Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Wedden op de Tour de Suisse 2016

In Frankrijk is het Criterium du Dauphine nog in volle gang, maar in Zwitserland staat er vanaf zaterdag een andere World Tour-rittenkoers op het programma. Negen dagen lang trekt door de Tour de Suisse door het Alpenland. De eindwinnaar zal van goeden huize moeten komen, want het parcours lijkt zo op het eerste oog zwaarder dan in voorgaande jaren. Er zijn meer klimkilometers, terwijl de tijdrit korter is dan in eerdere edities.


Parcours

De Tour de Suisse begint met een korte tijdrit, welbeschouwd een proloog, maar de organisatie heeft er voor gekozen om de zes kilometer tegen de klok die verreden worden in Baar de eerste etappe te noemen. Na de korte tijdrit, waar thuisrijder Fabian Cancellara de uitgesproken favoriet is, volgen er drie etappes die voor Zwitserse begrippen ‘vlak’ te noemen zijn. We kunnen mooie sprintduels tussen Peter Sagan en Michael Matthews (en wellicht Fernando Gaviria) verwachten. Vanaf woensdag is het woord aan de klimmers van het peloton. Drie dagen lang wordt er bergop gefinisht en net als vorig jaar staat de monsterklim op de Rettenbach op het programma.


Zaterdag staat er een tweede tijdrit op het programma. Die is echter korter dan in voorgaande edities. Waar er vorig jaar nog 38 kilometer tegen de klok gereden moest worden, is de tijdrit van deze editie van de Tour de Suisse slechts 17 kilometer lang. Zondag moet er opnieuw geklommen worden, al is de finish van de etappe rond Davos niet bergop.


Favorieten

De echte toppers op rondegebied staan niet in Zwitserland, maar in de Dauphine aan de start. Dat maakt het deelnemersveld minder sterk, maar daarom nog niet oninteressant.


Tejay van Garderen is voor de bookmakers de favoriet voor de eindzege. De Amerikaan bereidt zich voor op de Tour de France en zou in de strijd op het kopmanschap, dat hij in Frankrijk zal moeten delen met Richie Porte, een zege goed kunnen gebruiken. Van Garderen draait een goed seizoen, met een handvol top-10 klasseringen in de één-weekse ronden. Wat de BMC-renner betreft hadden er wel iets meer tijdritkilometers in het parcours mogen zitten, maar ook bergop kan hij in dit veld het verschil maken.


Geraint Thomas is een andere favoriet voor de zege. De Welshman verlengde onlangs zijn contract bij Sky. Hij liet doorschemeren in de komende seizoenen nog altijd voor kopmanschap in de langere ronden te willen gaan. Het zal de vraag zijn of hij hier bij Sky de ruimte voor krijgt. Thomas won al twee etappekoersen dit seizoen. Zowel in de Algarve als in Parijs-Nice was hij de winnaar, hoewel de zege in PN door de Welshman op zijn tandvlees behaald werd. Hij staat er komende week bovendien meer alleen voor dan eerder dit seizoen; het sterke deel van de Sky ploeg staat opgesteld in de Dauphine.


Simon Spilak wist vorig jaar in Zwitserland te winnen. De Katusha-kopman heeft van de etappekoersen zijn specialiteit gemaakt. Het verhoogde aantal klimkilometers en tegelijkertijd de korte tijdritten lijken echter niet in het voordeel van Spilak. Om zijn titel te prolongeren zal alles op zijn plaats moeten vallen.


Ion Izagirre rijdt een sterk 2016. De Bask van Movistar won vorig jaar de Ronde van Polen en blijft zich verbeteren. Zowel in Parijs-Nice als in Romandië klom hij net achter de toppers prima mee. Net als Spilak en Thomas is Izagirre een ‘gemaakte’ klimmer, maar in dit deelnemersveld, waar de echte topklimmers absent zijn, heeft hij een kans op de eindwinst.


Rui Costa is een oud-winnaar van de Tour de Suisse. Net als de eerder genoemde renners is de Portugees geen geboren klimmer, maar ook de Lampre-coureur is in 2016 bijzonder constant; zowel in de etappekoersen als in de klassiekers. Costa zal niet heel rouwig zijn om de kortere tijdritten, bovendien heeft hij als voordeel dat hij in een sprint met een favorietengroep kostbare bonusseconden op kan pakken.


Door het zwaardere parcours komen wellicht ook klimmers in beeld voor de eindwinst. Robert Gesink bereidt zich voor op de Tour de France en zou tegen zijn topvorm aan moeten zitten. Wellicht dat hij de bondscoach wil laten zien dat hij onterecht thuis wordt gelaten voor de Olympische Spelen. Miguel Angel Lopez is een groot klimtalent. Tot dusver komt hij in 2016 nog niet helemaal uit de verf, maar misschien vindt hij in Zwitserland zijn topvorm. Een andere klimmer die hoge ogen kan gooien is Warren Barguil, voor wie het parcours er gunstig uit lijkt te zien.


Prognose

De favorieten voor de eindzege hebben grotendeels dezelfde eigenschappen. Het zijn sterke klimmers, maar de echte explosiviteit bergop hebben ze geen van allen. Van Garderen is naar mijn mening wel de terechte favoriet, al zijn de odds voor een eindzege van de BMC-coureur niet echt interessant. Izagirre op mij een goede indruk, over Thomas heb ik mijn twijfels en of Spilak opnieuw kan winnen vraag ik me af. Een van de outsiders onder de klimmers zou best op het podium terecht kunnen komen.


Ik heb wel een paar bets in gedachten, maar nog niet alle bookmakers hebben de odds online. Zaterdagochtend volgt er een update.

0 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar futre
Country flagfutre in 10-06-2016 18:43 Overige sporten en evenementen
in 10-06-2016 18:43 Overige sporten en evenementen
41 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
Voor de proloog is any other vs Cancellara @1,85 wel interessant. Speel hem zelf 5/10.

Wordt morgen heel slecht weer verwacht in Baar en dan wordt het een loterij wie de gunstigste omstandigheden zal hebben. Met 6 km als afstand wordt het sowieso een secondenspel en als de een net een wat drogere weg heeft dan de ander kan dat al het verschil maken tussen p3 en p30. Er liggen namelijk nogal wat bochten in het parcours. Ik denk ook niet dat een Cancellara enorm veel risico gaat nemen zo in zijn laatste jaar als de weg nat ligt voor hem.
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
We trappen zaterdag in Zwitserland af met een korte tijd over 6,4 kilometer. Thuisrijder Fabian Cancellara is voor de bookmakers de favoriet voor de dagzege. Wet Spartacus de verwachtingen waar te maken, of krijgen we een verrassing voorgeschoteld? En wie van de AK-mannen deelt de eerste tik uit? We blikken vooruit.



Parcours
Zoals op het profielkaartje te zien zit er wel wat hoogteverschil in de tijdrit in Baar, maar echt klimwerk zal er zaterdagmiddag niet aan te pas komen. Wel is het bochtig. Dit seizoen zijn de weersomstandigheden al meerdere malen doorslaggevend geweest in tijdritten en de kans dat dit in Baar opnieuw zo zal zijn is groot. De kans dat het gaat regenen is groter dan de kans dat het droog blijft en bovendien neemt de wind in de namiddag in kracht toe.

Favorieten
Door de kans op neerslag heeft een aantal renners voor een vroege start gekozen. De eerste coureur gaat om half drie van start. Als het al vroeg in de middag gaat regenen in Baar rijden alle renners op een nat parcours, wat vervelend zou zijn, maar nog wel zo eerlijk. Het voor de late starters rampscenario voltrekt zich uiteraard als het rond een uur of vier start met regenen, waardoor de vroege leider niet meer uit de hot-seat te krijgen is.

Fabian Cancellara is de overgrote favoriet voor de dagzege in Baar. Hij kende een sterke start van dit wielrenjaar, met bij voorbeeld zijn prachtige zege in Strade Bianche, maar of hij echt in topvorm is, is de vraag. Gezien de omstandigheden is een bet op hem zaterdag niet aan te raden.

Michael Matthews won de proloog in Parijs-Nice en is zal een sterke tijd neer willen zetten om over enkele dagen wellicht het leiderstricot aan te kunnen trekken, als gevolg van de bonificatieseconden. Voor Peter Sagan geldt hetzelfde. De Slowaak is bijzonder behendig op een tricky parcours, al is het wel de vraag of hij alle risico's wil nemen en zo bij voorbeeld deelname aan de Tour de France op het spel wil zetten.

Van de AK-renners is Ion Izagirre de beste proloog-rijder. In de Tour de Romandie wist hij de proloog te winnen, al had hij daar wel het voordeel dat hij op een klim het verschil kon maken.

In tijdritten zijn rijders uit het thuisland, of renners uit de ploeg uit het thuisland, doorgaans extra gemotiveerd. Matthias Brändle en Reto Hollenstein zijn dan interessante namen.

Prognose
Veel zal afhangen van de weersomstandigheden, wat het plaatsen van bets lastig maakt. De bet 'any other rider' dan Cancellara heeft zeker value @1,75 (Kroon, medium).

Ik ga voor een gokje op Hollenstein: @50 (SBObet, low) en top 3 @6,50 (Unibet, low). Hij start vroeg en de IAM-coureur rijdt een goed 'tijdritseizoen'.
0 Vind ik leuk's
Voor het AK: Izagirre to win @10 (Bwin)

Lopez voor Scarponi @1,65 (Kroon, Betsson), eventueel in combo met Izagirre voor Spilak @3,47.
0 Vind ik leuk's
Bij Astana hebben ze wel aangegeven veel te verwachten van Scarponi. Reed ook een geweldige slotweek in de Giro en renners uit de Giro weten vaak nog wel te profiteren van die Girovorm in Dauphiné en Suisse. Zie bijv. hoe Kelderman een paar jaar terug bergop ging met Froome en Contador in de Dauphiné.

"It was a race in preparation for the Tour de Suisse - said sport director Dmitri Sedoun - which starts in two days with a quick prologue but at the same time very technical."

"The team will work for the two captains Michele Scarponi and Lopez Moreno, but we will be ready to use every opportunity to win one or more stages also with our other athletes."

"Our goal - said the Kazakh director - is the general classification. I hope that Lopez Moreno can improve the seventh place of last year and I believe a lot in Scarponi, who finished Giro d'Italia in a really very good shape. "
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
Hollenstein lijkt voorlopig een goed gokje Futre. Vlak voordat hij startte begon het met regenen waardoor de weg nog niet heel nat lag. Voorlopig de snelste 2 tellen voor Brändle. Sagan komt er ook niet aan, op 5 seconden.
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
Oh omstandigheden lijken nu wat te verbeteren. Lampaert 5 sec sneller aan tussenpunt. Blijft een loterij zo en hopelijk krijgt Cancellara een slecht lootje ;)
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
matthews al geweest? geef je hem een kans?
0 Vind ik leuk's
Matthews start pas om 17.30. 1 minuut voor Cancellara en 2 voor Spilak die als laatste start. En kansen zijn afhankelijk van het weer. Het zonnetje komt er nu door en omstandigheden lijken nu het best van de hele middag. Maar kan binnen halfuur zomaar weer regenen.
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
Begint nu hard te regenen. Gaat Roelandts winnen dus.

Oef Cancellara toch nog 1 tel sneller. Zonde.
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
`Helaas. Toch Cancellara.
0 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.