Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Wedden op de Vuelta 2016

Zaterdag start de laatste grote ronde van het wielerjaar 2016. De Ronde van Spanje, de Vuelta a Espana staat op het programma. Vorig jaar wist Tom Dumoulin de Vuelta bijna op zijn naam te schrijven – de ronde duurde voor hem twee beklimmingen te lang. Dit jaar staan er een aantal van de beste grote ronderenners van het huidige profpeloton aan de start. Wie heeft de beste papieren om de La Vuelta 2016 op zijn naam te schrijven?


Parcours

De Vuelta van dit jaar heeft van de parcoursbouwers een klimkarakter gekregen. Liefst tien keer wordt er berg- of heuvelop gefinished. De ronde doet niet alle regio’s van Spanje aan. Het overgrote zwaartepunt ligt in de noordelijke delen van het Zuid-Europese land. De Vuelta start in Galicië en het leeuwendeel van de etappes worden in regio’s als Asturië, Galicië en het Baskenland verreden.


Er staat net als vorig een lange tijdrit op het programma, en eveneens net als vorig jaar wordt er gestart met een ploegentijdrit. Die zal zaterdagavond in Ourense verreden worden. Het voert te ver om alle etappes nu al globaal te bespreken. In de dagvoorbeschouwingen zullen ze meer dan voldoende aan bod komen.



Favorieten

De Vuelta is qua ronde in zoverre een vreemde eend in de bijt, dat niet alle renners in topvorm aan de start staan. Voor sommige coureurs is deelname de ronde een noodoplossing, nadat eerdere doelen niet behaald zijn, of nadat ze bij voorbeeld gecrasht zijn in de Tour de France. Andere coureurs hebben de top van hun vormpiek van 2016 al gehad, en alhoewel het te ver voert om te zeggen dat ze uitbollen in, is het onmiskenbaar dat hun niveau lager ligt in september. Dit maakt dat in Spanje de kans groter is dat een outsider of een talent een goed klassement rijdt. De bijna-winst van Dumoulin in 2015 is hier een goed voorbeeld van.


Voor de bookmakers is Alberto Contador de topfavoriet om de Vuelta te winnen. De Spanjaard moest afstappen in de Tour en zou frisser moeten zijn dan Chris Froome en Nairo Quintana. De vraag is of Contador nog in staat is om een grote ronde te winnen. Wellicht beginnen de jaren te tellen voor de Spanjaard. Wat wel in het voordeel van Contador spreekt is dat hij twee jaar geleden, nadat hij in de Tour uitviel, de Vuelta wist te winnen.


Froome is de tweede favoriet. De Brit behaalde in Rio een van zijn carriere-doelen: een Olympische medaille. Bovendien schreef hij uiteraard voor de derde keer in zijn loopbaan de Tour de France op zijn naam. Zijn topvorm lijkt hij in 2016 voorbij te zijn, maar ook een Froome die iets minder is, kan nog hoge ogen gooien. Vorig jaar reed hij ook de dubbel Tour-Vuelta, en tot zijn uitvallen, maakte hij een gedreven indruk. De Sky-renner stelde bovendien dat hij nog iets goed te maken heeft in de Vuelta.


Movistar komt net als in de Tour met zowel Nairo Quintana als Alejandro Valverde. Voor Valverde wordt het na zijn deelname aan de Giro al zijn derde grote ronde van het wielerjaar. Quintana viel behoorlijk tegen in Frankrijk, waar er gehoopt werd dat de Colombiaan het Froome moeilijk kon maken. Net als bij Froome is het gissen naar het vormpeil van de twee coureurs. Niet alleen voor ons buitenstaanders, maar wellicht ook voor de renners zelf.


Naast Quintana staan er nog twee kansrijke Colombianen aan de start in Ourense. Esteban Chaves reed zeer sterk in de Giro, terwijl Miguel Angel Lopez de Tour de Suisse wist binnen te halen. Voor Lopez geldt dat het de vraag is of hij een drieweekse ronde aankan, terwijl het voor de Orica-coureur afwachten is hoe hij ervoor staat.


Steven Kruijswijk was nog dichter dan Chaves bij de eindwinst in de Giro. Iedereen zal de beelden van zijn crash in de sneeuwmuur nog wel voor de geest kunnen halen. In Italië was er niemand sterker bergop, de kunst wordt om die vorm terug te vinden. Het korte steilere klimwerk is wellicht niet zijn sterkste punt. Robert Gesink is waarschijnlijk een van de meest frisse klimmer die aan de start staan. Door een valpartij moest hij de Tour laten schieten en voor de Olympische Spelen werd de Lotto-Jumbo-coureur niet geselecteerd. Hij kent geen geweldig jaar, maar wie weet kan de Varssevelder voor een surprise zorgen.



Prognose

Zoals je uit mijn woorden kunt merken; ik vind het lastig om een favoriet voor de eindwinst aan te wijzen. Weliswaar staan er een hoop toppers aan de start, maar het is de vraag hoe ze er voor staan. Contador zou de meest frisse van de toppers moeten zijn, al betekent dat natuurlijk niet dat de Tinkoff-kopman deze Vuelta zo even op zijn naam zal schrijven.

0 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar futre
Country flagfutre in 19-08-2016 22:47 Overige sporten en evenementen
in 19-08-2016 22:47 Overige sporten en evenementen
98 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
Hangt van de voorsprong af. Als het minder dan een minuut is telt elke seconde voor Quintana en gaat hij zelf voor de ritwinst. Als de voorsprong b.v. drie minuten of meer is, kan hij iemand anders de dagzege gunnen.
0 Vind ik leuk's
robs234:
didison:
futre:
Hij zit in de kopgroep in ieder geval.


Wie gaat deze rit winnen denken jullie? lijkt me niet te voorspellen .. momenteel zou quintana logisch zijn! maar de groep froome komt terug denk ik!


Dat wordt afwachten, maar Froome heeft natuurlijk maar twee ploeggenoten en Orica doet ook niet veel werk. Wel als voordeel hebben ze dat Astana en BMC meedraaien. Benieuwd hoelang het verschil rond de twee minuten blijft hangen. Brambilla tegen Contador en Quintana wordt natuurlijk een lastig verhaal.


Lastig lastig lastig!

:p live valt hier geen naam uit te halen .. verschillende scenario's mogelijk.
0 Vind ik leuk's
Brambilla!

Iedereen gefeliciteerd. (y)
0 Vind ik leuk's
Zijn er tips voor de tijdrit van straks ?
0 Vind ik leuk's
froomieeeeeeeeeeeeeeee
0 Vind ik leuk's
Sky zal de wedstrijd controleren .. verwacht niet dat een kopgroep een grote voorsprong zal krijgen.
Vandaag zal sowieso Contador oorlog willen voeren. Froome gaat normaliter steeds meegaan en op de laatste klim er alles uithalen om te proberen de vuelta alsnog te winnen.
Quintana gaf me in de tijdrit geen flitsende indruk meer. Ik weet wel dat dit niet zijn favoriete discipline is maar toch .. als het bergop ging schakelde hij echt klein terwijl froome de grote molen kon blijven ronddraaien.

prognose: Vandaag geen vluchters die om de ritzege zullen strijden. Froome kan quintana hopelijk losrijden. Maar ik vrees dat het niet 1minuut 25 seconden zal zijn.

Eindpodium Quintana - froome - Contador
Rit: Froome - Contador - Chaves/Quintana.

Froome @4 voor ritwinst.
0 Vind ik leuk's
Vandaag draait het hoogstwaarschijnlijk op een massasprint uit, maar ik waag een klein gokje op een geslaagde late vlucht.

Devenyns @301
Campenaerts @401
Bystrom @501
0 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.