Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Odds, probability, value en bookmakers margin

Goedemiddag,

Ik ben bezig een model in Excel te maken die ondersteuning geeft bij het plaatsen van bets.

Nu heb ik een vraag en zou graag jullie mening weten;

Alom bekend is dat de bookmakers een marge (ook wel overround) hanteren. Deze is simpel uit te rekenen door eerst de odds om te zetten naar een zogeheten implied probability (1 / odd), deze op te tellen en alles wat over de 1 (of 100%) komt is de marge van de bookmaker op die specifieke bet.

Vb;

Roda (1.95)
Draw (3.35)
Go Ahead (3.95)

Wordt dan: (1/1.95) + (1/3.35) + (1/3.95) = 1,06 en dus een marge van 6%

Om value te bepalen is het vervolgens zaak om je eigen probability te vergelijken met de implied probability.

Daar komt mijn vraag ook;

Is het nodig om de marge van de bookmaker te corrigeren om de echte value te bepalen?

En zo ja, hoe zou je dat dan doen?

Ik ben benieuwd naar hoe jullie hier mee omgaan.
0 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar gerrit86
Country flaggerrit86 in 17-02-2017 11:21 Hulp en advies
in 17-02-2017 11:21 Hulp en advies
3 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
Hoi Gerrit,

Als de marge 6% is zou je alle odds kunnen vermenigvuldigen met 1,06. Als je dan de rekensom doet kom je namelijk wel op 1 (oftewel 100%) uit. De odd voor Roda JC zou dus 1.95 * 1.06 = 2.067 moeten zijn.

Ik zie daar de meerwaarde echter niet van in. We moeten het immers stellen met de odds die daadwerkelijk beschikbaar zijn, ongeacht de marge van de bookmaker. Uiteindelijk draait het, zoals je zelf ook al stelde, om het vergelijken van je eigen kansberekening met die van de bookmaker. Een odd van 1.95 staat voor een slagingspercentage van ruim 51% (1 / 1.95). Als jij bijvoorbeeld hebt gelezen dat de complete basiself van Go Ahead aan de diarree is, dan nemen de kansen op een Limburgse zege uiteraard flink toe. Als je inschat dat de kans op een overwinning voor Roda JC nu pak 'm beet 65% is, dan is een odd van 1.95 prima value (zelfs als Roda JC uiteindelijk alsnog zou verliezen). Als je dit principe begrijpt ben je in mijn ogen al een heel eind op de goede weg. Een verloren pick was niet altijd een slechte pick en een gewonnen pick was niet altijd een goede pick. Alles draait om de al dan niet aanwezige value.

Veel succes met je weddenschappen! Mochten er trouwens mensen anders over denken, dan hoor ik het graag. Altijd leuk, zo'n (wed-)discussie! :D
0 Vind ik leuk's
"Todo bien , todo bien."
Bedankt voor de reactie! Je hebt gelijk dat het draait om de beschikbare odds.

Het begrijpen van het principe value is iets wat ik pas sinds kort toepas, ook middels het Excel model.
Het moeilijkste is uiteraard je eigen inschatting van die kansberekening te maken. Dit doe ik middels een goal matchrating systeem op basis van de laatste 6 wedstrijden en een formule. Vervolgens vergelijk ik die met de gegeven odds en 'kans' van de bookmaker om value te bepalen.
En middels fractional Kelly bepaal ik vervolgens weer de inzet per bet. En dit speel ik dan alleen singles. Uiteraard nog wel met een eigen inzicht / gevoel aangezien er bijvoorbeeld altijd wel value op een odd van 17.50 zit maar het niet erg realistisch is.

Mag ik vragen wat jij (en/of andere VW-leden) hier van vinden? En hoe jullie dit doen?

Dit is dan ook een uitnodiging tot een (wed-)discussie :)
0 Vind ik leuk's
Je eigen kansberekening is inderdaad het lastigste en is in combinatie met een goed money management de voornaamste sleutel naar succes (hopelijk ;) ). Ik heb daar helaas geen gouden formule voor, haha! Goede info is het belangrijkste. In de grotere Europese competities is het heel lastig om value te vinden - zo gauw als een Messi of een Cristiano Ronaldo geblesseerd raken droppen de odds direct als een malle. De beste manier om value te pakken is een wat minder bekende competitie nauwgezet volgen en rustig je kans afwachten.
0 Vind ik leuk's
"Todo bien , todo bien."

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.