Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Wedden op de Eneco Tour 2015

De Ronde van Polen is nog maar net afgelopen, maar de volgende World Tour wedstrijd staat alweer voor de deur. En wat voor koers! Ruim een maand na de Tourstart in Utrecht komt het profpeloton opnieuw naar Nederland. De Eneco Tour is een gevarieerde 1-weekse koers. De winnaar zal een allrounder moeten zijn want de etappes zijn zeer verschillend en gaan over gevarieerde parcoursen.



Parcours
We starten maandag in Friesland, in Bolsward om precies te zijn. Dit is ook de plaats waar jaarlijkse een grote toertocht, de Elfstedentocht op de weg, start waar duizenden enthousiaste wielerliefhebbers aan mee doen. Niet alle 11 Friese steden worden in deze etappe aangedaan, het noordelijke deel van de Elfstedentocht ontbreekt. Normaal gesproken is dit een duel tussen de sprinters. Dit geldt tevens voor de tweede etappe, van - en naar Breda. De derde etappe is opnieuw een vlakke, waarna de renners donderdag een tijdrit zullen afleggen. Het slotweekend is daarentegen allesbehalve vlak.

Op vrijdag staat er een etappe in Nederlands Limburg op het programma. Zaterdag heeft de organisatie een rit in de Ardennen gepland en op zondag zal het peloton gaan finishen op de Muur van Geraardsbergen. Net als in de Bauloise Belgium Tour is er in deze Eneco Tour sprake van het concept van de 'Gouden Kilometer'. Dit werkt als volgt; in elke etappe (behalve in de tijdrit) is er in de finale van de rit een kilometer aanwezen waar er bonificatieseconden te verdienen zijn, te weten 3, 2 en 1, en dat drie keer binnen die kilometer. Attent koersen kan je dus 9 seconden opleveren en aangezien het AK van de Eneco Tour vaak een secondenspel is kan dit wel eens zeer belangrijk blijken.


Favorieten
Vorig jaar won toch wel enigszins verrassend Tim Wellens deze ronde. De Lotto-renner sloeg zijn slag in de Ardennenrit, waarin hij bijna een minuut wist te pakken op zijn concurrenten Lars Boom en Tom Dumoulin, die dit in de laatste etappe niet meer goed wisten te maken. Dumoulin is er dit jaar niet bij na zijn val in de Tour de France. Boom komt uit de Ronde van Denemarken, waar hij een etappe won en enige tijd in de leiderstrui reed, maar waar hij uiteindelijk toen het parcours lastiger werd niet mee kon. Hij liet weten ook niet helemaal 100 procent fit te zijn, dus of we de Brabander als kanshebber moeten zien is de vraag.

Ook de winnaar van vorig jaar, Wellens, verkeert niet echt in topvorm; hij reed een moeizame Tour de France. Zijn ploeg Lotto Soudal heeft echter meer ijzers in het vuur, met talent Tiesj Benoot, die laat zien dat hij op de meest uiteenlopende parcoursen voorin kan rijden, en wellicht Jürgen Roelandts.

De topfavoriet voor Paddypower (op het moment van schrijven de enige bookmaker die odds heeft) is Greg van Avermaet en hier kan ik mij wel in vinden. GVA won de Bauloise Belgium Tour, die eveneens verschillende Gouden Kilometers kende. Ook won hij natuurlijk op fraaie wijze een etappe, die naar Rodez, in de Tour de France. Zijn ploeg BMC heeft ook nog de kaart Philippe Gilbert die men kan spelen. Gilbert is ook goed in vorm, in de voorbije weken wist hij de GP Cerami en een etappe in de Ronde van Wallonië op zijn naam te schrijven. In San Sebastian werd hij 2de. BMC heeft zonder meer een sterke ploeg met ook bij voorbeeld de winnaar van London-Surrey, Jempy Drucker.

Een ander sterk blok is de formatie van Etixx-Quickstep die met Niki Terpstra als kanshebber komen. Julian Alaphilippe van deze ploeg kan wellicht ook een gooi naar de eindzege doen. Simon Spilak is voor de bookmakers eveneens een favoriet. De Sloveen is een van de beste coureurs als het gaat om wedstrijden van een week, maar of hij Van Avermaet en Terpstra kan kloppen betwijfel ik.

Wilco Kelderman is de kopman bij Lotto Jumbo, maar de Apeldoorner gaf zelf aan nog altijd niet helemaal pijnvrij te zijn in zijn rug. Hij heeft in potentie wel alle eigenschappen die je moet hebben om hier te winnen. Een andere coureur die altijd goed voor de dag komt in de Eneco Tour is Andriy Grivko. In 2013 werd hij 3de en vorig 4de. Als we nog verder op de lijst van favorieten kijken komen we bij de outsiders terecht. Fabio Felline wordt hier en daar genoemd als favoriet, maar de Italiaan heeft niet de absolute topvorm die hij in maart en april van dit jaar had. Andere outsiders zijn bij voorbeeld Jan Bakelants, Diego Ulissi en Lars Peter Nordhaug, maar of zijn daadwerkelijk een rol van betekenis zullen gaan spelen vraag ik me af.


Prognose
Er is dus een lange lijst van kanshebbers, maar de topfavorieten zijn voor mij Greg van Avermaet en Niki Terpstra. Van de renners die rechtstreeks uit Denemarken of Polen komen verwacht ik geen wonderen. GVA heeft een sterke ploeg bij zich, en heeft alles in huis om deze koers te winnen. Paddypower zit op @5, te hopen valt dat andere bookmakers hier bij in de buurt gaan zitten.


Houd het topic in de gaten voor updates

Update: Van Avermaet winst @4,50 (Unibet/888 2/10)
Terpstra top 3 @3,25 (Unibet/888 1/10)
Terpstra voor Boom @1,75 (Betsson 3/10)
0 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar futre
Country flagfutre in 9-08-2015 19:25 Overige sporten en evenementen
in 9-08-2015 19:25 Overige sporten en evenementen
37 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
De eerste etappe van de Eneco Tour 2015 wordt verreden in Friesland. Start en finish is in een van de elf steden, Bolsward. Met het grote aantal sprinters op de startlijst wordt dit normaal gesproken een massasprint, of weet iemand hier een stokje voor te steken.


0 Vind ik leuk's
1 Viviani 2 D van Poppel 3 Drucker 4 Greipel 5 Vangenechten 6 Guardini 7 Cort 8 Hofland 9 Rojas 10 Groenewegen 11 Boonen 12 Jans 13 Arndt 14 Ferrari 15 Kuznetsov 16 Selig 17 Navardauskas 18 Démare 19 Looij 20 Theuns

Pfff had Danny van Poppel 5 euro x51 als gokje gespeeld. Scheelde niets.
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
Elia Viviani wist maandag in Bolsward verrassend de eerste etappe van de Eneco Tour op zijn naam te schrijven. Er ging een hoop mis in de sprintvoorbereiding van de favoriet Andre Greipel. Hij verloor twee keer het wiel in de Lotto Soudal trein, moest daardoor uiteindelijk te vroeg aangaan, en viel dan ook stil. Viviani kwam uit zijn wiel en wist tevens de sterk sprintende Danny van Poppel net voor te blijven. De rest van de sprinttreinen functioneerden evenmin zoals de ploegleiders het gedachten hadden. Dinsdag is er opnieuw een kans voor de sprinters als er een vlakke etappe rond Breda op het programma staat.



Parcours
De etappe is 180 kilometer lang en gaat net als maandag gedeeltelijk over een circuit. De etappe wordt namelijk afgesloten met twee rondes van 30 kilometer rond Breda. Het parcours is net als maandag niet al te technisch. Net als de etappe in Friesland is er ook in Brabant sprake van mooi weer, dus waaiervorming zal hoogstwaarschijnlijk achterwege blijven. Alles wijst op een nieuwe massasprint, te meer omdat de 1e etappe liet zien dat er genoeg ploegen zijn die willen werken om de ontsnapping terug te halen.

Favorieten
Andre Greipel stelde dus teleur, maar blijft natuurlijk een renner om rekening mee te houden. Trek sprintte met Van Poppel, maar dit zou ook gebeurd kunnen zijn door het feit dat hun eerste keus Giacomo Nizzolo niet aan sprinten toe kwam. De winnaar van maandag Viviani zal vertrouwen putten uit zijn overwinning, maar zal tevens beseffen dat hij het in de laatste kilometer vooral alleen moest doen. Moreno Hofland had de steun van zijn team, maar de sprints op puur vlak terrein is niet zijn sterkste punt, zo bleek maandag opnieuw. Jean-Pierre Drucker bevestigde zijn goede vorm door naar een knappe derde plaats te spurten. Wie weet wat er in Breda voor hem mogelijk is. Andrea Guardini had ook weinig aan zijn Astana-ploeggenoten in de eerste rit. Hij moest ook vooral zijn eigen plan trekken. Magnus Cort kreeg een goede lead-out van zijn ploeggenoot Adam Blythe, maar kon het dus ook niet afmaken. Een aantal sprinters die wellicht voorin verwacht werden, zoals Sacha Modolo en Alexander Porsev waren in Bolsward nergens te bekennen, het is afwachten of zij dinsdag wel mee zullen strijden om de dagzege.

Prognose
De bookmakers zijn niet al te snel met het bekend maken van de odds voor de 2e etappe. Zodra er bets zijn zal dit gemeld worden in dit topic.

Edit: Geen bets vandaag.
0 Vind ik leuk's
Waar het in de eerste etappe helemaal mis ging voor Lotto Soudal en Andre Greipel, herstelde de Belgische ploeg dit dinsdag in de etappe rond Breda op grootse wijze. Een sprint uit het boekje, met een goede trein, een sterke lead-out en ten slotte een sterke sprint zorgden ervoor dat de ploeg van Marc Sergeant aan het einde van de middag kon juichen.



Parcours
Jesper Asselman mocht na het einde van de etappe de witte leiderstrui aantrekken. Net als maandag had hij zich in de vlucht weten te manouvreren en wist het kostbare Gouden Kilometer-seconden op te rapen. Hij moest vervolgens hopen dat Elia Viviani of Danny van Poppel aan de meet niet teveel bonificatie zouden pakken en hem zo uit de leiderstrui zouden kunnen houden, maar dit scenario bleef de Roompotrenner bespaard.
Woensdag wordt de etappe in Vlaanderen vereden, te weten van Beveren naar Ardooie. Ook in deze etappe is weer sprake van enige delen van het parcours die meerdere keren afgelegd moeten worden. Het slot in Ardooie bestaat uit twee rondes van 15 kilometer. Het is technisch lastiger dan de eerste twee ritten van deze Eneco Tour; op minder dan 4 kilometer van de finish is er een meer dan haakse bocht naar rechts, vervolgens is het iets meer dan 2 kilometer ook bochtig, waarna er op 1 kilometer van de meet een haakse bocht naar links genomen moet worden. De weersverwachting laat een iets grotere kans op regen zien, maar waarschijnlijk is het ten tijde van de etappe droog.

Favorieten
Het finishcircuit is grotendeels hetzelfde als in de etappe van vorig jaar naar Ardooie. Die werd gewonnen door Nacer Bouhanni, die er dit jaar niet bij is. Giacomo Nizzolo werd vorig jaar in deze rit derde, maar tot nu toe heeft Danny van Poppel gesprint voor Trek. Wellicht verandert dit woensdag. Jacopo Guarnieri sprintte in Breda naar de tweede plaats, voor Tom Boonen en Jean Pierre Drucker; allemaal namen die je wellicht niet zou verwachten, maar een handvol sprinters laat het afweten deze Eneco Tour. Viviani kwam er in Breda niet aan te pas, hij wist niet op nieuw het wiel van Greipel te vinden en hiervan te profiteren.

Prognose
De finale is zoals we hebben gezien lastig, en het kiezen van positie wordt dus nog belangrijker. Een nerveuze laatste 5 kilometer ligt voor de hand. Valpartijen liggen wederom voor de hand, dinsdag viel onder andere Matti Breschel in de slotfase. Lotto Soudal zal zijn machtsvertoon willen herhalen en als ze hetzelfde doen als in Breda dan is Greipel de gedoodverfde favoriet. De finale is echter niet eenvoudig en de kans bestaat dus dat de Lotto-trein niet helemaal goed functioneert en Greipel bij voorbeeld het wiel van Jens Debusschere kwijtraakt. In dat geval wordt het een duel tussen de overige sprinters en kan er van alles gebeuren.

Bets zullen later worden toegevoegd.

Edit: Vangenechten voor Arndt @1,52 3/10 (Betsson).
0 Vind ik leuk's
D van Poppel voor Guarnieri @1,65
Guardini voor Modolo @1,85

Samen x3,05
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
chefspijker:
D van Poppel voor Guarnieri @1,65
Guardini voor Modolo @1,85

Samen x3,05


succes chef, ik speel ze mee
0 Vind ik leuk's
Eeuwig trouw aan onze liefde FC Groningen. 03/05/2015 mooiste dag in de historie, Winst KNVB Beker
Chef, ik speel hem weer mee!
Zou je me een onderbouwing kunnen geven? Dan heb ik er een fijner gevoel bij
Heb de Eneco-Tour niet kunnen volgen omdat ik op dit moment nog in Spanje zit.

Gr Fifa :)
0 Vind ik leuk's
wie niet waagt, wie niet wint!
Danny sprint de hele week al top. Was maandag de snelste van het stel maar kwam net te laat om Viviani nog te passeren. Gister zat ie helemaal ingesloten en komt ie vanaf plek 15 nog naar plek 5. Sprintte oa Démare voorbij alsof die stil stond. Guarnieri was gister tweede vooral dankzij zijn goede plaatsing. Als ze naast elkaar starten wint Danny dat duel geheid.

Bij Lampre las ik gister op de site dat ze in eerste instantie voor Ferrari gingen (net als in rit 1), maar die had aangegeven tijdens de rit dat ie zich niet top voelde. Toen ging de ploeg voor Modolo. Dus als Ferrari zich vandaag wel weer goed voelt, zullen ze zijn kaart denk ik trekken. Al is Modolo in principe de betere sprinter, Ferrari heeft het hele jaar geknecht en het lijkt erop dat ze deze week hem daarvoor willen terugbetalen door hem sprintkansen te geven.
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
chefspijker:
D van Poppel voor Guarnieri @1,65
Guardini voor Modolo @1,85

Samen x3,05


1 Boonen 2 Démare 3 Viviani 4 Guardini 5 Groenewegen 6 Greipel 7 Selig 8 Modolo 9 D van Poppel 10 Jans 11 Kuznetsov 12 Roelandts
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.