Wijziging België: verbod op bonussen (Arrest 246999)
De raad van state heeft via arrest 246999 een totaalverbod bekomen op het uitreiken van bonussen en gratis weddenschappen. https://legalworld.wolterskluwer.be/nl/nieuws/in-het-staatsblad/raad-van-state-maakt-einde-aan-reclame-op-gokwebsites-voor-gratis-speldeelnames-en-bonussen/
Wat denken jullie dat de toekomst brengt?
Ik vraag mij af als het niet zal zorgen voor een serieuze terugval in gokken & het misschien wel verdwijnen van enkele bookmakers?
Sommige bookmakers hebben echt lage odds, zonder bonussen heeft het zin meer om daar klant te zijn & voorlopig zie ik toch geen hogere odds verschijnen bij die bookies....
Het lijkt me inderdaad dat de bookmakers zich helemaal moeten gaan heroriënteren op dat vlak. Zo waren Golden Vegas en Circus bijzonder interessant o.w.v. hun freebets die ze gaven. Nu laat ik deze vooral links liggen omdat hun aanbod toch eerder vrij beperkt is. Bijzonder jammer toch allemaal.
Theoretische vraag: zijn er niet belgische bookmakers die bonussen geven aan belgen?
Praktisch antwoord: nauwelijks want het mag niet.
18bet zondigt, maar zal alles doen om niet uit te betalen of extra fees te vragen... te gebruiken op eigen risico
Op vr. mrt.. 2020, 11:33 schreef bartfcb:
Op vr. mrt.. 2020, 09:33 schreef vital:
Ik vraag mij af als het niet zal zorgen voor een serieuze terugval in gokken & het misschien wel verdwijnen van enkele bookmakers?
Sommige bookmakers hebben echt lage odds, zonder bonussen heeft het zin meer om daar klant te zijn & voorlopig zie ik toch geen hogere odds verschijnen bij die bookies....
Het lijkt me inderdaad dat de bookmakers zich helemaal moeten gaan heroriënteren op dat vlak. Zo waren Golden Vegas en Circus bijzonder interessant o.w.v. hun freebets die ze gaven. Nu laat ik deze vooral links liggen omdat hun aanbod toch eerder vrij beperkt is. Bijzonder jammer toch allemaal.
Waren toch ook mijn twee toppers, ze gaven enorm veel weg de laatste maanden.Denk dat ze de bui al voelde hangen .Ze gaan dit zowiezo voelen
Op vr. mrt.. 2020, 11:33 schreef bartfcb:
Op vr. mrt.. 2020, 09:33 schreef vital:
Waren toch ook mijn twee toppers, ze gaven enorm veel weg de laatste maanden.Denk dat ze de bui al voelde hangen .Ze gaan dit zowiezo voelen
Zonder bonussen is geen enkele Belgische bookmaker interessant wegens hun veel te lage odds in vergelijking met de buitenlandse. Zonder snelle aanpassing in de wetgeving zal dit een waar bloedbad onder de Belgische bookmakers veroorzaken. Niemand van wie ik ken, speelt nog op deze sites. België is dan ook één van de domste landen op deze aardbol.
Uiteraard hebben ook wij de berichtgeving omtrent de restricties op bonussen voor Belgische spelers gevolgd. Zoals velen van jullie terecht hebben aangegeven, raakt dit de spelers, aangezien bonussen een belangrijk onderdeel spelen binnen het spelplezier.
Deze maatregel heeft ook invloed op het aanbod op VW. We mogen simpelweg geen bonussen meer aanbieden aan Belgische leden, wat uiteraard ook tegen onze wil is. We staan in dat opzicht in nauw contact met de bookmakers, om op andere manieren onze Belgische leden het nodige te kunnen blijven bieden.
Daarnaast bekijken we de mogelijkheden om gezamenlijk een statement te maken richting de Belgische overheid. In dit statement willen we duidelijk maken dat het spelplezier van vele spelers wegebt door de genomen maatregel. Bij voldoende animo zullen we een petitie starten, voor en door de leden van VW.
We komen hier de komende week op terug. Onze bonussen zullen tot 1 maart online staan op de bekende plekken op onze website. Daarna zullen ook wij de bonussen, tot nader orde, niet meer tonen.
Is er al nieuws over dit gemeenschappelijk statement?
We hebben dit zeker nog op de rol staan. Vanwege de gehele situatie hebben bookmakers nu echter andere zaken aan het hoofd. Daarnaast proberen wij zoveel mogelijk evenementen te organiseren, waardoor er weinig tijd over. Wat ons betreft pakken we dit zeker weer op wanneer het wedden op sport zijn herstart weer heeft gevonden.
Dag allemaal,
Ik ben nog maar onlangs beginnen gokken.
De bonussen waren inderdaad een groot deel van mijn plezier.
Alle freebets en instap bonussen zijn geschrapt, maar ik merk de winstverhogingen en odd-boosts wel blijven. (odd van 3 -> 3.5 bijvoorbeeld of 50% winstverhoging)
Napoleon games geeft nog geregeld winstverhogingen (25% / 50% en zelfs 100%).
Voor covid-19 dit alles nog wat meer in de war stuurde gaf Unibet en bwin nog regelmatig odd-boosts maar ook zij zijn nu fel verminderd.
Hoe komt het ten eerste dat dit niet tegen dit verbod ingaat?
Weten jullie ten tweede of er nog veel sites zijn die bonussen aanbieden zoals napoleon?
Dag allemaal,
Alle freebets en instap bonussen zijn geschrapt, maar ik merk de winstverhogingen en odd-boosts wel blijven. (odd van 3 -> 3.5 bijvoorbeeld of 50% winstverhoging)
Voor covid-19 dit alles nog wat meer in de war stuurde gaf Unibet en bwin nog regelmatig odd-boosts maar ook zij zijn nu fel verminderd.
Weten jullie ten tweede of er nog veel sites zijn die bonussen aanbieden zoals napoleon?
Momenteel geeft enkel napoleon iets dat de moeite is voor Belgen
Dag allemaal,
Momenteel geeft enkel napoleon iets dat de moeite is voor Belgen
Thx, Jammer!
Dag allen,
Ik heb een document opgesteld en gestuurd naar de kansspelcommissie. Hierin beschrijf ik dat het argument 'oneerlijke concurrentie' volgens de onderneming Fremoluc NV ongeldig is. Een onderneming met vergunning C (Fremoluc NV) heeft geen voordeel t.o.v. een andere onderneming met vergunning C. Ze mogen allebei geen bonussen aanbieden. Indien ze oneerlijke concurrentie tussen offline en online willen in vraag stellen moeten ze maar beschikken over de juiste vergunning, anders kan een onderneming met vergunning C een andere onderneming met vergunning B aanklagen aangezien ze meer gokkasten mogen hebben. Het antwoord van de kansspelcommissie staat hieronder. Hierbij wordt het probleem verlegd. Was hiervoor geen regel van maximaal 275 euro in een maand?
Geachte heer
Het arrest 246.999 van de Raad van State komt inderdaad tot de vaststelling dat online bonussen niet toegelaten zijn. De reden hiervoor is echter niet dat er anders sprake zou zijn van oneerlijke concurrentie, maar wel het feit dat het geven van bonussen verboden is op basis van de Kansspelwet. Het is dus de wet die bepaalt dat bonussen verboden zijn, en niet zozeer de Raad van State.
Los daarvan is de Kansspelcommissie verplicht om zich te houden aan de arresten van de Raad van State. Zij kan deze beslissingen niet hervormen.
Wij hopen uw vraag hiermee beantwoord te hebben.
Met vriendelijke groeten
De Helpdesk