Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn | Deze boodschap mag niet gedeeld worden met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Profielwerkstuk VWO: hoe bepaalt Toto haar odds?

Beste meneer/mevrouw,


Wij zijn Derk Reinders en Bram Wisse en wij zitten in de 6e klas van het vwo op het Vlietlandcollege te Leiden. Wij zijn voor school bezig met ons profielwerkstuk en we doen onderzoek naar hoe het bedrijf Toto te werk gaat. Wij zijn gestuit op de vraag: ‘Hoe berekent Toto de odds die de consument ontvangt als de voorspelling goed is?’ Wij hopen dat iemand binnen uw bedrijf ons daarmee kan helpen. Is er een mogelijkheid dat u ons aan iemand kunt linken die ons hier iets over kan vertellen?


Met vriendelijke groet,

Derk en Bram

1 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar Bram12345
Country flagBram12345 in 17-09-2020 11:50 Overige sporten en evenementen
in 17-09-2020 11:50 Overige sporten en evenementen
6 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50

Ik denk niet dat TOTO deze quoteringen zelf berekend, ik denk dat ze deze linken met andere grote bookmakers en dan met deze quoteringen mee laten zakken en stijgen.

1 Vind ik leuk's

Hallo Derk en Bram,


TOTO is over het algemeen niet een bookmaker die odds voor een bepaalde wedstrijd vroeg aanbiedt, dus zoals hierboven gezegd liften zij denk ik veelal mee op andere bookmakers. Hier een artikel en filmpje over dit onderwerp: https://www.voetbalwedden.net/kenniscentrum/odds-betekenis


Daarnaast biedt geen enkele bookmaker de reëele odd aan. Zo zal je nooit bij een tenniswedstrijd voor beide spelers een odd van 2.00 krijgen als zij qua sterkte gelijk worden geacht. De bookmaker snoept aan beide kanten wat af waardoor zij winst maken, ook wel juice of vig genoemd. TOTO behoort tot de bookmakers die aan beide kanten heel veel afsnoepen waardoor de odds over het algemeen lager zijn dan bij andere online bookmakers: https://www.voetbalwedden.net/kenniscentrum/waarom-toto-een-slecht-idee-is

Bericht gewijzigd door wedden op ma 12 jul. 2021, 13:56
6 Vind ik leuk's
Schrijver voorbeschouwingen darten en Serie A / Mijn tips voor overige competities vind je op Telegram: https://t.me/betsby_don

Leuk stuk over odds bepaling van voetbalwedden maar bevat niet alle info.....


In grote lijnen worden de pre match odds ( voor de meeste bookmakers ) bepaald door externe bedrijven waar ze een contract mee hebben.

Dit zijn bedrijven zoals Betradar ( onderdeel van Sportradar ) en Kambi. Deze bedrijven leveren eigenlijk sport data in de meest uitgebreidste zin van het woord.


Nu hebben bookmakers mensen in dienst die ze 'traders' noemen. Deze traders gaan kijken of de odds die binnen komen van hun data supplier, wel correct zijn en houden allerlei nieuws in de gaten. Blessures, Covid-19 besmettingen in een ploeg, geschorste spelers, ontslagen trainers, etc.....aan de hand hiervan passen ze eventueel de odds aan. Daarom verschillen de odds en worden ook de odds vrij snel gelijk getrokken tussen vele bookmakers. De 1 heeft sneller ergens nieuws over dan de ander en past eerder zijn odds aan.


Om terug te komen op je vraag : hoe worden de odds bepaald???

Dit wordt door bedrijven als Kambi en Betradar vooral automatisch gedaan door allerlei algoritmes die ze ontworpen hebben. Deze bedrijven hebben veel ICT'ers in dienst en daarom ook veel wiskundige ICT'ers.

Deze algoritmes baseren de pre match odd's bijna alleen maar op statistieken. Vervolgens is het aan traders bij Betradar en Kambi om deze odds goed na te kijken / checken i.v.m. geschorste spelers, blessures, etc.......en eventueel aan te passen.

Hierna wordt het 'software pakket' doorgestuurd naar de bookmakers en ook de bookmakers hebben traders in dienst die de odds weer nakijken en zo snel mogelijk aanpassen daar waar hun denken dat het verstandig is.


Tot slot zoals Donny hierboven aangeeft, houdt de bookmaker altijd een bepaalde winstmarge aan voor zichzelf in de odds. Dit varieert meestal van 3 tot 8 %.


Dit is een beetje in algemene zin hoe het ongeveer werkt.

Succes met je werkstuk!

Bericht gewijzigd door gulzig op do 17 sep. 2020, 14:00
7 Vind ik leuk's

Prima aanvulling @gulzig 😀

0 Vind ik leuk's
You'll never walk alone!!!!

Als ik ook een aanvulling mag doen, is het misschien ook interessant om de volgende onderwerpen omtrent Toto te analyseren:

  • Hoe voorkomt Toto dat er verlies wordt gemaakt: marge op de noteringen / odds aanpassen / beperkt aanbod aan wedstrijden sporten (alleen grotere competities)
  • Wat doet Toto tegen gokverslaving?
  • Waarom is Toto nog steeds de enige legale aanbieder in Nederland?
  • In hoeverre heeft Toto nog bestaansrecht indien de gokmarkt wordt opengemaakt voor buitenlandse aanbieders?
2 Vind ik leuk's
Retarded gambler

FC Twente - FC Groningen 1X2 odds zijn 2.36 3.20 2.90

De formule 1/ (1/2.36 + 1/3.20 + 1/2.90) levert 0.925 op. Dat komt er ongeveer bij elke wedstrijd uit. 92½ procent van de inleg uitkeren is het basisidee bij dit type weddenschap.

1 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.