Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Boksen - Voorbeschouwingen van Tom800

Beste vw'ers,


Sommigen onder jullie kennen mij nog van enkele jaren terug wanneer ik de voorbeschouwingen voor de Belgische competitie schreef. Ondertussen ben ikzelf al langere tijd gestopt met wedden op het voetbal en was daardoor inactief op deze website.


De afgelopen jaren is mijn interesse in de oeroude bokssport wel echter toegenomen. Boksen is nog steeds één van de meest populaire sporten ter wereld en lokt nog altijd miljoenen kijkers. De sport is voornamelijk enorm populair binnen de UK en USA. Ook in België en Nederland begint de sport steeds meer aan populariteit te winnen.


De komende weken/maanden ga ik voorlopig in deze topic voorbeschouwingen maken, wedstrijden analyseren en prognoses schrijven. Ik ben voornamelijk een fan van de zwaardere gewichtsklassen.


Interessant om te weten


  • Per gewichtsklasse zijn er vier grote bonden waar boksers een wereldtitel kunnen winnen. Sommige gewichtsklassen hebben dan ook 4 wereldkampioenen, in andere klassen zijn er kampioenen die meerdere wereldtitels in hun bezit hebben. Bij de zwaargewichten is Anthony Joshua bijvoorbeeld de wereldkampioen binnen de WBA, WBO & IBF, en is de Amerikaan Deontay Wilder de WBC-wereldkampioen.


  • Omwille van de verschillende boksbonden, promotoren, tv-kanalen en managers is het voor sommige bonden moeilijk om bepaalde boksers tegen elkaar te laten uitkomen, meestal vanwege de financiële belangen. Zo snakt de bokswereld naar de ultieme titelkamp van Anthony Joshua tegen Deontay Wilder, maar kan men voorlopig geen akkoord vinden.


  •  Kampioenschappen voor de wereldtitel houden 12 ronden van 3 minuten in. Daarnaast komen 10 ronden en 8 ronden geregeld voor in 'gewone' kampen, waar meestal weinig op het spel staat.3 juryleden schrijven (zo goed als altijd) anoniem hun beoordeling na elke ronde. Men kan 10 punten behalen na elke ronde. Als een bepaalde bokser zijn tegenstander domineert, zal hij een 10-9 ronde toegekend worden. Indien hij zijn tegenstander één keer heeft neergehaald (knockdown), zal hij een 10-8 ronde toegekend krijgen. Ronden kunnen ook 10-10 gescoord worden.Indien er een KO plaatsvindt, zijn de scores van deze ronden logischerwijze niet van toepassing. Na de kamp zal de ring announcer de scores bekendmaken. Indien alle juryleden het eens zijn, krijgt de winnaar een overwinning toegekend (unanimous decision). Het kan ook zijn dat de juryleden elkaar tegenspreken, zo kunnen majority decisions, split decisions eveneens de winnaar aanduiden.


  • De meeste juryleden zijn meestal niet objectief in hun beoordeling. De bokser die het in eigen land opneemt tegen een buitenlander, zal gemakkelijk ronden toegekend worden dan diens uitdager indien een ronde evenwichtig verloopt.


  • Kampioenschappen voor de wereldtitel houden 12 ronden van 3 minuten in. Daarnaast komen 10 ronden en 8 ronden geregeld voor in 'gewone' kampen, waar meestal weinig op het spel staat.De meeste kampen vinden op zaterdag plaats. In Amerika vinden de grootste wedstrijden pas plaats om zondagochtend (omstreeks 4u onze lokale tijd), in Engeland zal het zaterdagavond omstreeks 23u onze tijd zijn. Hetzelfde geldt voor Rusland & Duitsland. Een ander populair tijdstip is vrijdagavond, al komt dit minder voor.


  • Voor de grote kampen kan je weken/maanden op voorhand als je weddenschappen ingeven. Voor de kleinere kampen kan je soms pas vrijdag of zaterdag op de dag zelf de noteringen verwachten.


Ik zal proberen elke vrijdag mijn voorbeschouwingen te schrijven voor het weekend. Mijn voorbeschouwing bestaat uit een objectief deel (analyse) en een subjectief deel (prognose). Uiteraard beslissen jullie zelf wat jullie met de informatie doen. Ben ik fout in al mijn prognoses, dan hebben jullie tenminste nog de objectieve analyse om jullie eigen prognose te maken :)


Alvast veel succes gewenst!

5 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar tom800
Country flagtom800 in 19-04-2019 16:39 Overige sporten en evenementen
in 19-04-2019 16:39 Overige sporten en evenementen
59 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
Op vr. 31 mei 2019, 13:52 schreef tom800:


Ik duim als Belg zijnde uiteraard mee voor een overwinning van Persoon, maar het zal allesbehalve evident zijn.

Dan zou ik dat vlagje boven jouw naam even laten aanpassen ;-)


Kunnen we het gevecht van Persoon morgennacht ergens volgen? Heb je eventueel een link?

0 Vind ik leuk's
Op vr. 31 mei 2019, 22:56 schreef hypnotist86:
Op vr. 31 mei 2019, 13:52 schreef tom800:


Ik duim als Belg zijnde uiteraard mee voor een overwinning van Persoon, maar het zal allesbehalve evident zijn.

Dan zou ik dat vlagje boven jouw naam even laten aanpassen ;-)


Kunnen we het gevecht van Persoon morgennacht ergens volgen? Heb je eventueel een link?

Ik ga kijken op hesgoal.com daar zullen ze het wel streamen :)

1 Vind ik leuk's
Whenever the question is “why?” – the answer is “money.” Whenever the question is about football referees, the answer is “incompetence.”

Katie Taylor - Delfine Persoon


Wat een nacht vol verrassingen in het boksen, waar we helaas genoeg ook getuige waren van een grote 'robbery' van Delfine Persoon..


Persoon liet zien dat haar onverbiddelijkheid en agressieve aanpak ook op absoluut wereldniveau een grote troef is. Zij domineerde de kamp tegen Katie Taylor en won in mijn ogen minstens 6 ronden met absolute zekerheid en 2 ronden waren twijfelgevallen... Toch kon ze niet rekenen op de corrupte juryleden, die de overwinning toekenden aan Taylor. 2 juryleden hadden de scores 96-94, terwijl één jurylid het op een 95-95 draw hield. Hartbrekend om te zien, want zelfs de Britse analisten van Sky Sports hadden allen Persoon aangeduid als winnaar. Hopelijk krijgt zij toch nog een rematch om de score te settelen.


Inzet

Haalt het einde van de match / Will Fight go to distance - Nee / No @ 4.33 (Ladbrokes)


Over de kamp zelf: Na een evenwichtige start nam Persoon het commando over van Taylor en liet de Ierse superster sterretjes zien. Persoon nam zoals verwacht heel wat risico's in de laatste ronden, en leek in ronde 10 de oververmoeide Taylor tegen het canvas te werken. Helaas wist de uiteindelijke winnares vol te houden, iets wat wellicht niet had gebeurd als de vrouwen 12 ronden zouden boksen zoals de mannen. Persoon was fysiek beresterk en zij alleen verdiende hier de overwinning...


Anthony Joshua - Andy Ruiz Jr


Maar het grootste spektakel kwam pas later op de avond, waar Ruiz Jr mogelijks één van de grootste stuntzeges in de geschiedenis van het boksen wist af te dwingen. Vooraf was er maar één ding duidelijk. De bijna obese Ruiz was kleiner, had minder reikwijdte, minder kracht dan Joshua. Enkel zijn snelle handen zouden deze strijd competitief kunnen maken... En dat is exact wat er gebeurde. Joshua haalde de Mexicaan in ronde 3 voor een eerste keer neer en leek zijn schaapjes op het droge te hebben. Dat was buiten de 'Destroyer' gerekend, die recht kwam en besloot om zijn snelle handen te laten gaan met een erg agressieve aanpak. Joshua wist niet wat hem overkwam.


De Britse superster ging direct na de knockdown van Ruiz een eerste keer neer in ronde 3 en leek nadien niet meer te herstellen. Ruiz haalde Joshua nog een keer neer op het einde van ronde 3. Vreemd genoeg (en al een geluk voor mijn weddenschap) besloot Ruiz om zich niet te laten gaan in ronde 4 en zijn tijd te nemen om Joshua definitief tegen het canvas te meppen. Joshua herstelde nooit van de eerdere klappen en was voortdurend aan het wankelen. Pas in ronde 7 had Ruiz Jr er genoeg van en bracht hij de sloophamer naar boven. Joshua ging nog twee keer neer in ronde 7 waardoor de scheidsrechter besloot dat het genoeg was, en we daardoor een nieuwe wereldkampioen hebben. Zoals gezegd één van de grootste shocks ooit in de bokswereld.


Inzet

Over 5,5 rounds @ 1.9 Marathonbet

Bericht gewijzigd door tom800 op zo 2 jun. 2019, 11:21
1 Vind ik leuk's

Yes twee spektakel matchen waaw!


Wel zuur die beslissing in voordeel van Taylor, je zag aan haar gezicht dat ze wel wist da ze onverdiend die beslissing kreeg.

Jammer maar helaas iedereen voelde het aankomen, er is zoveel geld mee gemoeid dat die jury blijkbaar niet meer onpartijdig kan zijn.

Ook die scheidsrechter was zwak, Taylor maakte gans de match fouten: meerdere keren inkomen met haar voorhoofd en veel teveel clinchen als Persoon aanviel... verdiende wel een bestraffing.


1 Vind ik leuk's
Whenever the question is “why?” – the answer is “money.” Whenever the question is about football referees, the answer is “incompetence.”
Op ma. 3 jun. 2019, 09:12 schreef thomas2x4u:

Yes twee spektakel matchen waaw!


Wel zuur die beslissing in voordeel van Taylor, je zag aan haar gezicht dat ze wel wist da ze onverdiend die beslissing kreeg.

Jammer maar helaas iedereen voelde het aankomen, er is zoveel geld mee gemoeid dat die jury blijkbaar niet meer onpartijdig kan zijn.

Ook die scheidsrechter was zwak, Taylor maakte gans de match fouten: meerdere keren inkomen met haar voorhoofd en veel teveel clinchen als Persoon aanviel... verdiende wel een bestraffing.


Inderdaad, dat is het jammere aan de sport. Maar al te vaak zijn de juryleden en scheidsrechter gekozen door de promotor, in dit geval Eddie Hearn... Er gaat ook te veel geld in om, zodat het bijna onmogelijk is om op punten te komen winnen...


Kan je geloven dat er zelfs 1 jurylid Joshua voor had staan op punten tot aan de KO? De andere juryleden hadden Ruiz met slechts één punt verschil aan het winnen.

1 Vind ik leuk's

Komend weekend helaas geen interessante wedstrijden...


Volgende week zijn er wél enkele topaffiches bij de cruiser gewichten en komt Tyson Fury terug in actie.

0 Vind ik leuk's

Tyson Fury – Tom Schwarz


Analyse


Op de nacht van zaterdag op zondag keert Tyson Fury terug in de ring bij de zwaargewichten. De ‘Gypsy King’ bokst voor de eerste keer sinds hij in begin december vorig jaar het met Deontay Wilder, de WBC-kampioen, op een draw hield. Velen vonden dat Fury overduidelijk de kamp had gewonnen, maar de juryleden waren het niet met elkaar eens.


Tyson Fury is een absoluut fenomeen. De voormalige wereldkampioen sloeg de bokswereld ter verstomming nadat hij in 2015 de langdurige wereldkampioen Wladimir Klitschko een boksles gaf in Düsseldorf. Na de zege belandde Fury in een depressie en had hij een alcohol- en drugsverslaving, waardoor hij in een mum van tijd bijkwam tot 160 kg. Iedereen dacht dat het gedaan was met Fury, tot hij zijn comeback inzette, terug op gewicht kwam en binnen de 6 maanden na zijn eerste kamp sinds zijn comeback voor de wereldtitel bokste.


Tegen de Amerikaan Wilder werd hij 2 maal gevloerd, maar de meeste mensen gaven Fury 9 à 10 ronden op winst. Uiteindelijk gaf één jurylid de zege aan Wilder, eentje aan Fury en het derde jurylid hield het op een draw.


Fury is een unieke bokser. Ondanks zijn gestalte (2m06) beweegt hij razendsnel en beschikt hij tevens over razendsnelle handen. Dit maakt dat hij voor vele tegenstanders moeilijk te raken is. De defensief ijzersterke bokser heeft tot op heden 28 kampen achter zijn naam staan. 27 overwinningen boekte hij, naast de draw met Wilder. 19 daarvan vielen op KO. Ondanks zijn 19 KO’s beschikt Fury niet echt over een echte ‘KO’ punch. Fury is eerder een ‘sloper’, iemand die ronde na ronde schade toebrengt aan zijn tegenstanders tot zij de handdoek in de ring gooien.


Normaal gezien stond de rematch op de planning met Wilder, tot Fury verrassend genoeg voor een nieuwe tv-deal koos en de kamp niet kon doorgaan. Daardoor neemt hij het in een ‘opwarmertje’ op tegen Tom Schwarz.


Tom Schwarz biedt naast zijn gestalte (1m97) ook een ongeslagen record aan. Hij bokste tot nu toe 24 kampen, waarbij hij in alle kampen zegevierde en 16 KO’s kon veroveren. Ondanks zijn record zou Schwarz geen al te grote bedreiging moeten vormen. Op de website van Boxrec staat hij op de 56ste plaats genoteerd wereldwijd, ik denk eerder dat hij een top 30 à top 40 bokser is.


Zijn tegenstanders waren tot op heden niet van een al te hoog niveau. In deze kampen liet Schwarz zien dat hij een goede allround bokser is, maar het valt nog af te wachten of hij dit op wereldniveau ook kan laten zien.


Prognose


Door de recente verrassende overwinning van Ruiz Jr op Joshua staat de divisie een beetje op zijn kop. Lang werden de grote 3 (Fury, Joshua, Wilder) geprezen als dé beste boksers bij de zwaargewichten, maar dankzij de zege van Ruiz is er toch bewezen dat mirakels mogelijk zijn. Zo wordt deze kamp nu ook in het oog gehouden. Toch mag deze kamp geen probleem vormen voor Fury. Hij komt wellicht in zijn beste vorm aan de start van deze kamp en wil maar al te graag tonen waarom hij de #1 is. Ik verwacht dat Fury zijn tegenstander zoals vanouds zal domineren en uiteindelijk zal stoppen, wellicht tussen ronden 7 & 10.


wedtips


Tyson Fury op KO, TKO of DQ @ 1.50 (Bet365)


Tyson Fury wint tussen ronden 7 &12 @ 2.88 (Skybet)

1 Vind ik leuk's

Yunier Dorticos – Andrew Tabiti


Prognose


Bij de cruiserweights komen aankomend weekend maar liefst 6 toppers in actie. In het WBSS toernooi te Letland vindt er allereerst de wedstrijd plaats tussen Yunier ‘the KO Doctor’ Dorticos en Andrew Tabiti.


Yunier Dorticos is een Cubaanse bokser die zijn bijnaam ‘KO Doctor’ alle eer aandoet. Tot nu toe bokste hij 24 kampen. Hij boekte 23 overwinningen, waarvan liefst 21 op KO. Vorig jaar leed hij in de eerste versie van het WBSS toernooi een nederlaag tegen Murat Gassiev. Een zware KO tegen één van de zwaarste punchers op de planeet.


Sindsdien kwam Dorticos slechts één keer in actie. Hij boekte een nipte overwinning op punten tegen Masternak, een ervaren Poolse bokser die ietwat op zijn retour is. De nederlaag tegen Gassiev bleek echter nog op Dorticos te wegen.


Zijn tegenstander van zaterdag is de ongeslagen Amerikaan Andrew Tabiti. Tabiti bokste tot nu toe 17 kampen en won deze allemaal, waarvan 13 op KO. Het is een technisch verzorgde bokser, maar ook geen ‘puncher’ waardoor sommigen zijn stijl ietwat saai vinden. Toch boekte hij al enkele goede overwinningen met als hoogtepunt zijn zege tegen de Rus Fayfer in zijn laatste kamp.


Analyse


De ‘KO Doctor’ Dorticos start deze kamp als favoriet bij de bookmakers. De Cubaan is technisch een goede bokser en een erg zware puncher, maar lijkt toch nog niet helemaal bekomen te zijn van zijn nederlaag tegen Murat Gassiev. Tabiti groeit toe naar de vorm van zijn leven en zou technisch goed genoeg moeten zijn om Dorticos zijn harde stoten te ontwijken en genoeg ronden te winnen. De odds voor een zege van Tabiti zijn de laatste dagen aan het dalen en ik deel dan ook de vermoedens dat we hier een ‘verrassing’ te zien zullen krijgen. Volgens mij zal Tabiti genoeg doen om deze kamp te winnen, wellicht op punten. Ik ‘back’ ook een draw in geval dat de juryleden het anders zien.


Wedtips


Tabiti wint @ 2.62 (Ladbrokes)

Draw @ 26 (Betfred)

1 Vind ik leuk's

Mairis Briedis – Krzysztof Glowacki


Analyse


In de hoofdkamp van de avond neemt Mairis Briedis het op tegen de Pool Glowacki. Briedis bokst in Letland voor eigen volk en wordt door de bookmakers naar voren geschoven als favoriet voor de zege.


De 34-jarige Briedis won tot nu toe 25 van zijn 26 kampen, waarvan 18 op KO. Vorig jaar leed hij in de halve finale van het WBSS-toernooi een nederlaag tegen fenomeen Oleksandr Usyk. Usyk won de kamp op punten, met een ‘majority decision’. Briedis leek enkele jaren geleden een absolute topper te worden, maar heeft dit desondanks toch (nog) niet kunnen waarmaken.


In zijn vorige 2 kampen boekte hij weliswaar 2 overwinningen, maar leek hij allesbehalve op niveau te boksen. De juryleden kenden hem de beslissing toe op punten, al waren het daar velen mee oneens. Volgens insiders zou Briedis na het vertrek van Usyk te maken hebben gehad met vele problemen, waaronder een breuk met zijn trainers en heel wat blessureleed. Dat kan verklaren waarom hij de laatste tijd niet wist te imponeren.


Zijn tegenstander Glowacki is een taaie Pool en voormalig wereldkampioen. De 32-jarige Glowacki won maar liefst 31 van zijn 32 kampen en leed net zoals Briedis één nederlaag, tegen … Oleksandr Usyk. Glowacki is een bokser die graag een hoog tempo dicteert en zijn tegenstanders ‘on the inside’ het kan lastig maken. Hij won intussen 5 kampen op rij, waaronder een zege tegen de hoog gerangschikte Rus Maksim Vlasov.


Prognose


Briedis wordt door de bookmakers naar voren geschoven als grote favoriet om zaterdag te zegevieren. De juryleden in Letland zullen ongetwijfeld aan zijn kant staan, maar desondanks geloof ik niet dat hij hier de zege pakt. In zijn laatste kampen won hij met veel moeite van laaggeschikte boksers. Glowacki is een totaal ander niveau dan zijn vorige tegenstanders. De Pool blaakt van het zelfvertrouwen en weet dat hij agressief moet zijn om Briedis af te stoppen. Ik kies voor deze kamp opnieuw voor de underdog. Glowacki zal volgens mij Briedis te sterk af zijn en deze kamp winnen. Ik zet daarom mijn geld op Glowacki, een deel op Glowacki via KO en een kleine inzet op een draw in het geval de juryleden hem de overwinning wensen af te snoepen.


Wedtips


Glowacki wint @ 3.25 (BetVictor)


Glowacki wint op KO/TKO/DQ @ 8.5 (Bet365)


Draw @ 26 (Spread Ex)

1 Vind ik leuk's

Dmitry Kudryashov – Ilunga Makabu


Analyse


In Rusland vindt er ook een topwedstrijd plaats bij de cruisergewichten, tussen ‘glazen kanonnen’ Kudryashov en Ilunga Makabu. Beide worden ‘glazen kanonnen’ genoemd vanwege hun enorme punching power, maar het onvermogen om goed te incasseren. Beide boksers zijn op defensief vlak enorm zwak en dus wordt dit een fantastische kamp om naar uit te kijken.


Dmitry Kudryashov is een fantastische bokser om na te kijken, aangezien elke wedstrijd op een KO eindigt. Kudryashov, ook wel the Russian Hammer genoemd, bokste tot nu toe 25 kampen. 23 kampen eindigden op een overwinning, waarvan alle 23 dus op KO. Ook werd hij al 2 keer KO geslagen, beide keren in ronde 2.


Nog geen enkele keer ging er een kamp van hem door tot de zevende ronde. Kudryashov is misschien wel een van de beste punchers op de planeet, maar beschikt over geen goede conditie en is defensief dus zoals eerder aangehaald erg zwak.


Zijn tegenstander Ilunga Makabu beschikt ongeveer over hetzelfde profiel. Makabu won 24 van zijn 26 kampen en boekte 23 KO’s. Hij leed net zoals Kudryashov 2 nederlagen, ook allebei op KO. Net zoals Kudryashov beschikt hij over een ongelofelijke KO-punch en kan hij slecht incasseren. Zijn conditie is wel beter en ook technisch heeft hij normaliter de bovenhand in deze kamp.


Prognose


Tot nu toe zijn er nog geen odds vrijgegeven op de over/under. Een jammerlijke zaak, want hopelijk worden deze toch nog toegevoegd. De kans is immers zo goed als onbestaande dat deze kamp op punten wordt beslecht. Indien er toch nog odds beschikbaar komen, raad ik aan om op de ‘under 3.5 rounds’ te spelen, aangezien de kans enorm groot is dat het allemaal binnen 3 ronden gedaan zal zijn. De eerste bokser die een goede punch uitdeelt, zal wellicht hier de zege binnen halen. De bookmakers gaan er van uit dat Kudryashov de beslissende slag zal uitdelen, maar ik twijfel daar sterk aan. Hij kon mij niet bekoren in zijn laatste kampen terwijl Makabu op een winning streak zit. Ik denk dat de Congolees zijn betere techniek boven haalt en Kudryashov KO klopt, al sluit ik dus niet uit dat de Rus het gewoon binnen de eerste 30 seconden doet…


Wedtips


Under 3,5 rounds @ 2.20 (Bet365)

Makabu wint @ 2.55 (Marathonbet)

Bericht gewijzigd door tom800 op zo 16 jun. 2019, 09:59
1 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.