Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Wedden op Tour Down Under 2017

Voorbeschouwing Tour Down Under 2017
Dinsdag gaat het wielerjaar 2017 officieel van start met de Tour Down Under. De World Tour, de topwedstrijden in het wielrennen, krijgt dit jaar een sterke uitbreiding van 27 wedstrijden in 2016 naar 37 in 2017. Het is dan ook niet meer verplicht voor ProTeams om alles te rijden. De toppers laten de Australische ronde doorgaans lopen, maar dat geldt dit jaar niet voor wereldkampioen Peter Sagan. De Slowaak keert met zijn nieuwe ploeg Bora – Hansgrohe terug naar de koers waar het zeven jaar geleden allemaal begon. De verwachting is dat Sagan rustig wil beginnen, maar dat geldt niet voor de Aussies. Gaat het tussen Porte, Gerrans en Dennis of gaan de Colombianen Sergio Henao en Chaves zich ook al smijten?



Parcours
De een zal het de kracht van de Tour Down Under noemen, de ander zou liever wat meer verandering zien. De Australiërs hanteren namelijk al jaren min of meer hetzelfde parcours. Ondanks het gigantische land blijft de organisatie vasthouden aan de regio rondom Adelaide in Zuid-Australië. Toch belooft het dit jaar wat anders te lopen, ondanks dat de beslissing nog steeds op Willunga Hill gaat vallen. Dit jaar is de klim naar Paracombe weer opgenomen, waar Rohan Dennis in 2015 de basis legde voor zijn eindzege. De beklimming is 1,5 kilometer lang en haalt een gemiddelde van acht procent. De verschillen zullen niet groot zijn, maar wellicht belangrijker is dat de top-3 tien, zes en vier bonusseconden verdienen.

Net als de eerste etappe zullen de derde en vierde etappe waarschijnlijk naar de sprinters gaan. Wellicht dat er in de derde etappe nog wat sprinters moeten passen, aangezien er wat lastige hoogteverschillen zijn. Zaterdag zal de beslissing vallen op de jaarlijks terugkerende Willunga Hill. De ‘Hill’ is niet zo lang (3 km) en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 7,4 procent, maar is wel lang genoeg om de echte klimmers te doen bovendrijven. Inmiddels heeft Richie Porte een abonnement genomen op de ritzege, want hij kwam in 2014, 2015 en 2016 telkens als eerste boven. Alle drie de keren was het niet voldoende om Simon Gerrans (2x) en Dennis van de eindzege af te houden.

De Tour Down Under sluit opnieuw af met een criterium door de straten van Adelaide, waar normaal gesproken een sprinter als eerste over de finish komt. De temperaturen variëren deze week nogal in Adelaide. Dinsdag kan het zelfs 36 graden Celsius worden, maar de rest van de week schommelt de temperatuur tussen 25 en 30 graden. Vrijdag kan er flink wat regen vallen, maar verder lijkt het droog te blijven. De wind zal tussen de 3 en 4 Beaufort zijn en waarschijnlijk geen factor spelen, ondanks dat ze donderdag en vrijdag langs de kust rijden.

Favorieten
Kan Porte dit jaar wel de Tour Down Under naar zijn hand zetten? In de zesdaagse kan elk secondeverlies fataal zijn, waardoor winst op Willunga Hill niet voldoende is voor eindwinst. Sterker nog, Porte pakte de laatste jaren 16, 13 en 27 seconden terug op de latere eindwinnaar, maar het was telkens niet goed genoeg voor eindwinst. Dit jaar is de favorietenrol van Porte nog groter, want rondom zijn grootste plaaggeest van de laatste jaren, Simon Gerrans, hangen een hoop vraagtekens. De 36-jarige Australiër heeft na zijn winst in de Tour Down Under, mede door blessures, een slecht seizoen gereden. Zijn winst in 2016 kwam eigenlijk al als een verrassing, want het beste is er overduidelijk af. De ronde is hem op het lijf geschreven door zijn pure snelheid waarmee hij veel bonificatieseconden kan pakken in de lastigere sprints.

Het klimwerk is dit jaar echter zwaarder door die tweede etappe. Als Gerrans daar tegen tijdverlies aanloopt, kan hij het eigenlijk al vergeten. Daarnaast zal hij – net als vorig jaar – etappes moeten gaan winnen, want op Willunga Hill gaat hij zeker tijd verliezen. De Australiërs zijn altijd extra gemotiveerd. Ondanks dat er geen tijdrit in zit, is het toch letten op Rohan Dennis. Het parcours is namelijk vergelijkbaar met 2015, toen Dennis won. Hij kan wel beter aankomen dan Porte, maar klimmend doet hij wel duidelijk onder. Bovendien zijn ze momenteel ploeggenoten, waardoor ze elkaar niet in de wielen zullen rijden.

Peter Sagan zou in principe een kandidaat zijn voor eindwinst, maar de Slowaak heeft al aangegeven zich daar niet op te richten. ‘Ik ben hier al twee en een halve week, maar we bekijken het dag per dag. Onze ploeg heeft Jay McCarthy hier, voor hem is dit een erg belangrijke wedstrijd. We willen hem helpen om voor een goed klassement te gaan. Mijn eigen doel is om gewoon niet te vallen en dan zullen we zien wat er in de sprintetappes mogelijk is. Ik wil met een goede vorm uit deze wedstrijd komen,’ zei Sagan. Wat de wereldkampioen zegt over niet te vroeg in vorm komen, geldt voor veel renners. Het is een lang seizoen en dus moet er gepiekt worden rond de belangrijkste wedstrijden.

De Colombianen Sergio Henao en Esteban Chaves hebben hier in theorie een parcours dat hun goed ligt, zo liet Henao vorig jaar ook al zien. Maar beiden zullen er ook niet veel waarde aan hechten als het niet wil lukken. Chaves reed vorig jaar bijvoorbeeld pas zijn eerste goede resultaten in de Giro d’Italia. Verder is het letten op Michael Woods, die het vorig jaar verrassend goed deed. Hoewel Tom-Jelte Slagter bij Cannondale op papier als kopman wordt uitgespeeld, is het parcours meer geschikt voor Woods. Verder hebben de Italianen Diego Ulissi en Domenico Pozzovivo het hier meer dan eens goed gedaan. Zo zijn er wel meer renners die het op een ander moment in het seizoen hier heel goed zouden kunnen doen, maar nu nog niet in vorm zijn.

Prognose
De favorietenrol is weggelegd voor Porte en dat is in mijn ogen terecht. Het parcours ligt hem dit jaar nog beter dan in 2016. In 2015 kon hij net niet Dennis van zich afschudden, maar aangezien zij nu in dezelfde ploeg rijden, zal dat geen probleem opleveren. Het is namelijk niet de verwachting dat Dennis echt mee gaat doen om eindwinst, ook omdat BMC naar buiten toe heeft uitgesproken dat Porte de kopman is. Vorig jaar waren Henao en Woods de enigen die vorig jaar echt een verschil konden maken op de Willunga Hill. Het is afwachten wie dat nu gaan doen, maar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zit Porte daarbij. De quotering voor winst vind ik echter wat te laag, ook omdat het in het duister tasten is wat betreft de concurrentie. Als Henao en Chaves hun niveau halen, wordt het bijvoorbeeld voor de Australiër heel lastig om hen eraf te krijgen. Bovendien zijn het betere finishers.

Persoonlijk verwacht ik wel weer het nodige van Diego Ulissi. De Italiaan deed het in 2014 en 2016 erg goed op de lastige punten, maar verloor kostbare seconden in de ‘tussenritten’. Ulissi kan top-5 rijden in zowel de tweede als vijfde etappe en moet in de vlakkere etappes zorgen dat hij voldoende seconden sprokkelt à la Gerrans. Daarom is Ulissi top 3 @ 6 (low, Unibet) de moeite waard, ook omdat hij het wielerjaar 2016 goed afsloot. Verder zit er value op Pozzovivo voor Valls @ 1.70 (medium, Unibet). Valls deed het vorig jaar goed met een achtste plek, maar reed voor de rest een teleurstellend seizoen. Sinds juli heeft de Spanjaard geen wedstrijd meer gereden, waardoor ik een dergelijke prestatie dit jaar niet verwacht. Lotto-ploegleider Aerts heeft vertrouwen in goede Valls, maar zelfs als hij het even goed doet als vorig jaar, is dat nog geen garantie dat Pozzovivo niet voor hem eindigt. Pozzovivo stond vorig jaar namelijk zevende in de eindrangschikking en ook bij zijn deelname in 2015 deed hij het goed met een zesde plek.
0 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar robs234
Country flagrobs234 in 16-01-2017 11:28 Overige sporten en evenementen
in 16-01-2017 11:28 Overige sporten en evenementen
16 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
De voorbeschouwing is hier te vinden!
0 Vind ik leuk's
robs234:
babygun:
Bedankt voor de voorbeschouwingen!
Jammer dat Bwin deze wedstrijd niet aanbiedt...


Helaas, meestal doet Bwin de World Tour wedstrijden wel. Ik ben ook nog alleen quoteringen tegengekomen bij Unibet, William Hill en Pinnacle (maar die zijn altijd laat)


Sbobet, Betsson en Betfirst/netbet bieden ook aan;)
0 Vind ik leuk's
De voorbeschouwing voor de vierde etappe is hier te vinden!
0 Vind ik leuk's
De voorbeschouwing op de Willunga etappe staat onder Voorbeschouwingen.

Zag alleen nog geen h2h's staan bij de bookmakers.
0 Vind ik leuk's
Van Poppel top 3 @2,50 (Unibet, 888sport).
0 Vind ik leuk's
Een paar long shots voor de Cadel Evans Great Ocean Road Race (1.UWT) van vannacht - lekkere korte naam ook.

Restrepo @67
Devenyns @81
Pantano @101
0 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.