Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Boksen - Voorbeschouwingen van Tom800

Beste vw'ers,


Sommigen onder jullie kennen mij nog van enkele jaren terug wanneer ik de voorbeschouwingen voor de Belgische competitie schreef. Ondertussen ben ikzelf al langere tijd gestopt met wedden op het voetbal en was daardoor inactief op deze website.


De afgelopen jaren is mijn interesse in de oeroude bokssport wel echter toegenomen. Boksen is nog steeds één van de meest populaire sporten ter wereld en lokt nog altijd miljoenen kijkers. De sport is voornamelijk enorm populair binnen de UK en USA. Ook in België en Nederland begint de sport steeds meer aan populariteit te winnen.


De komende weken/maanden ga ik voorlopig in deze topic voorbeschouwingen maken, wedstrijden analyseren en prognoses schrijven. Ik ben voornamelijk een fan van de zwaardere gewichtsklassen.


Interessant om te weten


  • Per gewichtsklasse zijn er vier grote bonden waar boksers een wereldtitel kunnen winnen. Sommige gewichtsklassen hebben dan ook 4 wereldkampioenen, in andere klassen zijn er kampioenen die meerdere wereldtitels in hun bezit hebben. Bij de zwaargewichten is Anthony Joshua bijvoorbeeld de wereldkampioen binnen de WBA, WBO & IBF, en is de Amerikaan Deontay Wilder de WBC-wereldkampioen.


  • Omwille van de verschillende boksbonden, promotoren, tv-kanalen en managers is het voor sommige bonden moeilijk om bepaalde boksers tegen elkaar te laten uitkomen, meestal vanwege de financiële belangen. Zo snakt de bokswereld naar de ultieme titelkamp van Anthony Joshua tegen Deontay Wilder, maar kan men voorlopig geen akkoord vinden.


  •  Kampioenschappen voor de wereldtitel houden 12 ronden van 3 minuten in. Daarnaast komen 10 ronden en 8 ronden geregeld voor in 'gewone' kampen, waar meestal weinig op het spel staat.3 juryleden schrijven (zo goed als altijd) anoniem hun beoordeling na elke ronde. Men kan 10 punten behalen na elke ronde. Als een bepaalde bokser zijn tegenstander domineert, zal hij een 10-9 ronde toegekend worden. Indien hij zijn tegenstander één keer heeft neergehaald (knockdown), zal hij een 10-8 ronde toegekend krijgen. Ronden kunnen ook 10-10 gescoord worden.Indien er een KO plaatsvindt, zijn de scores van deze ronden logischerwijze niet van toepassing. Na de kamp zal de ring announcer de scores bekendmaken. Indien alle juryleden het eens zijn, krijgt de winnaar een overwinning toegekend (unanimous decision). Het kan ook zijn dat de juryleden elkaar tegenspreken, zo kunnen majority decisions, split decisions eveneens de winnaar aanduiden.


  • De meeste juryleden zijn meestal niet objectief in hun beoordeling. De bokser die het in eigen land opneemt tegen een buitenlander, zal gemakkelijk ronden toegekend worden dan diens uitdager indien een ronde evenwichtig verloopt.


  • Kampioenschappen voor de wereldtitel houden 12 ronden van 3 minuten in. Daarnaast komen 10 ronden en 8 ronden geregeld voor in 'gewone' kampen, waar meestal weinig op het spel staat.De meeste kampen vinden op zaterdag plaats. In Amerika vinden de grootste wedstrijden pas plaats om zondagochtend (omstreeks 4u onze lokale tijd), in Engeland zal het zaterdagavond omstreeks 23u onze tijd zijn. Hetzelfde geldt voor Rusland & Duitsland. Een ander populair tijdstip is vrijdagavond, al komt dit minder voor.


  • Voor de grote kampen kan je weken/maanden op voorhand als je weddenschappen ingeven. Voor de kleinere kampen kan je soms pas vrijdag of zaterdag op de dag zelf de noteringen verwachten.


Ik zal proberen elke vrijdag mijn voorbeschouwingen te schrijven voor het weekend. Mijn voorbeschouwing bestaat uit een objectief deel (analyse) en een subjectief deel (prognose). Uiteraard beslissen jullie zelf wat jullie met de informatie doen. Ben ik fout in al mijn prognoses, dan hebben jullie tenminste nog de objectieve analyse om jullie eigen prognose te maken :)


Alvast veel succes gewenst!

5 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar tom800
Country flagtom800 in 19-04-2019 16:39 Overige sporten en evenementen
in 19-04-2019 16:39 Overige sporten en evenementen
59 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50

Bij 3 van de 4 prognoses gaan we dus voor de underdog. Misschien riskant, hopelijk laat mijn kennis het dit weekend niet afweten :)

1 Vind ik leuk's
Op vr. 14 jun. 2019, 13:24 schreef tom800:

Bij 3 van de 4 prognoses gaan we dus voor de underdog. Misschien riskant, hopelijk laat mijn kennis het dit weekend niet afweten :)

Dat hopen wij allemaal niet hahahaa


Maar mooie stukken schrijf je! Ik ben benieuwd hoe je picks uit gaan vallen. Zelf volg ik deze sport niet

1 Vind ik leuk's

Deze keer helaas geen top weekendje achter de rug, dat gepaard ging met heel wat chaos en spektakel. 2 van de 4 winnaars werden juist gekozen.


Tyson Fury won zoals verwacht op TKO van Schwarz, al viel die KO veel sneller dan verwacht. In een absolute masterclass zette de scheids reeds de kamp in de tweede ronde stop.


Op het WBSS toernooi vond er chaos plaats. Dorticos won verdiend van Tabiti, een zware KO nadat hij ook op punten in het voordeel had. Tabiti kon duidelijk niet om met de zware klappen van de Cubaan.


In de hoofdkamp ging het helemaal mis tussen Briedis en Glowacki. In de tweede ronde moest Briedis eigenlijk gediskwalificeerd worden na een enorm zware elleboog op de kin van Glowacki. Het bleef bij een waarschuwing en de Pool kreeg zelfs geen recuperatietijd. Briedis profiteerde optimaal en mepte Glowacki tegen het canvas. Toen de bel ging op het einde van ronde 2, deed de scheidsrechter alsof hij deze niet hoorde en deden beide boksers verder... Glowacki, nog altijd niet bekomen van de elleboogstoot, werd nogmaals neergehaald. Uiteindelijk stopte de kamp in ronde 3. Mogelijk wordt er toch nog beslist dat het resultaat van deze kamp geschrapt wordt.


De enige ' underdog ' uit mijn lijstje die kon winnen was Makabu. De twee glazen kanonnen maakten er een topkamp van. Makabu leek in ronde 2 Kudryashov KO te meppen, tot hij zelf bijna KO werd geklopt. Daarom nam Makabu meer zijn tijd en kon hij pas in de vijfde ronde het klusje klaren.

0 Vind ik leuk's

Amai heb es gekeken naar de video van Briedis-Glowacki, lijkt dat die oude referee een Alzheimer aanval had en niet meer wist waar hij stond en wat hij aan het doen was...

1 Vind ik leuk's
Whenever the question is “why?” – the answer is “money.” Whenever the question is about football referees, the answer is “incompetence.”
Op wo. 19 jun. 2019, 08:44 schreef thomas2x4u:

Amai heb es gekeken naar de video van Briedis-Glowacki, lijkt dat die oude referee een Alzheimer aanval had en niet meer wist waar hij stond en wat hij aan het doen was...

Sorry, had je bericht niet meer gelezen! Was inderdaad schandalig, referee leek totaal incompetent.


Ze gaan het nu blijkbaar 'oplossen' door de winnaar van het toernooi te laten uitkomen tegen ... Glowacki.

0 Vind ik leuk's

Na een vakantie tussendoor zal ik opnieuw voorbeschouwingen posten over het boksen. Aankomende zaterdag vinden er enkele interessante wedstrijden plaats bij de zwaargewichten.


Dillian Whyte – Oscar Rivas


Analyse


De 31-jarige Dillian ‘The Body Snatcher’ Whyte neemt het op tegen de ongeslagen Colombiaan Oscar ‘Kaboom’ Rivas. Whyte is al 2 jaar lang de nummer één in het WBC-klassement, maar kon desondanks nog geen mogelijkheid krijgen om het tegen wereldkampioen Deontay Wilder op te nemen.De Brit van Jamaïcaanse afkomst bokste tot nu toe 26 kampen. Hij won er maar liefst 25 waarvan 18 op KO. In 2015 leed hij zijn enige nederlaag tegen aartsrivaal en voormalig wereldkampioen Anthony Joshua. Sindsdien won Whyte 9 wedstrijden op rij. ‘The Body Snatcher’ heeft zijn bijnaam niet gestolen, want zijn body shots zijn best indrukwekkend te noemen. Whyte is niet noodzakelijk een snelle bokser, maar is technisch meer dan behoorlijk en heeft een snoeiharde linker waarmee hij de laatste tijd steeds meer en meer uitpakt. Daarnaast beschikt hij over een goede conditie en kan hij tevens goed incasseren.


Oscar ‘Kaboom’ Rivas is in zijn professionele campagne nog steeds ongeslagen. 26 kampen kon hij al winnend afsluiten, waarvan 18 op KO. De 32-jarige Colombiaan was een veelbelovende bokser bij de amateurs, maar kende als professional meermaals blessureleed en had een oogblessure die het einde van zijn carrière zou kunnen betekenen. Desondanks lijkt hij daarvan hersteld. Tussen zijn 26 overwinningen zit er één noemenswaardige zege bij, toen hij in januari de Amerikaan Bryant Jennings KO sloeg. Het was een gelijk opgaande kamp tot Rivas uit het niets Jennings in de 12de en laatste ronde tegen de grond mepte. Rivas is een vrij kleine zwaargewicht die het moet hebben van zijn snelheid en counters.


Prognose


Dit lijkt allesbehalve een eenvoudige opdracht te gaan worden voor Dillian Whyte. De Brit bokst weliswaar voor eigen volk, en met de nederlaag van Anthony Joshua in het achterhoofd wil bokspromotor Eddie Hearn absoluut dat zijn andere poulain ook geen nederlaag lijdt. Een nederlaag op punten lijkt dus uitgesloten te zijn. Wellicht zal Rivas in de eerste ronden het meest gevaarlijk zijn. Ik verwacht dat Whyte mogelijk enkele moeilijke momenten zal doorstaan en in de tweede helft van het gevecht zijn tegenstander tegen de grond zal meppen. Zijn linkse hoek is misschien wel één van de beste slagen bij de zwaargewichten en dat zal Rivas geweten hebben. Whyte wint voor mij wellicht op KO tussen ronden 7 en 12. Desondanks vind ik dat de noteringen voor Whyte wel erg laag staan, want Rivas is allesbehalve een doetje.


wedtips


Whyte wint op KO ronden 7-12 @ 4.5 (Ladbrokes)

Haalt het einde van de partij – nee @ 2.1 (Ladbrokes)

0 Vind ik leuk's

Dereck Chisora – Artur Szpilka


Analyse


Op de undercard van Whyte vs Rivas vinden er ook andere kampen bij zwaargewichten plaats. Dereck ‘WAR’ Chisora neemt het op tegen de Poolse bokser Artur ‘The Pin’ Szpilka. Chisora start als grote favoriet bij de bookmakers.Chisora draait al een tijdje mee in de top bij de zwaargewichten, maar kwam in de echte topwedstrijden steeds tekort. Daardoor heeft hij op zijn 35ste een record van 30 overwinningen, waarvan 21 KO’s, tegenover maar liefst 9 nederlagen. Tussen die 9 nederlagen zaten wel 6 nederlagen bij tegen top-5 boksers, en Chisora werd ook al twee maal van de zege bestolen.‘Del Boy’ blijft dus een topbokser, maar een nieuwe nederlaag zou wel eens het einde van zijn carrière kunnen betekenen. Chisora is een bokser die voluit voor de aanval kiest en zijn tegenstanders telkens onder druk zet. Desondanks is hij niet consistent in zijn prestaties. Indien hij in een goede vorm verkeert, hanteert hij een hoog tempo met een hoge werkdruk waardoor hij voluit voor de KO gaat. Indien hij uit vorm is of het aan motivatie ontbreekt, krijgen we vaak een saaie partij te zien waar hij meestal op punten wint. Zo was zijn recente prestatie in april tegen Gashi allesbehalve een interessante partij. Hij heeft het moeilijk tegen tegenstanders die frequent bewegen en geen hooks willen uitwisselen.


Zijn tegenstander Artur Szpilka bokste tot nu toe 25 kampen. 22 daarvan kon hij winnen, waarvan 15 op KO. Drie nederlagen leed hij tot nu toe, alle drie op KO. Szpilka is een bokser die frequent gebruik maakt van zijn voetenwerk en vanuit ‘the outside’ bokst. Hij heeft het vooral moeilijk tegen boksers die hem onder druk zetten en beschikt over een matige conditie. In 2017 leed hij voor het laatst een nederlaag tegen Adam Kownacki, een soortgelijke bokser als Chisora.


Prognose


Dit is ongetwijfeld een interessante kamp tussen twee verschillende stijlen. Het interessante is dat beide boksers het voornamelijk moeilijk hebben tegen elkaars stijl. Zo bokst Szpilka niet goed onder hoge druk, terwijl Chisora er niet van houdt dat zijn tegenstander van ‘the outside’ bokst en voor beweging kiest. Chisora heeft de kracht om Szpilka KO te slaan, terwijl dat omgekeerd wellicht niet het geval is. Indien Chisora gemotiveerd is, vermoed ik dat Szpilka zal bezwijken onder de hoge druk en opnieuw een nederlaag op KO zal incasseren. Szpilka zal de eerste ronden wellicht nog gelijke trend houden, maar in mijn ogen zal dat niet genoeg zijn om Chisora af te stoppen.


Wedtip


Chisora wint op TKO, KO of DQ @ 2.25 (Bet365)

0 Vind ik leuk's

David Price vs David Allen


Analyse


En jawel, ook een derde duel tussen zwaargewichten staat op het programma in de Londense O2 Arena. Twee Britten nemen het daarin tegen elkaar op, met name David Price en Dave Allen. De carrière van David Price is wellicht niet gelopen zoals hij (en vele anderen hadden verwacht. Price maakte enorm veel indruk in zijn eerste jaren als prof en behaalde de ene KO-overwinning na de andere. In 2012 werd hij door ESPN uitgeroepen als het grootste talent bij de profs, en analisten voorspelden dat hij de Klitschko's zou opvolgen als de nieuwe wereldkampioen bij de zwaargewichten.In 2013 liep het echter allemaal mis voor de Britse reus van 2m03. De Amerikaanse veteraan Tony Thompson versloeg hem tweemaal op KO in slechts 5 maanden tijd, en Price zou nooit meer van die nederlagen herstellen. In tussentijd behaalde hij voornamelijk tegen enkele lager geklasseerde boksers nog enkele zeges, maar van zodra hij tegenover betere boksers stond, ging het licht een paar keer uit. Tegen Erkan Teper en Alexander Povetkin leed hij twee beangstigende KO-nederlagen. Price won tot nu toe 24 van zijn 30 kampen, waarvan 19 op KO. Hij leed zes nederlagen, allen op KO... Price staat bekend als een grote puncher, maar beschikt over een 'glazen kin' en zijn uithoudingsvermogen is dramatisch. Van zodra we ronde 6 gepasseerd zijn, bestaat de kans dat hij het gewoon niet meer in zich heeft om nog verder te gaan. Blijkbaar zou zijn dramatische conditie ook te verklaren zijn door een mentale kwestie. 


De carrière van David Allen lijkt de totaal omgekeerde weg uit te gaan. De 27-jarige 'White Rhino' stond nooit bekend als een groot talent en deed het voornamelijk goed op lokale shows. Ondertussen is hij een beetje uitgegroeid tot een publiekslieveling aangezien hij zeer toegangkelijk is naar zijn fans toe. Allen won 17 van zijn 23 kampen, leed 4 nederlagen en heeft 2 draws achter zijn naam staan. Ondertussen won hij vier keer op rij. Allen beschikt over een goed incasseringsvermogen, maar is voorts een matige bokser. Ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al erg veel slagen moeten incasseren aangezien hij niet over de beste verdediging beschikt.


 Prognose


Het is ver gekomen dat Allen de grote favoriet genoemd wordt in een kamp tegen David Price. Wie dit enkele jaren geleden voorspeld had, werd gegarandeerd gek verklaard. Toch is het niet zo verwonderlijk, aangezien Price zijn conditie dramatisch is en maximum 5 à 6 ronden mee kan, tegenover Allen zijn incasseringsvermogen. Indien Allen het tot ronde 6 maakt zonder veel schade te hebben opgelopen, zal hij wellicht deze kamp winnen. Toch dient men ook naar de objectieve feiten te kijken. Price heeft al meer bereikt, was ook als amateur een veel betere bokser en zal bij een nederlaag vermoedelijk op pensioen moeten gaan. Allen heeft een ijzersterke kin, maar na het incasseren van vele rake klappen is het niet duidelijk of hij ook van Price nog kan incasseren. Moest Price zijn conditie beter zijn, zou ik altijd voor de reus uit Liverpool kiezen. Ik denk dat hij in deze kamp boven zichzelf zal uitstijgen en zie hem Allen verslaan, vermoedelijk op KO binnen de eerste zes ronden. Om mijn bet te backen, adviseer ik toch een klein deel in te zetten op een KO van Allen tussen ronden 7 & 12 om de inzet nog te recupereren indien het fout gaat. 


Wedtips


David Price wint @ 3.00 (Ladbrokes)

David Price wint tussen ronden 1 en 6 @ 4.25 (Unibet)

Small stake : Dave Allen wint tussen ronden 7 en 12 @ 4.00 (Unibet)

0 Vind ik leuk's

Een goed weekendje geweest in de Engelse O2 Arena, bij alle drie duels de winnaar juist kunnen voorspellen, al was het niet elke keer op de correcte manier zoals verwacht.


Chisora - Szpilka


Chisora wint op TKO, KO of DQ @ 2.25


Chisora maakte al snel korte metten met Szpilka. Dankzij een fantastische combinatie zorgde hij voor een grootse KO in de tweede ronde.


David Price - David Allen


David Price wint @ 3.00 (Ladbrokes)

David Price wint tussen ronden 1 en 6 @ 4.25 (Unibet)

Small stake : Dave Allen wint tussen ronden 7 en 12 @ 4.00 (Unibet)


David Price bewees waarom hij ten onrechte als underdog werd aangeduid voor dit duel. Hij was meer dan een klasse te sterk voor Allen en won elke ronde. In ronde 10 wierp het team van Allen de handdoek. Price deed het deze keer goed op gebied van conditie, maar enkel omdat het tempo van deze kamp ontzettend laag lag. Ik voorspel dat hij tegen een betere tegenstander opnieuw het conditioneel niet zal aankunnen.


Dillian Whyte – Oscar Rivas


Dillian Whyte had het zoals verwacht niet al te gemakkelijk met diens Colombiaanse uitdager Oscar Rivas, en werd in de negende ronde zelfs even neergehaald. Toch domineerde Whyte de kamp en won hij terecht op punten. Ik had verwacht dat hij het op KO ging doen, maar Rivas bleek erg goed te incasseren en weigerde zich er bij neer te leggen.


Whyte wint op KO ronden 7-12 @ 4.5 (Ladbrokes)

2 Vind ik leuk's

Adam Kownacki vs Chris Arreola


Analyse


Aankomende zaterdagnacht staat er een duel bij de (letterlijke) zwaargewichten op het programma. Adam Kownacki en Chris Arreola nemen het dan tegen elkaar op in het Barclays Center.


De Poolse bokser Adam Kownacki start als topfavoriet aan dit duel. De 30-jarige "Babyface" bokste tot nu toe 19 kampen en won ze allemaal, waarvan 15 op KO. Kownacki ziet er uit als de gemiddelde tooghanger en heeft een bierbuik, maar dat hindert hem niet om tegenstander na tegenstander tegen het canvas te meppen. Het is een brawler (aanvallend type bokser) die een hoog tempo op legt en zeer veel slagen uitdeelt, maar ook regelmatig incasseert. Tot nu toe was er echter geen enkele tegenstander dat hij echt in de problemen kon brengen. Kownacki versloeg enkele degelijke boksers, maar nog niemand uit de top-10.


Cristobal 'The Nightmare' Arreola is een ervaren bokser die ongeveer hetzelfde profiel kan voorleggen als Kownacki, enkel is Arreola 8 jaar ouder en heeft hij reeds meerdere oorlogen uitgevochten. Arreola is ook een brawler (eveneens met een hoog vetpercentage) die altijd entertainment brengt. Hij vocht 3 keer voor een wereldtitel, maar kwam telkens tekort. Hij won tot nu toe 38 kampen, en heeft 5 nederlagen en 1 draw op zijn conto. 33 keer sloeg hij zijn tegenstander KO. Arreola maakte eind 2018 zijn comeback na 2,5 jaar uit de ring en won 2 keer op KO, al waren zijn tegenstanders van een laag niveau.


Prognose


Chris Arreola was één van mijn favoriete boksers uit de afgelopen jaren. Ondanks dat hij telkens teleurstelde in kampen om de wereldtitel, bracht hij entertainment met zijn gekende stijl. Hij is een bokser met een groot strijdershart, kan zware klappen uitdelen en had een goede 'chin'. Desondanks werd zijn neus al meerdere keren gebroken en is hij volgens mij heel wat van zijn 'punch resistance' kwijt. In zijn laatste kampen zag hij er dan ook niet fantastisch uit, hoewel hij nu in een betere fysieke vorm verschijnt dan vroeger. Kownacki doet mij wat denken aan Arreola toen hij op zijn piek was. Enkel heeft Kownacki zijn leeftijd mee en zijn hele carrière voor zich, terwijl Arreola al aankondigde dat hij zou stoppen indien hij een nederlaag lijdt. Persoonlijk supporter ik voor Arreola, maar de bookmakers geven hem ook geen kans meer. Hij heeft nog wel de kracht om het Kownacki lastig te maken, maar Kownacki deelt zelf zo veel slagen uit dat ik vrees voor Arreola zijn gezondheid. Geen van beiden beschikt over een uitstekende verdediging en dus voorspel ik vanaf de eerste seconde een oorlog in de ring. Volgens mij is deze kamp dan ook binnen de eerste zes ronden beslist. Ik zou niet uitsluiten dat Kownacki al in de eerste of tweede ronde op KO wint.


Wedtips


Onder 6,5 ronden @ 1.67 (Bet365)


Small stake:

Kownacki wint ronden 1-3 @ 4.2 (Bet365)

0 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.