Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Wedden op de Tour de Suisse 2016

In Frankrijk is het Criterium du Dauphine nog in volle gang, maar in Zwitserland staat er vanaf zaterdag een andere World Tour-rittenkoers op het programma. Negen dagen lang trekt door de Tour de Suisse door het Alpenland. De eindwinnaar zal van goeden huize moeten komen, want het parcours lijkt zo op het eerste oog zwaarder dan in voorgaande jaren. Er zijn meer klimkilometers, terwijl de tijdrit korter is dan in eerdere edities.


Parcours

De Tour de Suisse begint met een korte tijdrit, welbeschouwd een proloog, maar de organisatie heeft er voor gekozen om de zes kilometer tegen de klok die verreden worden in Baar de eerste etappe te noemen. Na de korte tijdrit, waar thuisrijder Fabian Cancellara de uitgesproken favoriet is, volgen er drie etappes die voor Zwitserse begrippen ‘vlak’ te noemen zijn. We kunnen mooie sprintduels tussen Peter Sagan en Michael Matthews (en wellicht Fernando Gaviria) verwachten. Vanaf woensdag is het woord aan de klimmers van het peloton. Drie dagen lang wordt er bergop gefinisht en net als vorig jaar staat de monsterklim op de Rettenbach op het programma.


Zaterdag staat er een tweede tijdrit op het programma. Die is echter korter dan in voorgaande edities. Waar er vorig jaar nog 38 kilometer tegen de klok gereden moest worden, is de tijdrit van deze editie van de Tour de Suisse slechts 17 kilometer lang. Zondag moet er opnieuw geklommen worden, al is de finish van de etappe rond Davos niet bergop.


Favorieten

De echte toppers op rondegebied staan niet in Zwitserland, maar in de Dauphine aan de start. Dat maakt het deelnemersveld minder sterk, maar daarom nog niet oninteressant.


Tejay van Garderen is voor de bookmakers de favoriet voor de eindzege. De Amerikaan bereidt zich voor op de Tour de France en zou in de strijd op het kopmanschap, dat hij in Frankrijk zal moeten delen met Richie Porte, een zege goed kunnen gebruiken. Van Garderen draait een goed seizoen, met een handvol top-10 klasseringen in de één-weekse ronden. Wat de BMC-renner betreft hadden er wel iets meer tijdritkilometers in het parcours mogen zitten, maar ook bergop kan hij in dit veld het verschil maken.


Geraint Thomas is een andere favoriet voor de zege. De Welshman verlengde onlangs zijn contract bij Sky. Hij liet doorschemeren in de komende seizoenen nog altijd voor kopmanschap in de langere ronden te willen gaan. Het zal de vraag zijn of hij hier bij Sky de ruimte voor krijgt. Thomas won al twee etappekoersen dit seizoen. Zowel in de Algarve als in Parijs-Nice was hij de winnaar, hoewel de zege in PN door de Welshman op zijn tandvlees behaald werd. Hij staat er komende week bovendien meer alleen voor dan eerder dit seizoen; het sterke deel van de Sky ploeg staat opgesteld in de Dauphine.


Simon Spilak wist vorig jaar in Zwitserland te winnen. De Katusha-kopman heeft van de etappekoersen zijn specialiteit gemaakt. Het verhoogde aantal klimkilometers en tegelijkertijd de korte tijdritten lijken echter niet in het voordeel van Spilak. Om zijn titel te prolongeren zal alles op zijn plaats moeten vallen.


Ion Izagirre rijdt een sterk 2016. De Bask van Movistar won vorig jaar de Ronde van Polen en blijft zich verbeteren. Zowel in Parijs-Nice als in Romandië klom hij net achter de toppers prima mee. Net als Spilak en Thomas is Izagirre een ‘gemaakte’ klimmer, maar in dit deelnemersveld, waar de echte topklimmers absent zijn, heeft hij een kans op de eindwinst.


Rui Costa is een oud-winnaar van de Tour de Suisse. Net als de eerder genoemde renners is de Portugees geen geboren klimmer, maar ook de Lampre-coureur is in 2016 bijzonder constant; zowel in de etappekoersen als in de klassiekers. Costa zal niet heel rouwig zijn om de kortere tijdritten, bovendien heeft hij als voordeel dat hij in een sprint met een favorietengroep kostbare bonusseconden op kan pakken.


Door het zwaardere parcours komen wellicht ook klimmers in beeld voor de eindwinst. Robert Gesink bereidt zich voor op de Tour de France en zou tegen zijn topvorm aan moeten zitten. Wellicht dat hij de bondscoach wil laten zien dat hij onterecht thuis wordt gelaten voor de Olympische Spelen. Miguel Angel Lopez is een groot klimtalent. Tot dusver komt hij in 2016 nog niet helemaal uit de verf, maar misschien vindt hij in Zwitserland zijn topvorm. Een andere klimmer die hoge ogen kan gooien is Warren Barguil, voor wie het parcours er gunstig uit lijkt te zien.


Prognose

De favorieten voor de eindzege hebben grotendeels dezelfde eigenschappen. Het zijn sterke klimmers, maar de echte explosiviteit bergop hebben ze geen van allen. Van Garderen is naar mijn mening wel de terechte favoriet, al zijn de odds voor een eindzege van de BMC-coureur niet echt interessant. Izagirre op mij een goede indruk, over Thomas heb ik mijn twijfels en of Spilak opnieuw kan winnen vraag ik me af. Een van de outsiders onder de klimmers zou best op het podium terecht kunnen komen.


Ik heb wel een paar bets in gedachten, maar nog niet alle bookmakers hebben de odds online. Zaterdagochtend volgt er een update.

0 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar futre
Country flagfutre in 10-06-2016 18:43 Overige sporten en evenementen
in 10-06-2016 18:43 Overige sporten en evenementen
41 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
Na de tijdrit in op de eerste dag van de Tour de Suisse, die nipt door Fabian Cancellara werd gewonnen, is het de komende drie dagen aan de sprinters. De etappe van zondag wordt net als de proloog van zaterdag in Baar verreden. Wie is de snelste van de spurters?



Parcours
Degenen die de Tour de Suisse naar Baar hebben gehaald hebben goede connecties bij de organisatie (of een grote portemonnee), want de tweede etappe wordt opnieuw geheel verreden in- en rond de stad. De renners moeten over een circuit, waarop ook geklommen moet worden, wat het voor de sprinters lastig zou kunnen maken. De finish is ietwat oplopend, maar zeker niet tegen een hoog stijgingspercentage.

Favorieten
Peter Sagan bereidt zich zoals gewoonlijk voor op de Tour de France door de Tour de Suisse te rijden. De wereldkampioen was in de afgelopen vijf jaar al elf maal etappewinnaar in deze koers. Het klimwerk zal hem niet afschrikken. Hij zal geen gebrek hebben aan zelfvertrouwen, maar een of meerdere overwinningen in de komende week zouden toch een opsteker zijn voor de Slowaak.

Fernando Gaviria is het snel opkomende sprinttalent uit Colombia. De Etixx-renner maakt indruk in zijn debuutseizoen op het WT-niveau. Etixx is een expert in de sprintvoorbereiding en de lead-out, al is het wel de vraag hoeveel renners van de beoogde sprinttrein er in de finale nog bij zitten.

Michael Matthews is een derde kanshebber op dagsucces. De Australiër is inderdaad snel, maar hij zou beter uit de verf komen als de finish iets meer heuvelop zou lopen. Om te winnen heeft hij een goede dag nodig; normaliter zijn Gaviria en Sagan intrinsiek sneller.

Vervolgens komen we uit bij de kwalitatief mindere sprinters, die vooral voor een plek op het podium lijken te moeten strijden. Wellicht dat Jurgen Roelandts zich in de sprint mengt. Als de Lotto-coureur bonificatieseconden pakt kan hij de leiderstrui overnemen van Cancellara.

Prognose
Sprinttrein of niet, ik heb het meeste vertrouwen in Gaviria @4,00 (William Hill, low).

Verder: Gaviria voor Van Poppel + Kreder voor Farrar, samen @1,97 (William Hill, medium).
0 Vind ik leuk's
Gaviria gevallen. Hij rijdt wel door, maar het zal uiteraard lastig worden om vandaag nog te winnen.
0 Vind ik leuk's
Vandaag staat er opnieuw een 'sprintetappe' op het programma in de Tour de Suisse. Er zijn wel enkele klimmetjes in de finale die zich lenen voor een late aanval, alleen de drie topsprinters in dit veld - Sagan, Matthews en Gaviria - kunnen uitstekend uit de voeten op dit terrein.

Sagan heeft de beste papieren, maar de odds zijn niet echt interessant. Geen bets vandaag.
0 Vind ik leuk's

Vandaag (dinsdag) staat de laatste etappe voor de sprinters op het programma in de Tour de Suisse, voordat we de bergen in gaan. Peter Sagan kan voor zijn derde overwinning op rij gaan. Is er iemand die dit scenario kan dwarsbomen?


Parcours

Zoals al eerder besproken; in Zwitserland is het nergens echt helemaal vlak, maar de vierde etappe kent weinig hoogtemeters. Net als maandag is er een kleine heuveltje op zo'n tien kilometer voor de finish. Maandag was dit het punt waar Sagan zijn aanval lanceerde. De klim in de vierde etappe is echter minder lastig en zou minder problemen op moeten leveren voor de sprinters. De finish is licht dalend en gaat over rechte wegen.


Favorieten

Sagan liet maandag weer eens zijn wat voor een complete renner hij is. Veel andere renners met zijn sprintersbenen zouden hebben gewacht in de finale, maar de Slowaak koos voor de aanval en won zo zijn dertiende etappe in zijn carrière in de Tour de Suisse. Hij is de favoriet om in Champagne zijn derde etappe op rij te pakken.


Michael Matthews is ook voor etappezeges naar Zwitserland gekomen, maar de Australiër komt in de sprints nog niet helemaal uit de verf. Bovendien kon hij Sagan gister op de laatste helling niet volgen, wat zijn zelfvertrouwen geen goed zal hebben gedaan. Matthews heeft met zijn Orica wel een ploeg tot zijn beschikking die hem goed kan afzetten. Of hij kan winnen vraag ik echter wel af.


Fernando Gaviria viel in de etappe van zondag. Hij vond weer aansluiting bij het peloton, al kwam hij kracht te kort om nog competitief te zijn in de sprint. Maandag was hij niet voorin te vinden. Ik schat in dat hij wel hersteld is en kan sprinten, alleen is het altijd lastig betten op renners die gevallen zijn. Max Richeze, normaal gesproken de lead-out man van Gaviria, kan zelf ook sprinten als de Colombiaan absent is, zo liet hij de afgelopen dagen zien.


Prognose

Dit zou normaal gesproken de derde ritzege voor de wereldkampioen moeten worden. Matthews komt tekort in de pure sprint, over Gaviria zijn toch enkele vraagtekens en de overige sprinters zijn duidelijk van een minder niveau. Kan wellicht de vlucht succes boeken? Het is mogelijk, als b.v. Orica opnieuw iemand mee stuurt in de en de hele achtervolging op de schouders van Tinkoff terecht komt.

Bericht gewijzigd door wedden op wo 4 aug. 2021, 09:36
0 Vind ik leuk's
Had gelukkig een euro op Richeze :)
0 Vind ik leuk's
Woensdag 15 juni – Etappe 5: Brig/Gils-Cari (126 km)
De laatste echte sprintersetappe hebben de renners achter de rug en dus is het vanaf nu uitkijken naar de klassementsmannen. In die laatste sprintersetappe trok Maximiliano Richeze aan het langste eind. Een lastige finale met een akelige bocht op 150 meter zorgde ervoor dat er van een massasprint geen sprake was. Fernando Gaviria zette zijn ploeggenoot uitstekend af en de Argentijn hoefde de klus alleen nog maar te klaren. Daarachter sprintte Peter Sagan naar de derde plek. Hij behoudt de leiding in het klassement.



Parcours
De klimmers komen er dus in de vijfde etappe aan te pas. 126 kilometer slechts, maar wel met drie forse beklimmingen. Allereerst de Furkapass. Een klim van 16,7 kilometer aan gemiddeld 6,3%. De top van de klim ligt op 2436 meter hoogte. Daarna volgt een afdaling en moet er direct weer geklommen. De Gotthardpass is met 8,5 kilometer en 5,9% minder lang en zwaar, maar zal zeker de benen aantasten. Na de top kunnen de renners wat bijkomen om vervolgens te beginnen aan de slotklim. Die slotklim is met 11,2 kilometer aan gemiddeld 8% een hele zware. Deze etappe mag dan ook wel, net als vorig jaar in de vijfde etappe, de koninginnenrit genoemd worden.

Favorieten
Uitkijken dus naar de mannen met klimmersbenen en die kort staan in het klassement. Verondersteld mag worden dat we een nieuwe leider krijgen en dan heeft Ion Izagirre misschien wel de beste kansen. De Spanjaard is vaak goed in koersen van een week. Zo eindigde hij in de Ronde van Romandië nog als derde in het klassement. Daarachter heeft ook de Nederlander Wilco Kelderman goede papieren. Hij maakt in de eerste paar ritten een degelijke indruk en met het wegvallen van Robert Gesink zijn alle ogen op hem gericht.

Echter is het vooral ook uitkijken naar wat Tejay van Garderen kan. Hij wordt als een van de belangrijkere pionnen bij BMC gezien. Hij moet zich in afwezigheid van de gevestigde namen als Froome, Contador en Porte toch laten zien in deze ronde. Daarachter zullen ook Geraint Thomas en Simon Spilak van zich laten gelden. Spilak won vorig jaar deze ronde De kopman van Sky eindigde vorig jaar als tweede in deze ronde en won zelfs Parijs-Nice.

Daarachter staan nog tal van namen als Warren Barguil, Mathias Frank, Rui Costa, Michele Scarponi en met name ook Miguel Lopez. Allen mannen die goed mee op kunnen. In zo’n eerste bergrit is het altijd maar afwachten waar een ieder staat en dus is het ook lastig aan te wijzen wie hier gaat winnen. Maar deze mannen mogen wel vooraan verwacht worden.

Prognose
Eventuele tips volgen morgenochtend.
0 Vind ik leuk's
Barguil voor Talansky @1,4
Dombrowski voor Oomen @1,55

Samen x2,17 (3/10)

Scarponi voor MA Lopez @2,2 (3/10)
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
Ik speel zelf Thomas voor Rui Costa en Barguil voor Talansky gespeeld @2,10.

En daarnaast Van Garderen top 3 @2,75 (low stake).
0 Vind ik leuk's
chefspijker:
Barguil voor Talansky @1,4
Dombrowski voor Oomen @1,55 ??? al denk ik dat ie fout is, Dombrowski zat in vroege vlucht en was voor slotklim bijgehaald

Samen x2,17 (3/10)

Scarponi voor MA Lopez @2,2 (3/10)
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
arie07:
Ik speel zelf Thomas voor Rui Costa en Barguil voor Talansky gespeeld @2,10.

En daarnaast Van Garderen top 3 @2,75 (low stake) .


Zag er even goed uit dat Van Garderen nog derde werd, maar werd helaas in de laatste meters nog voorbijgereden door Latour..
0 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.