Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Wedden op de Vuelta 2016

Zaterdag start de laatste grote ronde van het wielerjaar 2016. De Ronde van Spanje, de Vuelta a Espana staat op het programma. Vorig jaar wist Tom Dumoulin de Vuelta bijna op zijn naam te schrijven – de ronde duurde voor hem twee beklimmingen te lang. Dit jaar staan er een aantal van de beste grote ronderenners van het huidige profpeloton aan de start. Wie heeft de beste papieren om de La Vuelta 2016 op zijn naam te schrijven?


Parcours

De Vuelta van dit jaar heeft van de parcoursbouwers een klimkarakter gekregen. Liefst tien keer wordt er berg- of heuvelop gefinished. De ronde doet niet alle regio’s van Spanje aan. Het overgrote zwaartepunt ligt in de noordelijke delen van het Zuid-Europese land. De Vuelta start in Galicië en het leeuwendeel van de etappes worden in regio’s als Asturië, Galicië en het Baskenland verreden.


Er staat net als vorig een lange tijdrit op het programma, en eveneens net als vorig jaar wordt er gestart met een ploegentijdrit. Die zal zaterdagavond in Ourense verreden worden. Het voert te ver om alle etappes nu al globaal te bespreken. In de dagvoorbeschouwingen zullen ze meer dan voldoende aan bod komen.



Favorieten

De Vuelta is qua ronde in zoverre een vreemde eend in de bijt, dat niet alle renners in topvorm aan de start staan. Voor sommige coureurs is deelname de ronde een noodoplossing, nadat eerdere doelen niet behaald zijn, of nadat ze bij voorbeeld gecrasht zijn in de Tour de France. Andere coureurs hebben de top van hun vormpiek van 2016 al gehad, en alhoewel het te ver voert om te zeggen dat ze uitbollen in, is het onmiskenbaar dat hun niveau lager ligt in september. Dit maakt dat in Spanje de kans groter is dat een outsider of een talent een goed klassement rijdt. De bijna-winst van Dumoulin in 2015 is hier een goed voorbeeld van.


Voor de bookmakers is Alberto Contador de topfavoriet om de Vuelta te winnen. De Spanjaard moest afstappen in de Tour en zou frisser moeten zijn dan Chris Froome en Nairo Quintana. De vraag is of Contador nog in staat is om een grote ronde te winnen. Wellicht beginnen de jaren te tellen voor de Spanjaard. Wat wel in het voordeel van Contador spreekt is dat hij twee jaar geleden, nadat hij in de Tour uitviel, de Vuelta wist te winnen.


Froome is de tweede favoriet. De Brit behaalde in Rio een van zijn carriere-doelen: een Olympische medaille. Bovendien schreef hij uiteraard voor de derde keer in zijn loopbaan de Tour de France op zijn naam. Zijn topvorm lijkt hij in 2016 voorbij te zijn, maar ook een Froome die iets minder is, kan nog hoge ogen gooien. Vorig jaar reed hij ook de dubbel Tour-Vuelta, en tot zijn uitvallen, maakte hij een gedreven indruk. De Sky-renner stelde bovendien dat hij nog iets goed te maken heeft in de Vuelta.


Movistar komt net als in de Tour met zowel Nairo Quintana als Alejandro Valverde. Voor Valverde wordt het na zijn deelname aan de Giro al zijn derde grote ronde van het wielerjaar. Quintana viel behoorlijk tegen in Frankrijk, waar er gehoopt werd dat de Colombiaan het Froome moeilijk kon maken. Net als bij Froome is het gissen naar het vormpeil van de twee coureurs. Niet alleen voor ons buitenstaanders, maar wellicht ook voor de renners zelf.


Naast Quintana staan er nog twee kansrijke Colombianen aan de start in Ourense. Esteban Chaves reed zeer sterk in de Giro, terwijl Miguel Angel Lopez de Tour de Suisse wist binnen te halen. Voor Lopez geldt dat het de vraag is of hij een drieweekse ronde aankan, terwijl het voor de Orica-coureur afwachten is hoe hij ervoor staat.


Steven Kruijswijk was nog dichter dan Chaves bij de eindwinst in de Giro. Iedereen zal de beelden van zijn crash in de sneeuwmuur nog wel voor de geest kunnen halen. In Italië was er niemand sterker bergop, de kunst wordt om die vorm terug te vinden. Het korte steilere klimwerk is wellicht niet zijn sterkste punt. Robert Gesink is waarschijnlijk een van de meest frisse klimmer die aan de start staan. Door een valpartij moest hij de Tour laten schieten en voor de Olympische Spelen werd de Lotto-Jumbo-coureur niet geselecteerd. Hij kent geen geweldig jaar, maar wie weet kan de Varssevelder voor een surprise zorgen.



Prognose

Zoals je uit mijn woorden kunt merken; ik vind het lastig om een favoriet voor de eindwinst aan te wijzen. Weliswaar staan er een hoop toppers aan de start, maar het is de vraag hoe ze er voor staan. Contador zou de meest frisse van de toppers moeten zijn, al betekent dat natuurlijk niet dat de Tinkoff-kopman deze Vuelta zo even op zijn naam zal schrijven.

0 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar futre
Country flagfutre in 19-08-2016 22:47 Overige sporten en evenementen
in 19-08-2016 22:47 Overige sporten en evenementen
98 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
De achtste etappe van de Vuelta kende een zwaar slot, maar een relatief eenvoudige aanloop. Dat kan over de negende etappe, die naar Oviedo voert, niet gezegd worden. Het is klimmen geblazen.



Parcours
De etappe van zondag is 165 kilometer lang en start met een lang stuk bergop. De niet-klimmers in het peloton hebben hier doorgaans een hekel aan. Een troost voor hen is dat de stijgingspercentages niet al te hoog zijn. Na het bereiken van de top van de eerste klim volgt er een afdaling, waarna er vier beklimmingen kort na elkaar volgen. De etappe finisht vervolgens op de Alto del Naranco, die 5,7 kilometer lang is, tegen 6%.

Favorieten
Voor de achtste etappe kwam ik niet uit de vraag of de vlucht het zou redden of niet. Uiteindelijk ontsnapte een kopgroep van elf met niet zulke aansprekende namen - en met Sergey Lagutin kwam er dan ook een verrassende winnaar. Als de grotere teams in het peloton de vlucht terug hadden willen halen, dan had dat gekund, maar zij kozen ervoor om hun energie te bewaren door niet vol in de achtervolging te gaan.

Het profiel van de etappe van zondag maakt dat opnieuw de vluchters een goede kans hebben op dagsucces. Anders dan zaterdag is het eerste gedeelte van de rit bergop, dus er zal normaal gesproken een sterkere kopgroep ontstaan. Het gevaar voor de kopgroep is in dit soort situaties altijd dat een paar slimmerikken meeglippen, die op een 'goedkope' manier enige plaatsen willen stijgen in het AK. Als er echt gevaarlijke renners in de kopgroep belanden, dan zal Nairo Quintana zijn Movistar-ploeg laten achtervolgen. De Colombiaan maakte in de etappe naar La Camperona van de AK-favorieten de beste indruk. Alberto Contador herstelde zich knap, terwijl Chris Froome en Alejandro Valverde tijd verloren.

Prognose
Een dag voor een sterke kopgroep. Zondag volgt een update met bets.
0 Vind ik leuk's
Voor de liefhebber, een paar namen voor de etappe.

Cataldo @51
Carthy @51
Vervaeke @56
Bilbao @81
Silin @101
0 Vind ik leuk's
Bilbao zit in de kopgroep. Anders dan gister is de kopgroep echter wel sterk.
0 Vind ik leuk's
Op de Alto del Naranco wist David de la Cruz met nog anderhalve kilometer te gaan Dries Devenyns af te schudden om vervolgens te soleren naar de ritwinst. Doordat de vluchters een dusdanig grote voorsprong hadden op het peloton mag De la Cruz zich ook de nieuwe leider in het klassement noemen. Daags voor de rustdag wacht er opnieuw het nodige klimwerk.

0 Vind ik leuk's
Veel namen zijn er dus met potentiële winnaars, maar liever laat ik dit aan mij voorbijgaan. Live is er wellicht nog wel het een en ander mogelijk om voor een ritwinnaar te gaan. Een kleine, risicovolle, combi:

Scarponi voor Talansky + Latour voor Meintjes @3,51 (Unibet)
0 Vind ik leuk's
Thanks voor de mooie voorbeschouwingen.
Ik zal de tips eens gaan volgen.
0 Vind ik leuk's
Even leek Robert Gesink een schitterende etappe te winnen, maar Nairo Quintana gooide roet in het eten. De Nederlander zat mee in de vlucht van de dag en reed op de zware slotklim weg van zijn kompanen. Maar het verschil met het peloton was niet groot genoeg. Toen Alberto Contador en Nairo Quintana aanvielen kromp de voorsprong snel en al helemaal toen de Colombiaan de Spanjaard achter zich liet. Quintana sprong over Gesink heen en won en pakte vervolgens ook de leiderstrui.



Parcours
Daags na de rustdag moeten de renners direct weer aan de bak. Het is al enkele dagen op rij klimmen geblazen en dat is ook woensdag weer het geval. De etappe kent een relatief vlakke aanloop, maar de slotklim is pittig. Nadat het peloton 160 kilometer heeft afgelegd, wordt er begonnen aan de Pena Cabarga. Die klim is met een gemiddeld stijgingspercentage van 9,4% over ruim zes kilometer enorm stijl. Er zitten zelfs stukken in van 18%. Een zware slotklim dus en voer voor de echte berggeiten zoals een Nairo Quintana.

De etappe start om 13.21 uur.

Favorieten
De rustdag van dinsdag kan er toe leiden dat het peloton het wat rustiger aan wil doen. Dan hebben de vluchters opnieuw een uitstekende kans om te strijden voor de ritwinst. Thomas de Gendt bijvoorbeeld probeerde het zondag al en zal woensdag ongetwijfeld opnieuw zijn kans schoon zien. Een zware klim is uitstekend voor hem. Robert Gesink eindigde knap als tweede maandag en ziet zijn vorm alleen maar beter worden, zo vertelde hij. Omar Fraile is ook erg actief en kan prima klimmen en heeft een goede vorm. Maar zo zijn er nog tal van namen die aanspraak maken. Bijvoorbeeld ook renners die vooraf klassementsambities hadden, maar daar niet meer in aanmerking voor komen. Een Pierre Latour en Mathias Frank bijvoorbeeld.

Qua klassementsmannen lijkt Nairo Quintana de sterkste. Hij vertoonde groots machtsvertoon maandag en reed een mooie voorsprong bijeen. Alberto Contador probeerde nog te volgen, maar zakte daarna door het ijs. Chris Froome bewandelde juist het omgekeerde pad.

Prognose
Genoeg mannen om rekening mee te houden, maar ik verwacht een vlucht die stand houdt nu. En dan is het kijken naar aantrekkelijke quoteringen. De Gendt bijvoorbeeld staat mij te laag en liever speel ik een ritwinnaar ook live. Van te voren zet ik dus niets op deze etappe.
0 Vind ik leuk's
Froome voor ritzege live @4,50
0 Vind ik leuk's
sport is iets heel moois thierryz1.blogabet.com
Op de slotklim van woensdag werden de vluchters opgeslokt door een jagend peloton waarna het wachten was op de aanval van de klassementsmannen. Die kwam er van Esteban Chaves. Hij pakte ruim twintig seconden, maar toen Nairo Quintana en Chris Froome op de pedalen gingen staan, werd hij snel opgeraapt. De overwinning ging uiteindelijk naar laatst genoemde. Alberto Contador kon het harde werken van zijn team niet bekronen en Alejandro Valverde eindigde als derde.



Parcours
Na een tal van racedagen met aankomsten bergop is het donderdag weer een stuk rustiger. Tenminste, de finish is vlak. Daarvoor moet er nog wel vier keer geklommen worden. Allereerst een van de eerste categorie, gevolgd door een klim van de derde categorie. Dan is het een vijftig kilometer bijkomen om vervolgens te beginnen aan een klim van de tweede categorie. De Alto de Vivero moet twee keer beklommen worden. Die klim is met 4,2 kilometer niet erg lang, maar wel erg stijl. De stijgingspercentages komen soms boven de 10% uit.

Nadat die laatste klim verteerd is, moet er nog veertien kilometer tot de finish worden gereden. Die finish is dus vlak en kan eindelijk weer een kans voor de sprinters bieden. Tenminste, voor de sprinters die de klimmetjes hebben overleefd. Daarnaast leent deze etappe zich uitstekend voor eventuele vluchters. Een interessante etappe dus.

De etappe start om 12.51 uur.

Favorieten
Voor velen zal die Alto de Vivero te stijl zijn en dus blijft er maar een select sprintersgezelschap over. Echte sprinters zullen er niet meer bij zitten en dus is het ook uitkijken naar mannen die goed kunnen dalen goed kunnen aankomen. Alejandro Valverde bijvoorbeeld verkeert het hele seizoen al in uitstekende doen, kan goed dalen en ook nog eens prima sprinten. Toch denk ik dat de meeste aandacht uit zal gaan naar de vluchters.

Fabio Felline bijvoorbeeld kan goed klimmen en sprinten en heeft vandaag rustig aan gedaan. De Italiaan is bezig aan een goede Vuelta. Philippe Gilbert kan dit ook uitstekend natuurlijk net als een Zdenek Stybar en Simon Gerrans. Er zijn ontzettend veel namen die hier in de vlucht van de dag willen zitten. Luis Leon Sanchez heeft het al een paar keer geprobeerd en heeft donderdag opnieuw een uitstekende kans.

Prognose
De prognose volgt later wanneer de quoteringen bekend zijn. Wel denk ik dat een vlucht gaat slagen morgen.
0 Vind ik leuk's
Heb zelf wel vertrouwen in LL Sanchez en Felline en heb wat op hun ingezet, maar ga verder kijken naar wat er live mogelijk is. Vind de H2H niet heel interessant.
0 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.