Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn | Deze boodschap mag niet gedeeld worden met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Wedden op de Vuelta 2016

Zaterdag start de laatste grote ronde van het wielerjaar 2016. De Ronde van Spanje, de Vuelta a Espana staat op het programma. Vorig jaar wist Tom Dumoulin de Vuelta bijna op zijn naam te schrijven – de ronde duurde voor hem twee beklimmingen te lang. Dit jaar staan er een aantal van de beste grote ronderenners van het huidige profpeloton aan de start. Wie heeft de beste papieren om de La Vuelta 2016 op zijn naam te schrijven?


Parcours

De Vuelta van dit jaar heeft van de parcoursbouwers een klimkarakter gekregen. Liefst tien keer wordt er berg- of heuvelop gefinished. De ronde doet niet alle regio’s van Spanje aan. Het overgrote zwaartepunt ligt in de noordelijke delen van het Zuid-Europese land. De Vuelta start in Galicië en het leeuwendeel van de etappes worden in regio’s als Asturië, Galicië en het Baskenland verreden.


Er staat net als vorig een lange tijdrit op het programma, en eveneens net als vorig jaar wordt er gestart met een ploegentijdrit. Die zal zaterdagavond in Ourense verreden worden. Het voert te ver om alle etappes nu al globaal te bespreken. In de dagvoorbeschouwingen zullen ze meer dan voldoende aan bod komen.



Favorieten

De Vuelta is qua ronde in zoverre een vreemde eend in de bijt, dat niet alle renners in topvorm aan de start staan. Voor sommige coureurs is deelname de ronde een noodoplossing, nadat eerdere doelen niet behaald zijn, of nadat ze bij voorbeeld gecrasht zijn in de Tour de France. Andere coureurs hebben de top van hun vormpiek van 2016 al gehad, en alhoewel het te ver voert om te zeggen dat ze uitbollen in, is het onmiskenbaar dat hun niveau lager ligt in september. Dit maakt dat in Spanje de kans groter is dat een outsider of een talent een goed klassement rijdt. De bijna-winst van Dumoulin in 2015 is hier een goed voorbeeld van.


Voor de bookmakers is Alberto Contador de topfavoriet om de Vuelta te winnen. De Spanjaard moest afstappen in de Tour en zou frisser moeten zijn dan Chris Froome en Nairo Quintana. De vraag is of Contador nog in staat is om een grote ronde te winnen. Wellicht beginnen de jaren te tellen voor de Spanjaard. Wat wel in het voordeel van Contador spreekt is dat hij twee jaar geleden, nadat hij in de Tour uitviel, de Vuelta wist te winnen.


Froome is de tweede favoriet. De Brit behaalde in Rio een van zijn carriere-doelen: een Olympische medaille. Bovendien schreef hij uiteraard voor de derde keer in zijn loopbaan de Tour de France op zijn naam. Zijn topvorm lijkt hij in 2016 voorbij te zijn, maar ook een Froome die iets minder is, kan nog hoge ogen gooien. Vorig jaar reed hij ook de dubbel Tour-Vuelta, en tot zijn uitvallen, maakte hij een gedreven indruk. De Sky-renner stelde bovendien dat hij nog iets goed te maken heeft in de Vuelta.


Movistar komt net als in de Tour met zowel Nairo Quintana als Alejandro Valverde. Voor Valverde wordt het na zijn deelname aan de Giro al zijn derde grote ronde van het wielerjaar. Quintana viel behoorlijk tegen in Frankrijk, waar er gehoopt werd dat de Colombiaan het Froome moeilijk kon maken. Net als bij Froome is het gissen naar het vormpeil van de twee coureurs. Niet alleen voor ons buitenstaanders, maar wellicht ook voor de renners zelf.


Naast Quintana staan er nog twee kansrijke Colombianen aan de start in Ourense. Esteban Chaves reed zeer sterk in de Giro, terwijl Miguel Angel Lopez de Tour de Suisse wist binnen te halen. Voor Lopez geldt dat het de vraag is of hij een drieweekse ronde aankan, terwijl het voor de Orica-coureur afwachten is hoe hij ervoor staat.


Steven Kruijswijk was nog dichter dan Chaves bij de eindwinst in de Giro. Iedereen zal de beelden van zijn crash in de sneeuwmuur nog wel voor de geest kunnen halen. In Italië was er niemand sterker bergop, de kunst wordt om die vorm terug te vinden. Het korte steilere klimwerk is wellicht niet zijn sterkste punt. Robert Gesink is waarschijnlijk een van de meest frisse klimmer die aan de start staan. Door een valpartij moest hij de Tour laten schieten en voor de Olympische Spelen werd de Lotto-Jumbo-coureur niet geselecteerd. Hij kent geen geweldig jaar, maar wie weet kan de Varssevelder voor een surprise zorgen.



Prognose

Zoals je uit mijn woorden kunt merken; ik vind het lastig om een favoriet voor de eindwinst aan te wijzen. Weliswaar staan er een hoop toppers aan de start, maar het is de vraag hoe ze er voor staan. Contador zou de meest frisse van de toppers moeten zijn, al betekent dat natuurlijk niet dat de Tinkoff-kopman deze Vuelta zo even op zijn naam zal schrijven.

0 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar futre
Country flagfutre in 19-08-2016 22:47 Overige sporten en evenementen
in 19-08-2016 22:47 Overige sporten en evenementen
98 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
Frank toch ook maar meegenomen... @2.25 ladbrokes
0 Vind ik leuk's
Oké voor Yates dus. goed gedaan Orica :)
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
Voordat het woord is aan de klimmers in het peloton in de Vuelta a Espana, staat er vrijdag, in de zevende etappe een minder zwaar parcours op het programma. Vlak is het echter zeker niet te noemen, hetgeen de kans biedt aan de avonturiers in het peloton.

Parcours
De zevende rit is opnieuw niet bijzonder lang, met 159 kilometer. Het peloton verlaat na zes koersdagen de autonome regio Galicië. Het duurt vanaf de start niet lang of de eerste beklimming van de derde categorie doemt op. In het vervolg van het parcours wachten de coureurs nog twee beklimmingen van de derde categorie, die qua stijgingspercentages te doen moeten zijn. De top van de laatste klim is 18 kilometer voor de eindstreep. Na een afdaling en een vlak gedeelte, is de laatste halve kilometer oplopend. Als er een groep om de zege gaat sprinten, moet het eindschot goed getimed worden, anders val je onherroepelijk stil.



Favorieten
In de etappe van woensdag kwam de vlucht niet helemaal uit de verf. Er zaten sterke renners in de kopgroep, maar omdat enkelen onder hen de rode trui van Darwin Atapuma bedreigden, werd het gat nooit groot genoeg.

Voor de etappe van vrijdag is de vraag opnieuw: Vluchters of een sprint met een klein peloton? De beginfase van de etappe leent zich goed voor het vormen van een kopgroep en er is geen lang vlak gedeelte waar het peloton met de voorsprong van de vluchters kan spelen. Aan de andere kant, de slotklim is niet bijzonder lastig en veel van de aanwezige sprinters in dit peloton kunnen redelijk bergop rijden. Na de top is er bovendien nog gelegenheid om terug te keren in de voorste groep.

Als het te zwaar is voor de meeste sprinters, moeten we kijken naar de puncheurs als Fabio Felline, Philippe Gilbert en soortgelijke renners. Wellicht dat ook Alejandro Valverde zich in de sprint wil mengen.

Prognose
In de etappe naar Luintra kreeg de vlucht geen ruimte van BMC, dat van plan lijkt de trui met Atapuma zo lang mogelijk vast te houden. Als er voor het AK ongevaarlijke renners wegrijden, dan heeft de vlucht een goede kans van slagen. De animo om dan te controleren zal bij de meeste ploegen niet groot zijn. De openingskilometers zijn echter zwaar, waardoor er waarschijnlijk coureurs mee zullen glippen die een sprong willen maken in het klassement. Dan zullen de gaten niet groot worden. Ik denk dat de etappe eindigt in een groepssprint van een man of 30 à 40, zoals je die ook vaak ziet in vergelijkbare etappes, in bij voorbeeld het Baskenland.

Vrijdag volgt een update met mogelijke bets.
0 Vind ik leuk's
Felline voor Meersman @2,15 (5/10). Weer veel klimwerk onderweg en de slotkilometer is lastig. Veel bochtenwerk en de laatste 550 meter aan 5,5 procent.
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
@Futre,Chefspijker, roep is wat namen...
0 Vind ik leuk's
Voor de vlucht? Heb zelf deze mannen gepakt:

LL Sanchez @21
Stybar @23
Devenyns @51
Cataldo @126
Huzarski @126
Rojas @126
Machado @201
Pellaud @201
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
Sbaragli @21
LL Sanchez @26
Stybar @34
Haas @51
Bevin @101

Heb wat renners gespeeld die zowel vanuit de vlucht, als vanuit een klein peloton een kans hebben.

0 Vind ik leuk's
Zaterdag gaat de Vuelta verder met een interessante etappe. Anders dan de voorgaande dagen is de aanloop naar de finale zo goed als vlak. De etappe wordt echter afgesloten met een loodzware klim, met stukken van 20% stijgingspercentage. Op deze klim kun je je niet verstoppen.


Parcours
Het eerste profielkaartje geeft de gehele etappe aan. De tweede kaart bevat de informatie over de slotklim. Zoals je kunt zien begint die nog tamelijk vriendelijk, tot dat de renners tegen een muur van 25% oprijden. Dan vlakt het weer even af, waarna de laatste 3,5 kilometer opnieuw zwaar zijn.

Favorieten
Het zit Alberto Contador niet bepaald mee. De Spanjaard van Tinkoff zal ongetwijfeld van plan zijn geweest in de bergritten tijd goed te maken, maar in vrijdagetappe kwam hij ten val. Het is afwachten hoe hij ervoor staat. Chris Froome lijkt goed in vorm, als hij zijn Sky-ploeg wil laten achtervolgen, dan kan hij met de andere AK-kanshebbers om de dagzege strijden.

Stijgingspercentages als die van zaterdag zijn sinds jaar een dag een kolfje naar de hand van een Spaans tweetal: Joaquim Rodriguez en Alejandro Valverde. Die eerste is niet meer van de partij, dus Valverde zou de favoriet moeten zijn. De lengte van de klim maakt waarschijnlijk dat de meeste bookmakers hem niet als favoriet hebben. De Muur van Huy, in de Waalse Pijl, waar Valverde altijd goed voor de dag komt, kent vergelijkbare percentages, maar is korter.

De bookmakers zien Esteban Chaves als de grootste kanshebber onder de AK-gegadigden. Hij zou inderdaad goed uit de voeten moeten kunnen en heeft een aardig eindschot. Ik denk dat ik hem niet zo zwaar favoriet zou hebben gemaakt.

Nairo Quintana lijkt de klim minder goed te liggen. In de rit van maandag moest hij een klein gaatje laten. In de achtste etappe is het hoogst haalbare voor hem naar alle waarschijnlijkheid.

Prognose
De vraag die elke dag in de voorbeschouwingen weer terug komt; gaat een vluchter voor de dagzege, of komt de winnaar uit het peloton? Wat zaterdag voor het peloton, en in dit geval de klassementsrenners pleit is dat de etappe vlak is, en dus eenvoudig is om te controleren. BMC heeft met Darwin Atapuma nog altijd de leiderstrui, al lijkt het onmogelijk om die te behouden na zaterdag. De ploeg is ook gericht om Samuel Sanchez, zo werd vrijdag zichtbaar. Sky zal denk ik niet de verantwoordelijkheid oppakken, het zal van Movistar afhangen. De Spaanse formatie heeft wat dat betreft in de afgelopen weekend gemengde signalen afgegeven. Ik vind dit een lastige.

Zaterdagochtend volgt er een update met mogelijke bets.
0 Vind ik leuk's
Ik sla vandaag over qua bets. Ik kom er niet uit of de vlucht het haalt, of dat we een AK-duel om de dagzege gaan krijgen.
0 Vind ik leuk's
de slotklim is superzwaar, indien er een paar goeie klimmers bij zitten die weg mogen blijven in de kopgroep verwacht ik renners als Rolland, de Gendt, Durasek, Brambilla, Sanchez.
0 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.