Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Probability model: Kansberekening voor uitkomsten en goals

Beste mede-VW’ers,

Na het vorige topic waarin ik m’n eerste versie van dit model uit de doeken deed wil ik hierbij de officiele release vrijgeven.

Voor diegene die het vorige topic niet hebben gelezen en zich afvragen wat dit model inhoud, het volgende:



Op basis van de statistieken van Soccerway berekent dit model de kansen voor een paar verschillende bets. Het laat zien waar, volgens de stats, de grootste kansen liggen voor beide teams qua uitkomsten en goals.

Voor het gemak houd deze release qua Asian Handicaps alleen +0, 0,25 en +0,5 in, aangezien deze bets meestal de beste odds (+- 1,60) hebben. Als je zoekt naar AH +2,5 voor een odd van 1,05 is dit niet jouw ding.

Hoe te gebruiken

Dit model gaat je niet vertellen waar je op moet inzetten om twee simple redenen:
- Het weet de situatie niet
- Het weet de odds niet

Het handige hiervan is, is dat jij (de gebruiker) dit meestal wel weet. Dit model laat de kans zien op success bij een bepaalde bet, het is voor jou dan uit zien te vinden of deze kans:
- er geen salonremise word verwacht, oid.
- hoger is dan de odd die gegeven is door de bookie


Voorbeeld: stel je wilt inzetten op de wedstrijd Granada – Atletico, het model komt met de resultaten die bovenaan dit topic worden weergegeven. De odds van Pinnacle voor deze wedstrijd waren als volgt: 7.58 – 2.36 – 2.14.
Als je nu alleen op het model vergeleken met de 1X2 odds afgaat, ligt er enorme value op Granada; het model schat de kans op thuiswinst op 34%, Pinnacle op 13% (100/7,58= … ).

Dat de odds van Pinnacle zo veel hoger liggen dan die van het model wijst erop dat er iets niet klopt. Na rondspeuren blijkt dat bij een gelijkspel Granada niet degradeert en Atletico 100% op de 3e plek eindigt. Dit verklaart ook de abnormaal lage odds voor een gelijkspel.

Je weet nu dat er dus een bovengemiddelde kans is op een gelijkspel is het misschien beter om te speuren naar de AH odds. De noteringen voor Granada +0,25 liggen rond de 2.15, Granada +0,5 op 1,78. Het model laat zien dat de statistieken een kans van 57% toekennen aan Granada +0,25. Dit geeft een odd van 1,75. Werp weer een blik op de geboden noteringen en je ziet dat Granada +0,5 een odd heeft van 1,78; value spotted. Een odd van 1,78 betekent dat de bookies het een kans van 56% geven (1/1,78= … ), dit terwijl het model Granada +0,5 een kans van 63% geven; more value spotted.

Als je dit bij elkaar optelt krijg je de volgende snelle conclusie:
- De kans op een gelijkspel is hoger dan normaal door de situatie op de ranglijst
- De odds voor Granada + 0,25 en 0,5 zijn te hoog ingeschat naar de situatie en de statistieken die beschikbaar zijn.

Met deze ietwat voorbarige conclusie heb je beide zwakke punten van dit model ook aangepakt: je weet de odds én je weet de situatie rond de wedstrijd. Hierdoor kan je dus gaan beslissen waar je op inzet. (Wedstrijd eindigde 0-0)

Let op!

Aan het begin van een seizoen kan je een heel vertekend beeld krijgen van de kansen; team 1 kan 2x thuis hebben gespeeld tegen de slechtste teams van de competitie en team 2 heeft misschien net 2 lastige wedstrijden achter de rug tegen titelkandidaten. Het beste is te wachten tot alle teams tegen teams uit de drie klasses (top, mid, slecht) heeft gespeeld in uit- en thuiswedstrijden.

Ik ben niet van plan dit bestand geupdate te houden. Het is een basis waarmee ik hoop dat jullie je kunnen uitleven en er iets moois van bouwen. Zie het als een pizzabodem die je zelf kan gaan vol gooien met ingredienten naar keuze.

Hoe te gebruiken is ongeveer hier te vinden: http://www.voetbalwedden.net/topic/wip-goal-calculator-file-3304/

Vragen, opmerkingen, klachten, verbeterpunten zijn altijd welkom!

Downloadlinks:
http://www.megafileupload.com/22Pi/POSMDL.xlsx
http://s000.tinyupload.com/?file_id=97760487737295555456
http://www.filedropper.com/posmdl
0 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar snku
Country flagsnku in 4-06-2015 08:30 Hulp en advies
in 4-06-2015 08:30 Hulp en advies
2 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
Mooi systeem. Ik moet zeggen dat ik een zelfde soort systeem heb gemaakt op basis van een kant en klaar systeem. Hierbij bereken ik ook de Expected Goals voor Uit en Thuis op basis van gescoorde goals uit en thuis en ontvangen goals uit en thuis. Het voordeel van mijn systeem is dat hij automatisch data van een gegenereerd Excel bestand van football-data.co.uk kan uitlezen. Ik hoef dus niets in te vullen. Ik kies competitie, thuis en uit club en alles rolt eruit. Nadeel is echter wel dat niet alle competities worden bijgehouden bij deze site.

Ben wel heel benieuwd hoe je de odds voor +0,25 en -0,25 berekend.
0 Vind ik leuk's
Het invullen valt hier ook mee, het is alleen een kwestie van kopieren plakken in de goede kolom :P.

De AH 0,25 odds waren nogal lastig en ik ben er nu ook niet helemaal tevreden over. Ik heb geprobeerd terug te vinden hoe ik deze gevonden heb maar kon de site niet meer zo 1,2,3 vinden. Het kwam er in ieder geval op neer dat er een calculator was die de deler uitrekende waarmee je de probability voor winst bij een +/-0,25 kreeg. Deze veranderde bij iedere wedstrijd maar lag eigenlijk overal tussen de 1,9 en 1,97 even uit m'n hoofd. Hierdoor heb ik gekozen voor een 1,95 deler omdat deze na meerdere tests het dichtste bij meerdere voorbeeldwedstrijden kwam.
0 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.