bookmakers daar op dit moment serieus mee bezig zijn, maar als je iedere keer je gegevens kunt laten verwijderen is dat niet bepaald behulpzaam in 'de strijd tegen verslaving.' Die maatschappelijke verantwoordelijkheid is dus ook onlosmakelijk verbonden met de GDPR.
  • Het kunnen hebben van één uniek account per persoon is van onmiskenbaar belang voor een bookmaker. Of ze je nou limieten opleggen of niet en of dat nou eerlijk is of niet, dat doet er niet toe, want het staat in de algemene voorwaarden en daar ga je mee akkoord (dat heb je zelf aangevinkt). Daarnaast ga je natuurlijk enorm veel accounts krijgen die meerdere keren dezelfde bonussen claimen, terwijl ze daar geen recht op hebben. Ofwel, op de manier hoe bookmakers werken zijn enkele en unieke accounts dus een must (in de huidige markt).


De precieze inhoud van de GDPR ken ik ook niet, maar ga er maar van uit dat het niet zomaar mogelijk is om je accountgegevens te laten verwijderen op grond van GDPR. De GDPR is er om de consument te beschermen en niet om valsspelen, witwassen of verslaving te bevorderen.

2 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.