Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Wedden op Darten: PDC World Championship Darts 2020

De mooiste maand van het dartsjaar is aangebroken, het WK van de PDC gaat weer van start! Naast deze toernooivoorbeschouwing zullen er natuurlijk ook weer veel wedstrijdvoorbeschouwingen en wedtips volgen. Mocht je vragen, opmerkingen of tips over dit toernooi hebben, dan ben je zeker welkomdeze in dit topic te plaatsen! 


PDC World Championship Darts 2019 


Van donderdag 13 december tot de finale op dinsdag 1 januari vindt de 26e editie van het PDC WK plaats, zoals gebruikelijk in Alexandra Palace, ook wel Ally Pally genoemd. Het speelschema is als volgt: 


13-21 december: Eerste en tweede ronde, best of 5 sets, top 32 stroomt in de tweede ronde in

22-28 december: Derde en vierde ronde, best of 7 sets

29 december: Kwartfinales, best of 9 sets

30 december: Halve finales, best of 11 sets

1 januari: Finale, best of 13 sets


Voormalige winnaars


Het WK is natuurlijk het belangrijkste toernooi bij de PDC en heeft dit jaar een totale prijzenpot van 2,5 miljoen. Phil Taylor staat qua titels op eenzame hoogte, hij won veertien van de negentien finales waarin hij uitkwam, slechts zes keer haalde hij de finale niet. Gary Anderson staat op vier finales en twee titels, daarna volgen Michael van Gerwen, Adrian Lewis en John Part met twee titels in drie finales. Tussen 2013 en 2017 verdeelden Van Gerwen en Anderson de titels, vorig jaar was het grote verrassing Rob Cross die bij zijn debuut wereldkampioen werd. 


Deelnemers


De top-32 van de PDC Order of Merit is automatisch geplaatst en stroomt in de tweede ronde in. Kwart 1 bevat enkele topspelers, onder andere Michael van Gerwen, Raymond van Barneveld, Simon Whitlock, James Wade, Jelle Klaasen en Adrian Lewis zijn hier ingedeeld. In kwart 2 vinden we Gary Anderson, Jermaine Wattimena, Dave Chisnall en Daryl Gurney. In kwart 3 zijn titelhouder Rob Cross, Michael Smith en Mensur Suljovic ingedeeld. Tenslotte vinden we in kwart 4 de kersverse Major-winnaar Gerwyn Price samen met Peter Wright en Benito van de Pas. 


Deze 32 spelers komen uit tegen de winnaars uit de eerste ronde, waarin 64 spelers uitkomen. De Nederlanders en Belgen die we in de eerste ronde zien zijn Danny Noppert (kwart 1), Vincent van der Voort (kwart 2), Jeffrey de Zwaan, Ron Meulenkamp, Yordi Meeuwisse en jeugdkampioen Dimitri van den Bergh (allen kwart 3) en Geert Nentjes, Jeffrey de Graaf en Jan Dekker (allen kwart 4).


Titelfavorieten met daarachter hun ranking en odd voor toernooiwinst


Michael van Gerwen (#1, odd 2.62 bij Betfair)

Michael van Gerwen is zoals ieder toernooi de absolute topfavoriet, toch zie ik hier geen enkele value in gezien hij geen topjaar heeft gedraaid op de grote toernooien. Vorig jaar had hij vijf titels op een Major binnen terwijl hij aan het UK Open niet deelnam, in 2015 en 2016 won hij er beide jaren maar liefst acht. Dit jaar won hij er ‘slechts’ drie, waarbij we hem op de World Matchplay in de eerste ronde zagen sneuvelen en hij er op het European Championship al in de tweede ronde uitvloog. Daarnaast is Mighty Mike dus ook ingedeeld in misschien wel het zwaarste kwart, waar hij in de vierde ronde waarschijnlijk Adrian Lewis of Raymond van Barneveld tegekomt,en in de kwartfinale James Wade de tegenstander kan zijn. 


Peter Wright (#3, odd 12.00 bij Betway)

Voor Peter Wright is het een jaar van 'net niet'. In 2017 won hij elf toernooien en stond hij in vier finales op een Major, daarnaast pakte hij de titel op het UK Open. Dit jaar verloor hij alle drie de finales die hij speelde op een groot toernooi en pakte slechts twee titels op de vloer. Vaak weet hij een aantal wedstrijd per toernooi sterk te gooien, maar laat hij het aan het einde afweten. Snakebite is wel ingedeeld in een gunstig kwart. In de derde ronde kan hij tegenover de zwaar uit vorm zijnde Benito van de Pas komen, op weg naar de halve finale kan hij Joe Cullen en Gerwyn Price/Ian White tegenkomen als sterkste tegenstanders.  


Gary Anderson (#4, odd 4.50 bij Betfair)

Gary Anderson is na Van Gerwen de favoriet bij de bookmakers. Gezien zijn goede prestaties dit jaar is dat volledig terecht, hij wist net als de Nederlander drie Majors te winnen (UK Open, World Matchplay, Champions League) en won vier van de negentien ProTours waarop hij uitkwam. Hij leek drie weken geleden zelfs een vierde grote titel in 2018 bij te kunnen schrijven, maar verloor zijn concentratie in de finale van de Grand Slam of Darts omdat Gerwyn Price naar zijn mening te uitbundig was. The Flying Scotsman heeft in zijn kwart vooral concurrentie van Gurney, Chisnall en Darren Webster.. 


Enkele outsiders zijn:


Rob Cross (#2, odd 23.00 bij Unibet)

Rob Cross kon geen navolging geven aan zijn fantastische debuutjaar, hij haalde slechts één halve finale op een Major (Premier League) en lag er op vijf van de tien toernooien al voor de kwarfinale uit. Een enkele keer zagen we hem uitstekend spelen zoals op de Brisbane Masters, maar de goede vorm van 2017 heeft hij niet. Wellicht kan hij hier wel de halve finale bereiken omdat hij niet in het sterkste kwart zit, zijn route daarheen zou via De Zwaan, Reyes, Clayton/Bunting en Suljovic/Smith kunnen gaan.


James Wade (#9, odd 41.00 bij Williamhill)

James Wade was aan het einde van dit jaar ineens in de vorm van zijn leven. Hij won zowel de titel op het European Championship als op de World Series Finals en werd de vijfde speler die twee grote toernooien na elkaar won. The Machine zag er op de twee toernooien daarna minder sterk uit, toen hij van Unterbuchner en Dobey verloor. Voor James zal het een zeer zwaar WK worden, in zijn eerste wedstrijd krijgt hij waarschijnlijk de grote verrassing Krzysztof Ratajski tegenover zich, op weg naar de halve finale kan hij Klaasen, Whitlock en Van Gerwen/Lewis/Van Barneveld tegenkomen. 


Michael Smith (#10, odd 15.00 bij Unibet)

Michael Smith kan nog niet consistent zijn topniveau halen, toch zal iedereen de potentie zien die de Engelsman heeft. Hij verloor dit jaar de finale van de Premier League en won de titel op de Shanghai Masters. Enkele weken geleden kreeg hij een nieuwe kans op een Majortitel, op de World Series Finals kreeg hij matchdarts in de finale maar miste hij vijf pijlen voor de eindzege. Zijn weg naar de halve finale kan gaan via Henderson, Suljovic en Cross/Bunting. 


Gerwyn Price (#6, odd 36.00 bij Betfair of zelfs 51.00 als je op 1xBet zit)

Gerwyn Price wist vorige maand voor het eerst een titel op een Major te winnen. Hij speelde zeer overtuigend op de Grand Slam en won op weg naar de finale van Whitlock en Suljovic, waarna hij in de finale Anderson versloeg. Price was zeer constant qua gemiddelden en zit in het minst sterke kwart, waar Wright, White en Cullen zijn grootste concurrenten zijn. 


Voorspelling


Ik denk dat Gary Anderson en Michael van Gerwen ongeveer gelijkwaardig zijn momenteel, maar vind de odd van beiden te laag om te spelen op toernooiwinst. Van de outsiders vind ik de odd voor Price @ 36.00 het mooist, gezien hij in het zwakste kwart is ingedeeld. 


Mijn toernooitips: 


Gary Anderson wint kwart 2 @ 1.73 (Betfair of PaddyPower,Medium)

Dit is de laagste odd waarop ik deze bet zou pakken. Anderson is in topvorm en ik verwacht voor hem geen problemen tegen Wattimena, Webster en Gurney of Chisnall. Zeker gezien deze laatste wedstrijd over best of 9 sets zal gaan.


No first time winner & Gary Anderson to be eliminated in semi finals @ 8.00 (PaddyPower of 1xBet,Low)

Deze odd lijkt mij iets te hoog. Het meest logische scenario is hier dat Anderson de halve finale haalt en verliest van Van Gerwen, die vervolgens zijn derde titel pakt.


Gerwyn Price wint kwart 4 @ 5.00 (Coral,Low)

Ook Price verkeert in prima vorm, op de checkouts raakt hij dit jaar gemiddeld 41% en in zijn laatste zeven wedstrijden gooide hij drie keer een 100+ gemiddelde en zes keer een gemiddelde van 96 of hoger. Pas in de kwartfinale kan hij een tegenstander van hoog niveau tegenkomen, namelijk Peter Wright, die niet in zijn allerbeste verkeert.


Highest average under 110.5 @ 1.85 (Bwin of 1xBet,Medium)

Ik vind deze line aan de hoge kant, zeker gezien de lengte van de wedstrijden (minimaal drie sets). Alleen Michael van Gerwen (2017) en Phil Taylor (2002 en 2009) wisten ooit een gemiddelde boven de 110.5 te noteren op het WK. Dit jaar gooide Van Gerwen zeven keer een hoger gemiddelde in minimaal negen legs op het podium, Anderson één keer, de overige spelers niet. Het zal dus waarschijnlijk van de Nederlander moeten komen als dit een over wordt, gezien hij niet de absolute topvorm lijkt te hebben zie ik value op under 110.5.


UNDER 860.5 tournament 180s @ 2.00 (Bwin, High) Deze heb ik eerder getipt U850.5 bij Betfair, maar deze line is gunstiger

Twee jaar geleden werd het record verbroken met het enorme aantal van 708, in normaalgesproken zijn echter de 654 van 2016 en de 656 van vorig jaar normalere getallen voor het WK. Er zijn dit jaar meer voorrondewedstrijden, normaal waren dit acht wedstrijden van max drie sets, nu 32 wedstrijden van max vijf sets. Het niveau in deze wedstrijden is vaak niet heel hoog dus over al deze partijen zie ik niet zo snel 7 180s gemiddeld vallen. Ik zou de line zelf op ongeveer 810 schatten, onder andere Bwin heeft hem op 775 staan.


Op televisie

Voor de liefhebber die naast het wedden ook live de wedstrijden wil bekijken, zijn de wedstrijden te zien op RTL7. Het volledige schema is hier te vinden: http://www.rtl7darts.nl/tvgids

5 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar donnynedved
Country flagdonnynedved in 6-12-2018 19:03 Overige sporten en evenementen
in 6-12-2018 19:03 Overige sporten en evenementen
144 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
Op zo. 30 dec. 2018, 16:04 schreef babygun:

Donny of andere darts kenners, volgen jullie straks ook het BDO WK ?

Ik ga het wel volgen, maar kan niet beloven ook te gaan tippen. Heb die spelers toch een stuk minder goed gevolgd door het jaar heen en er zullen ook een stuk minder wedopties komen denk ik.

0 Vind ik leuk's
Schrijver voorbeschouwingen darten en Serie A / Mijn tips voor overige competities vind je op Telegram: https://t.me/betsby_don
Op vr. 7 dec. 2018, 00:59 schreef donnynedved:

Ik heb nog extra outrights toegevoegd, eentje ga ik nu nog toevoegen omdat ik denk dat de line dit weekend nog zal dalen


Ik speel Under 850.5 tournament 180s @ 1.83 (Betfair of PaddyPower, High)

Twee jaar geleden werd het record verbroken met het enorme aantal van 708, in normaalgesproken zijn echter de 654 van 2016 en de 656 van vorig jaar normalere getallen voor het WK.

Er zijn dit jaar meer voorrondewedstrijden, normaal waren dit acht wedstrijden van max drie sets, nu 32 wedstrijden van max vijf sets. Het niveau in deze wedstrijden is vaak niet heel hoog dus over al deze partijen zie ik niet zo snel 7 180s gemiddeld vallen. Ik zou de line zelf op ongeveer 810 schatten, onder andere Bwin heeft hem op 775 staan. Value dus op de under!

we zitten al aan 850 ofzo zeker?

Hopen op een finale zonder 180's :)

1 Vind ik leuk's
Op wo. 12 dec. 2018, 18:18 schreef bvanhinthum:
Op vr. 7 dec. 2018, 17:25 schreef bvanhinthum:

Dit viel mij ook op idd. Das een hele mooie. Mooie voorbeschouwingen Donny. Ik verwacht zelf veel van Smith dit WK. Hij heeft een mooie loting dus ga nog even de odds checken op een finaleplaats van hem.

Ik pak Michael Smith runner-up @8

Binnen! Top WK.

1 Vind ik leuk's

Nabeschouwing PDC World Championship 2019


Het PDC World Championship 2019 kende vele verrassingen, zo konden vier spelers uit de top tien al na hun eerste wedstrijd naar huis. Waar vorig jaar jongelingen Dimitri van den Bergh en Jamie Lewis opvielen waren dat dit jaar onder andere Luke Humphries, Chris Dobey en Nathan Aspinall. Buiten deze grote verrassingen om was er geen verrassende finale, nummer één van de wereld Michael van Gerwen kwam uit tegen nummer tien van de wereld Michael Smith, Van Gerwen liet voor de derde keer in zijn loopbaan zien ook echt de beste te zijn.


De Finale: Michael van Gerwen – Michael Smith


Het duel van de Michaels is geen finale die de gemiddelde kijker lang bij zal blijven, echt spannend was het namelijk niet. Dit toernooi zagen we vele mooie comebacks, van Chisnall die in zijn openingswedstrijd 0-2 achterkwam en alsnog 3-2 won tot de net-niet-comeback van Jermaine Wattimena tegen Gary Anderson, waarna de Nederlander een matchdart miste. Bij Michael Smith leek een comeback na een 2-0 achterstand in sets er niet in te zitten omdat hij niet sterk genoeg was op de dubbels en Van Gerwen ook scorend niet bij kon houden. De Engelsman pakte vanaf 4-0 nog wel twee sets op rij, waarna Mighty Mike de definitieve nekslag gaf. Van Gerwen gooide met 102.2 gemiddeld en 46% op de dubbels prima, Smith kon het niveau van zijn eerdere wedstrijden bij lange na niet halen met slechts 95.3 gemiddeld en 40% op de finishes.


Hoe deden de favorieten het? Met achter de naam de plaats op de wereldranglijst en de odd voor toernooiwinst één dag voor het toernooi


Michael van Gerwen (#1, odd 2.62 bij Betfair)

Michael van Gerwen won dit jaar ‘slechts’ drie Majors en deed het daarmee een stuk minder goed dan in 2015, 2016 en 2017 toen hij er respectievelijk zes, acht en zes won. Omdat hij ook nog aan de zware kant van de loting was ingedeeld leek het er op dat Michael een lastig toernooi zou krijgen. Niets was minder waar, in geen enkele wedstrijd leek het er op dat hij kon verliezen, tot aan de finale gaf hij dan ook in geen enkele wedstrijd meer dan één set weg. Zelfs tegen Gary Anderson die een topjaar kende was hij oppermachtig, Van Gerwen is dus de terechte winnaar.


Peter Wright (#3, odd 12.00 bij Betway)

Voor Peter Wright was het een jaar van 'net niet' en dit toernooi past wat dat betreft in het totaalplaatje. In zijn openingswedstrijd raakte hij slechts 26% van zijn dubbels en verloor zo van Toni Alcinas. Sinds hij de finale van de World Grand Prix haalde deze zomer speelde hij op vijf televisietoernooien en één EuroTour, in geen van de zes toernooien kon hij de kwartfinale bereiken. 


Gary Anderson (#4, odd 4.50 bij Betfair)

Gary Anderson was na Van Gerwen de favoriet bij de bookmakers. Het spel van de Schot was zeer sterk dit jaar en hij wist drie titels aan zijn erelijst toe te voegen (UK Open, World Matchplay, Champions League) en haalde onlangs nog de finale van de Grand Slam of Darts. Toch was al vanaf wedstrijd één te zien dat Anderson niet de topvorm had die menigeen van hem verwachtte en had hij het na de wedstrijd alweer over zijn rugproblemen. Zowel tegen Jermaine Wattimena als Chris Dobey kroop The Flying Schotsman door het oog van de naald en in de halve finale was hij kansloos tegen Van Gerwen. Eigenlijk wist hij alleen zijn kwartfinale zonder problemen door te komen, daarin gooide hij 103 gemiddeld tegen Dave Chisnall.


De voorspellingen


De voorspellingen in aanloop naar het toernooi waren:


Gary Anderson wint kwart 2 @ 1.73 (Betfair of PaddyPower,Medium)

Zoals gezegd was Anderson niet zo oppermachtig als ik had verwacht toen ik deze bet plaatste, maar gelukkig haalde de Schot hem wel binnen. 


No first time winner & Gary Anderson to be eliminated in semifinals @ 8.00 (PaddyPower, Betfair of 1xBet,Low)

Het scenario dat ik had verwacht dit toernooi kwam uit, Van Gerwen en Anderson kwamen tegenover elkaar te staan in de halve finale en de Nederlander won het toernooi.


Gerwyn Price wint kwart 4 @ 5.00 (Coral,Low)

Price ging in goede vorm naar dit toernooi en ik schatte hem beter in dan zijn grote concurrent in dit kwart Peter Wright. Wright lag er al snel uit maar met Nathan Aspinall stond er een nieuwe speler op, die Price uitschakelde.


Highest average under 110.5 @ 1.85 (Bwin of 1xBet,Medium)

Pas drie keer eerder werd op het WK een hoger gemiddelde gegooid en ook dit jaar kwam niemand in de buurt, het hoogste gemiddelde dit jaar werd gegooid door Van Gerwen met 108.08 tegen Adrian Lewis. 


Under 860.5 tournament 180s @ 2.00 (Bwin, High)

Mijn inschatting dat de eerste ronde weinig 180ers zou opleveren klopte en daardoor lagen we goed op schema, ook werden er bij de laatste 32 niet bijzonder veel 180ers gegooid (ongeveer evenveel als 2018, minder dan in 2016 en 2017. In de tweede ronde werd echter een torenhoog aantal gegooid, waardoor deze bet verloren is.


Totaal 9 stakes ingezet op toernooiweddenschappen en 15.16 stakes terug, winst +6.16 stakes


Weddenschappen uit de voorbeschouwingen:


Over de 33 voorbeschouwingen die ik heb gepubliceerd hebben we ook een mooie winst gemaakt. Erg interessant om volgend jaar weer in het oog te houden zijn de Aziatische qualifiers, gezien de bookmakers hen schromelijk hebben onderschat dit jaar.


Totaal 56 stakes ingezet in de 33 voorbeschouwingen, 70.40 stakes terug, winst + 14.40 stakes


Toernooitotaal + 20.56 stakes


De Order of Merit:


Door dit toernooi vinden er een aantal verschuivingen plaats op de wereldranglijst waarmee de plaatsing voor veel toernooien wordt bepaald. De resultaten van het WK twee jaar geleden worden weggestreept en het geld dat dit jaar werd gewonnen wordt er bij opgeteld. De grootste daler is zoals verwacht Raymond van Barneveld die al in zijn eerste wedstrijd werd verslagen, hij zakt van de zeventiende naar de 28e plek maar kreeg wél een uitnodiging voor de Premier League in zijn laatste jaar. Jelle Klaasen zakte drie plekken en is nu nummer 27.


De grootste stijger is Nathan Aspinall, zijn halve finale plaats deed hem stijgen van plek 73 naar 34. Finalist Michael Smith steeg van plek tien naar plek zes, Devon Petersen steeg van plek zeventig naar plek zestig waardoor hij op het nippertje zijn tourcard niet verloor.


Aankomende toernooien:


Het eerste toernooi van het jaar is The Masters, waarin de top zestien van de wereld speelt (1 februari-3 februari). Vervolgens kunnen we weer zeventien weken op rij genieten van de beste spelers in de Premier League, deze gaat 7 februari van start.

4 Vind ik leuk's
Schrijver voorbeschouwingen darten en Serie A / Mijn tips voor overige competities vind je op Telegram: https://t.me/betsby_don

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.