Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Puntensysteem berekenaar strategie (Expiriment)

Beste Voetbalwedden leden,
Vanmiddag ben ik bezig geweest met het ontwerpen van een Excel puntenlijst systeem die de winnaar berekent aan de hand van punten. In deze berekeningen heb ik rekening gehouden met de plaats van de club in de competitie, de vorm van het team, onderlingen resultaten van de afgelopen 5 wedstrijden en een kleine toevoeging van blessures/schorsingen. Alles wordt automatisch berekend.
[B]Hoe werkt het[/B]
Stap 1:
Voer onder Team 1 het eerste team in. (Met het team invoeren maakt het niet uit of ze uit of thuis spelen)
Voer onder Team 2 het tweede team in.
Stap 2:
Vul de laatste 5 onderlingen wedstrijdscores tussen deze twee clubs in, de score kan worden ingevuld met behulp van een dropdown menu. Hebben ze nog nooit tegen elkaar gespeeld, zet deze scores dan allemaal op 0-0.
[I]Puntenverdeling onderlingen wedstrijden:[/I]
De winnaar van de vorige wedstrijd krijgt 1 punt, bij gelijkspel krijgen beide clubs 0 punten. Dit wordt per wedstrijd automatisch berekent. Heeft een club alle 5 de laatste wedstrijden onderling gewonnen dan heeft deze dus een maximaal aantal punten van 5. Dit is een subtotaal en deze punten worden weer meeberekent met de volgende stappen die nog ingevuld gaan worden.
Stap 3:
Vul de mini vragenlijst in met behulp van een dropdown menu
[I]Puntenverdeling vragenlijst[/I]
De puntenverdeling staat in het Excel bestand achter de vraag zelf. Verder staat er ook een vraag met op de hoeveelste plaats de club staat in de competitie. Staat de club 20e krijgen ze 1 punt, 19e 2 punten, 18e 3 punten enzovoort. Dit wordt ook weer doorberekend als subtotaal van de punten. Speelt het team geen competitie (bijvoorbeeld omdat het een land is), kies dan uit de lijst voor NVT.
Uit al deze factoren komen punten uit waar vervolgens een totaal uit. Wie de meeste punten heeft heeft een grote kans om deze wedstrijd te winnen. Is het totaal aantal punten gelijk dan geeft de berekening gelijkspel aan.
------
[I]Wat ik zelf nog wil verbeteren in de toekomst van dit document is:[/I]
- Als het puntentotaal kleiner of gelijk is aan 2 punten dat er dan ook gelijkspel uitkomt.
- Een stakes uitkomst aan de hand van de verschillen in het puntentotaal (6/10, 7/10, 8/10 etc)
- Eventueel een uitgebreide schorsing / blessure systeem
Bovenstaande moet ik echter alleen nog uitzoeken / hulp voor nodig hebben.
[B]Voorbeeld van het bestand:[/B]

De twee clubnamen moeten handmatig worden ingevoerd, de rest (scores en vragenlijsten) kunnen via een dropdown lijst worden gekozen zodat er niets in getypt hoeft te worden en typefouten worden voorkomen waardoor er met de berekening niets fout kan gaan. Alles wat in het blauw wordt weergeven kan worden aangepast, de rest is vergrendelt.
Deze berekening kan het voor sommige gebruikers makkelijker maken om een keuze te komen zonder te hoofdrekenen. Er blijven natuurlijk altijd verrassingen in voetbal en garandeert natuurlijk niet 100% de winnaar, maar dit laat alles mooi op een rijtje zien en kijken wie er van de twee het beste voorstaat.
Nieuwe features, op of aanmerkingen, ik hoor het graag! Samen kunnen wij hier misschien iets heel moois van maken.
0 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar timbarrett
Country flagtimbarrett in 20-10-2012 15:58 Hulp en advies
in 20-10-2012 15:58 Hulp en advies
21 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
Hee Tim!
Een leuk idee en een leuke uitvoering, in beginsel. Is het leuk (en handig) om dit systeem te testen op bijvoorbeeld 50 wedstrijden en hiervan de resultaten te publiceren in dit topic? Ik ben heel erg benieuwd!
(y)
0 Vind ik leuk's
Hakuna Matatttta.
Zoals VW-Crew al aangeeft is het leuk om te gaan testen met 50 wedstrijden. In mijn screenshot had ik al een voorbeeld van Heracles - Ajax. Ik ga dit systeem testen met verschillende competities.
[B]Hier komen de eerste tien wedstrijden:[/B]
1: Heracles - Ajax
[S]Puntensysteem 21-29[/S] -- [B][Rood] Via het oude puntensysteem gedaan, in de niewe post een nieuwe punten versie[/Rood][/b]
Pick: Ajax
[Rood]Resultaat 3-3[/Rood]
2: Servette - ST Gallen
[S]Puntensysteem 18-33[/S] -- [B][Rood] Via het oude puntensysteem gedaan, in de niewe post een nieuwe punten versie[/Rood][/b]
Pick: ST Gallen
[Rood]Resultaat 1-1[/Rood]
3: NAC - Vitesse
[S]Puntensysteem 12-26[/S] -- [B][Rood] Via het oude puntensysteem gedaan, in de niewe post een nieuwe punten versie[/Rood][/b]
Pick: Vitesse
Resultaat 0-3
4: RODA - Twente
[S]Puntensysteem 18-29[/S] -- [B][Rood] Via het oude puntensysteem gedaan, in de niewe post een nieuwe punten versie[/Rood][/b]
Pick: Twente
[Rood]Resultaat 1-1[/Rood]
5: Thun - Sion
[S]Puntensysteem 22-27[/S] -- [B][Rood] Via het oude puntensysteem gedaan, in de niewe post een nieuwe punten versie[/Rood][/b]
Pick: Sion
[Rood]Resultaat 1-1[/Rood]
6: Lazio - AC Milan
[S]Puntensysteem 28-16[/S] -- [B][Rood] Via het oude puntensysteem gedaan, in de niewe post een nieuwe punten versie[/Rood][/b]
Pick: Lazio
[Groen]Tussenstand 3-1[/groen]
7: Deportivo - Barcelona
[S]Puntensysteem 10-33[/S] -- [B][Rood] Via het oude puntensysteem gedaan, in de niewe post een nieuwe punten versie[/Rood][/b]
Pick: Barcelona
8: Troyes - Marseille
[S]Puntensysteem: 8-29[/S] -- [B][Rood] Via het oude puntensysteem gedaan, in de niewe post een nieuwe punten versie[/Rood][/b]
Marseille
9: Zulke Waregem - Lokeren
[S]Puntensysteem: 27-16[/S] -- [B][Rood] Via het oude puntensysteem gedaan, in de niewe post een nieuwe punten versie[/Rood][/b]
Pick: Zulke Waregem
[Rood]Resultaat 0-3[/Rood]
10: Evian - Toulouse
[S]Puntensysteem 12-20[/S] -- [B][Rood] Via het oude puntensysteem gedaan, in de niewe post een nieuwe punten versie[/Rood][/b]
Pick: Toulouse
Resultaat 0-4
0 Vind ik leuk's
Leuk experiment Tim,
daarbij wat opmerkingen uiteraard :)
Vind je dat de plaats van het team in de competitie niet te veel punten krijgt? Want eigenlijk worden de bets daar bijna uit opgemaakt.
Ajax: 17/24 70%
Heracles 12/21 57%
Daarnaast ga je bij onderlinge wedstrijden uit van een thuis en uitwedstrijd. Je kan hier beter dan alleen de uitduels pakken, want Ajax wint thuis vrij eenvoudig van Heracles. En dit heeft geen betrekking op de onderlinge duels die in Almelo gespeeld worden.
Vooral bij VVV - Feyenoord zal je dat op gaan vallen, want Feyenoord won niet in Venlo sinds 1993! Terwijl ze thuis wel gemakkelijk winnen, krijg je een scheve verhouden :)
Je kunt de onderlinge duels gemakkelijk vinden op www.soccerway.com
Verder ben ik wel benieuwd naar je bevindingen, alleen is het veel werk ;)
0 Vind ik leuk's
onzemichael:
Leuk experiment Tim,
daarbij wat opmerkingen uiteraard :)
Vind je dat de plaats van het team in de competitie niet te veel punten krijgt? Want eigenlijk worden de bets daar bijna uit opgemaakt.
Ajax: 17/24 70%
Heracles 12/21 57%
Daarnaast ga je bij onderlinge wedstrijden uit van een thuis en uitwedstrijd. Je kan hier beter dan alleen de uitduels pakken, want Ajax wint thuis vrij eenvoudig van Heracles. En dit heeft geen betrekking op de onderlinge duels die in Almelo gespeeld worden.
Vooral bij VVV - Feyenoord zal je dat op gaan vallen, want Feyenoord won niet in Venlo sinds 1993! Terwijl ze thuis wel gemakkelijk winnen, krijg je een scheve verhouden :)
Je kunt de onderlinge duels gemakkelijk vinden op www.soccerway.com
Verder ben ik wel benieuwd naar je bevindingen, alleen is het veel werk ;)

Bedankt voor je opmerkingen, je hebt wel gelijk daarin, de punten liggen inderdaad iets te ver uit elkaar, dat heb ik nu ook kunnen merken tijdens mijn eerste wedstrijden experiment. Echter denk ik met wat gesleutel, dit uitstekend kan werken. Van de 10 wedstrijden die zijn gespeeld heeft 1 wedstrijd maar verloren, de rest gelijkspel of goed.
[B]Analyse: bovenstaande wedstrijden die zijn gespeeld[/b]
4 Gelijkspel
4 Goed (Barcelona al meegeteld, staan na 15 minuten al 3-0 voor tegen deportivo dus daar ben ik wel zeker van)
1 Fout
1 moet nog gespeeld worden, (Marseille morgen tegen een lage club).
Met dubbele kans hadden hier mooie combo's gemaakt van kunnen worden maar dat is achteraf. Bij 1 wedstrijd zou ik dan onderuit zijn gegaan en de andere zaten close bij de winst. Heracles - Ajax en Thun - Sion zaten in verhouding met mijn puntensysteem tegenover de andere clubs redelijk dicht bij elkaar (8 punten en 5 punten). En verrassingen hou je altijd zoals ST Gallen en Twente die gelijkspeelde.
Als de verhoudingen nog beter in elkaar gezet waren dan waren de 8 en 5 punten verschil tussen die wedstrijden nog kleiner en dan had er inderdaad gelijkspel uit kunnen komen. Dus met wat gesleutel zie ik hier nog wel verbetering in.

0 Vind ik leuk's
Is het ook niet handig om met de odds van de betreffende wedstrijden rekening te houden?
Voorbeeld:
Puntensysteem geeft 22-27, met odd voor uitploeg van 1,40
Puntensysteem geeft 22-27, met odd voor uitploeg van 2,70
Puntensysteem zegt tweemaal dat uitploeg licht favoriet is, maar voor zo'n klein verschil een odd van 1,40 pakken lijkt niet slim terwijl zo'n odd van 2,70 juist erg mooi is.
Vind 't wel een leuk idee! Benieuwd hoe 't uit gaat pakken.
0 Vind ik leuk's
Bedankt voor jullie opmerkingen. Hier alvast een kleine update:
[B]Update 21 Oktober 2012[/B]
Competitie puntenverdeling beter verdeeld:
In plaats van de 20e plek krijgt 1 punt, 19e plek 2 punten, 18e 3 punten enzovoort is het nu geworden:
- Plek 1 t/m 4 krijgen 5 punten
- Plek 5 t/m 8 krijgen 4 punten
- Plek 9 t/m 12 krijgen 3 punten
- Plek 13 t/m 16 krijgen 2 punten
- Plek 17 t/m 20 krijgt 1 punt
- NVT krijgt 0 punten (Omdat het bijvoorbeeld een interland is of vriendschappelijke clubs wedstrijd)
Onderlinge resultaten gebaseerd op de situatie:
Oftewel als Heracles thuis moet tegen Ajax, vul dan de 5 laatste wedstrijden in dat Heracles thuis moest tegen Ajax en geen thuiswedstrijd invullen van Ajax tegen Heracles.
Optie bijzonderheden toegevoegd:
Zie het voorbeeld van de screenshot hieronder (Heracles speelt bijvoorbeeld op kunstgras)
[U]Het team dat thuis speelt krijgt 3 punten:[/u]
Een verhoging ten opzichten van de vorige versie
[B]Screenshot update met dus de vernieuwde puntenverdeling:[/B]

Het puntenverschil tussen Heracles en Ajax is nog maar 2 punten verschil waarbij de score dus dicht bij elkaar moeten eindigen. 3-3 was ook het resultaat, waarbij ik al in mijn eerste post aangaf dat als het verschil 2 punten is of kleiner dat ik graag wil dat er gelijkspel uitkomt. Echter lukt het mijn nog niet echt met de excel formule om dat voor elkaar te krijgen.
In de loop van de dag ga ik weer minimaal 10 wedstrijden testen met deze update (y)
0 Vind ik leuk's
(y) leuk, interessant experiment.
Svenchenko heeft wel een goed punt. Want zoals ik het nu zie bepaal je nu alleen wie favoriet is. En als de favoriet ook een odd heeft voor een favoriet dan zul je op lange termijn weinig winst halen.
Verder denk ik dat het beter werkt in de 2de seizoenshelft, omdat iedereen al tegen iedereen heeft gespeeld en de punten voor de stand beter tot zijn recht komen. Maar daar heb je nu natuurlijk vrij weinig aan.
Wat denk ik ook belangrijk is dat je niet alleen kijkt naar de laatste competitieduels, maar ook naar de laatste thuisduels van het thuisteam en de uitduels van het uitteam kijkt. Prestaties uit en thuis kunnen behoorlijk verschillen.
0 Vind ik leuk's
jeweetzellef:
(y) leuk, interessant experiment.

@jeweetzellef Daar ga ik inderdaad aan werken, ik heb in de nieuwe versie (2 posten hiervoor) het probleem van de thuisduels en uitduels al verholpen. Dit is verwerkt in de nieuwe versie 1.1 die je al kan downloaden.
0 Vind ik leuk's
[B]Onderstaande 10 wedstrijden worden gedaan aan de hand van het nieuwe systeem versie 1.1[/B]
[U]Met 2 punten of minder verschil wordt de pick gelijkspel![/u]
Het is nog een experiment dus het is meer een onderzoek of de puntenverhouding redelijk kloppen en/of dat er nog aanpassingen gedaan moet worden.
[B]De 10 Wedstrijden van vandaag:[/B]
1: VVV - Feyenoord
Puntensysteem 11 - 9
Pick: Gelijkspel
2: Real Sociedad - Atlético Madrid
Puntensysteme 13 - 21
Pick Atletico Madrid
3: Hamburger SV - Stutgart
Puntensysteem 17 - 8
Pick: Hamburger
4: Grasshoppers - Young Boys
Puntensysteem 25 - 11
Pick: Grasshoppers [B]GOLDENPICK !![/B]
5: FC Luzern - FC Basel
Puntensysteem 12 - 14
Pick: Gelijkspel
6: Ado - Utrecht
Puntensysteem 13 - 10
Pick: Ado
7: Heerenveen - Groningen
Puntensysteem 13 - 12
Pick: Gelijkspel
8: Ossuana - Real Betis Sevilla
Puntensysteem 11 - 14
Pick: Real Betis Sevilla
9: RKC Waalwijk - Zwolle
Puntensysteem 15 - 8
Pick: RKC Waalwijk
10: Troyes - OL. Marseille
Puntensysteem: 10 - 13
Pick: Marseille
0 Vind ik leuk's
timbarrett:
jeweetzellef:
(y) leuk, interessant experiment.
Svenchenko heeft wel een goed punt. Want zoals ik het nu zie bepaal je nu alleen wie favoriet is. En als de favoriet ook een odd heeft voor een favoriet dan zul je op lange termijn weinig winst halen.
Verder denk ik dat het beter werkt in de 2de seizoenshelft, omdat iedereen al tegen iedereen heeft gespeeld en de punten voor de stand beter tot zijn recht komen. Maar daar heb je nu natuurlijk vrij weinig aan.
Wat denk ik ook belangrijk is dat je niet alleen kijkt naar de laatste competitieduels, maar ook naar de laatste thuisduels van het thuisteam en de uitduels van het uitteam kijkt. Prestaties uit en thuis kunnen behoorlijk verschillen.

@jeweetzellef Daar ga ik inderdaad aan werken, ik heb in de nieuwe versie (2 posten hiervoor) het probleem van de thuisduels en uitduels al verholpen. Dit is verwerkt in de nieuwe versie 1.1 die je al kan downloaden.

Ik zie dat je bij Ajax 2 punten hebt gegeven voor langer dan 4 dagen rust, maar veel spelers hebben op dinsdag nog hun interland gespeeld en dan zit je krap aan de 4 dagen. Vaak keren internationals zelfs pas terug op vrijdag (was iig wel bij PSV) en spelen zaterdag al hun wedstrijd, dus niet een optimale wedstrijdvoorbereiding :)
Verder ziet het er keurig uit Tim!
En Grasshopper speel ik mee!
0 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.