Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Wedden op de Eneco Tour 2015

De Ronde van Polen is nog maar net afgelopen, maar de volgende World Tour wedstrijd staat alweer voor de deur. En wat voor koers! Ruim een maand na de Tourstart in Utrecht komt het profpeloton opnieuw naar Nederland. De Eneco Tour is een gevarieerde 1-weekse koers. De winnaar zal een allrounder moeten zijn want de etappes zijn zeer verschillend en gaan over gevarieerde parcoursen.



Parcours
We starten maandag in Friesland, in Bolsward om precies te zijn. Dit is ook de plaats waar jaarlijkse een grote toertocht, de Elfstedentocht op de weg, start waar duizenden enthousiaste wielerliefhebbers aan mee doen. Niet alle 11 Friese steden worden in deze etappe aangedaan, het noordelijke deel van de Elfstedentocht ontbreekt. Normaal gesproken is dit een duel tussen de sprinters. Dit geldt tevens voor de tweede etappe, van - en naar Breda. De derde etappe is opnieuw een vlakke, waarna de renners donderdag een tijdrit zullen afleggen. Het slotweekend is daarentegen allesbehalve vlak.

Op vrijdag staat er een etappe in Nederlands Limburg op het programma. Zaterdag heeft de organisatie een rit in de Ardennen gepland en op zondag zal het peloton gaan finishen op de Muur van Geraardsbergen. Net als in de Bauloise Belgium Tour is er in deze Eneco Tour sprake van het concept van de 'Gouden Kilometer'. Dit werkt als volgt; in elke etappe (behalve in de tijdrit) is er in de finale van de rit een kilometer aanwezen waar er bonificatieseconden te verdienen zijn, te weten 3, 2 en 1, en dat drie keer binnen die kilometer. Attent koersen kan je dus 9 seconden opleveren en aangezien het AK van de Eneco Tour vaak een secondenspel is kan dit wel eens zeer belangrijk blijken.


Favorieten
Vorig jaar won toch wel enigszins verrassend Tim Wellens deze ronde. De Lotto-renner sloeg zijn slag in de Ardennenrit, waarin hij bijna een minuut wist te pakken op zijn concurrenten Lars Boom en Tom Dumoulin, die dit in de laatste etappe niet meer goed wisten te maken. Dumoulin is er dit jaar niet bij na zijn val in de Tour de France. Boom komt uit de Ronde van Denemarken, waar hij een etappe won en enige tijd in de leiderstrui reed, maar waar hij uiteindelijk toen het parcours lastiger werd niet mee kon. Hij liet weten ook niet helemaal 100 procent fit te zijn, dus of we de Brabander als kanshebber moeten zien is de vraag.

Ook de winnaar van vorig jaar, Wellens, verkeert niet echt in topvorm; hij reed een moeizame Tour de France. Zijn ploeg Lotto Soudal heeft echter meer ijzers in het vuur, met talent Tiesj Benoot, die laat zien dat hij op de meest uiteenlopende parcoursen voorin kan rijden, en wellicht Jürgen Roelandts.

De topfavoriet voor Paddypower (op het moment van schrijven de enige bookmaker die odds heeft) is Greg van Avermaet en hier kan ik mij wel in vinden. GVA won de Bauloise Belgium Tour, die eveneens verschillende Gouden Kilometers kende. Ook won hij natuurlijk op fraaie wijze een etappe, die naar Rodez, in de Tour de France. Zijn ploeg BMC heeft ook nog de kaart Philippe Gilbert die men kan spelen. Gilbert is ook goed in vorm, in de voorbije weken wist hij de GP Cerami en een etappe in de Ronde van Wallonië op zijn naam te schrijven. In San Sebastian werd hij 2de. BMC heeft zonder meer een sterke ploeg met ook bij voorbeeld de winnaar van London-Surrey, Jempy Drucker.

Een ander sterk blok is de formatie van Etixx-Quickstep die met Niki Terpstra als kanshebber komen. Julian Alaphilippe van deze ploeg kan wellicht ook een gooi naar de eindzege doen. Simon Spilak is voor de bookmakers eveneens een favoriet. De Sloveen is een van de beste coureurs als het gaat om wedstrijden van een week, maar of hij Van Avermaet en Terpstra kan kloppen betwijfel ik.

Wilco Kelderman is de kopman bij Lotto Jumbo, maar de Apeldoorner gaf zelf aan nog altijd niet helemaal pijnvrij te zijn in zijn rug. Hij heeft in potentie wel alle eigenschappen die je moet hebben om hier te winnen. Een andere coureur die altijd goed voor de dag komt in de Eneco Tour is Andriy Grivko. In 2013 werd hij 3de en vorig 4de. Als we nog verder op de lijst van favorieten kijken komen we bij de outsiders terecht. Fabio Felline wordt hier en daar genoemd als favoriet, maar de Italiaan heeft niet de absolute topvorm die hij in maart en april van dit jaar had. Andere outsiders zijn bij voorbeeld Jan Bakelants, Diego Ulissi en Lars Peter Nordhaug, maar of zijn daadwerkelijk een rol van betekenis zullen gaan spelen vraag ik me af.


Prognose
Er is dus een lange lijst van kanshebbers, maar de topfavorieten zijn voor mij Greg van Avermaet en Niki Terpstra. Van de renners die rechtstreeks uit Denemarken of Polen komen verwacht ik geen wonderen. GVA heeft een sterke ploeg bij zich, en heeft alles in huis om deze koers te winnen. Paddypower zit op @5, te hopen valt dat andere bookmakers hier bij in de buurt gaan zitten.


Houd het topic in de gaten voor updates

Update: Van Avermaet winst @4,50 (Unibet/888 2/10)
Terpstra top 3 @3,25 (Unibet/888 1/10)
Terpstra voor Boom @1,75 (Betsson 3/10)
0 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar futre
Country flagfutre in 9-08-2015 19:25 Overige sporten en evenementen
in 9-08-2015 19:25 Overige sporten en evenementen
37 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
De etappe van vrijdag in de Eneco Tour bracht spektakel in de finale van de koers door extreme regenval. Het peloton brak en de vroege vluchters Dylan van Baarle en Johan Le Bon konden strijden om de dagzege, die in het voordeel van de FdJ renner beslecht werd. Wilco Kelderman deed uitstekende zaken in de strijd om het AK door met een groepje met o.a. Tim Wellens weg te rijden en kostbare seconden te pakken om de andere gegadigden voor de eindzege. De zaterdagetappe is op papier de zwaarste in deze ronde als de coureurs in de Ardennen zullen strijden.


0 Vind ik leuk's
Tim Wellens herhaalde zijn kunststukje van de Eneco Tour van 2014. Opnieuw wist hij door een geslaagde aanval in de Ardennenrit het algemeen klassement naar zijn hand te zetten. Hij heeft door zijn ritzege nu meer dan een minuut voorsprong op zijn eerste belager, Greg van Avermaet, die opnieuw niet uitblonk door tactisch sterk te rijden in de etappe naar Houffalize. De eindwinst kan Wellens dus bijna niet meer ontgaan, maar wie wint de laatste etappe? De finish ligt op de befaamde Muur van Geraardsbergen, dus er zullen renners genoeg zijn die deze prestigieuze rit op hun palmares bij willen schrijven.




Parcours
Na de AGR-light en de LBL-light volgt er zondag een Eneco-versie van de Ronde van Vlaanderen. De finish op de Muur van Gerardsbergen was ook vroeger in de Ronde prominent aanwezig, maar is door de gewijzigde aankomstplaats de laatste jaren niet meer present in het parcours. De renners starten zondag 11.59 uur vanuit Sint-Pieters-Leeuw, in de buurt van Brussel. De rit beslaat 188,6 kilometer en onderweg komen de renners tal van bekende hellingen uit het Vlaamse voorjaar tegen zoals de Berendries, de Leberg, Tenbosse en de Kanarieberg. Het slotrondje bevat de hellingen de Onkerzelestraat, de Denderoordberg en de Muur (660 meter tegen 7,6%), waar ook de finish ligt. In tegenstelling tot de afgelopen twee dagen blijft het waarschijnlijk, ondanks de aanwezige bewolking, droog.


Favorieten
Door het sterke optreden van Wellens is de strijd om het AK beslist. Dit zal vooral Greg van Avermaet frustreren. De BMC ploeg pakte het merkwaardig aan in de rit naar Houffalize door met GVA op zo’n 60 kilometer van de meet te openen. Philippe Gilbert had in de finale niet de benen om een echte serieuze aanval te plaatsen. Een dag eerder maakte men bij BMC de merkwaardige keuze om Mauel Quinziato niet te gebruiken voor de achtervolging op de weggesprongen Kelderman en Wellens.

Een team dat ook niet tevreden zal zijn over deze Eneco Tour is Etixx. Julian Alaphilippe kon de afgelopen dagen alleen aanklampen en Niki Terpstra lijkt na zijn mislukte tijdrit de handdoek te hebben gegooid. In de rit naar de Muur is er de laatste kans voor de formatie om de eer te redden. Kanshebbers heeft de ploeg natuurlijk wel met Terpstra en Boonen.

De mannen die in de Vlaamse klassieker doorgaans vooraan rijden zijn ook in deze etappe kanshebbers. De bekende namen zijn dan b.v. Van Avermaet, Boom en Benoot. Op de startlijst staan ook veel coureurs die meer gericht zijn op de Ardennenklassiekers. Zij zijn zeker ook niet kansloos zondag. Te denken valt dan b.v. aan renners als Alaphilippe, Slagter, Gilbert en Felline. Kortom, een hoop coureurs kunnen op de Muur winnen.


Prognose
GVA is door de bookmakers die al odds hebben als favoriet gebombardeerd. Nu is dit niet onterecht, maar de @2,75 is niet te moeite waard om op te spelen. H2h’s zijn nog niet uit, dus het wordt weer wachten op de updates.
0 Vind ik leuk's
Benoot voor Lutsenko en De Vreese voor Westra, samen @2,24 3/10 (Unibet/888).
0 Vind ik leuk's
Ik ga vandaag voor:

Wellens voor Bakelants @2,00 (speel ik ook single) -> echt een hoge quotering gezien het fantastische optreden van Wellens gisteren.
Felline voor Alaphilippe @1,65 -> Felline kwam gister al wat beter voor de dag en was in het begin van z'n carriere al heel goed op de Vlaamse wegen, reed in z'n eerste profjaar bijv. top 10 in de E3 Prijs.

Samen x3,30
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
1 Quinziato 2 Leukemans 3 Lampaert 4 Van Avermaet 5 Alaphilippe 6 Benoot 7 Pozzato 8 Bakelants 9 Gilbert 10 Cort 11 Waeytens 12 Kelderman 13 Arndt 14 Haussler 15 Naesen 18 Wellens

Beetje jammer dat Wellens de laatste 50 meter uit fietste met z'n hand in de lucht. Maar met de vlucht voorop viel de koers in het peloton sowieso tegen, helaas.
0 Vind ik leuk's
If you like sports, you will love Zweeler
Oef, had Leukemans @67.
0 Vind ik leuk's
Terugblik op de Eneco Tour 2015
Tim Wellens herhaalde zijn prestatie van vorig jaar en wist de Eneco Tour op zijn naam te schrijven. De Lotto Soudal-renner plaatste een geslaagde aanval in de zesde etappe, die in de Ardennen.

De eerste etappes waren zoals op voorhand verwacht prooi voor de sprinters van het peloton. De eerste rit, een verkorte Elfstedentocht, werd verrassend door Elia Viviani gewonnen. Favoriet Andre Greipel maakte met zijn team wat foutjes in de sprintvoorbereiding, waardoor de Duitser te vroeg op kop kwam en dus niet wist te winnen. De revanche voor de Belgische ploeg kwam echter een dag later al, toen men Greipel wel voorbeeldig afzette in de sprint in Breda. De derde etappe was een prooi voor Tom Boonen die in de lastige finish in Ardooie de snelste bleek. Het klassement kreeg vorm in de tijdrit in Hoogerheide. Jos van Emden was de snelste in de race tegen de klok, hij versloeg Wilco Kelderman en Adriano Malori. De BMC kopmannen Greg van Avermaet en Philippe Gilbert reden allebei een goede tijdrit, maar in de komende dagen wisten ze hun goede uitgangspositie niet te verzilveren. In de rit in het Nederlandse Limburg zong de vlucht het uit tot de finish; Johan Le Bon wist te winnen. Voor het AK pakte Tim Wellens belangrijke seconden door in de slotfase te demarreren. De Belg boekte zoals gezegd in de zesde rit een dubbelslag; hij won de etappe en in feite ook het AK. In de laatste rit, die in Vlaanderen, redde de vlucht het opnieuw en zorgde Manuel Quinziato voor een troostprijs voor BMC.



Resultaten van de tips
Er is een klein verlies gedraaid over het totaal van de tips. Dit komt met name door de AK bets. Van Avermaet stond er na de tijdrit goed voor, maar vervolgens ging er een hoop mis in het tactische plan van BMC. Alhoewel Wellens ook wel sterk reed, dat had ik vooraf niet verwacht. De andere AK tip, die gericht was op Niki Terpstra, kon na de tijdrit eigenlijk de prullenbak in. De Etixx renner had materiaalpech en verloor meer dan een minuut op de favorieten. In de overige ritten deed hij geen trap teveel. De eerste etappe leverde ook een verlies op, door de tegenvallende prestatie van Greipel, maar het restant van de ritten was succesvol qua h2h's, waardoor de schade redelijk beperkt is gebleven.

Algemeen
Van Avermaet winst @4,50 (Unibet/888 2/10) verloren -2,00
Terpstra top 3 @3,25 (Unibet/888 1/10): verloren -1,00
Terpstra voor Boom @1,75 (Betsson 3/10): verloren -3,00

Etappe 1
Greipel winst @2,50 (Unibet 4/10): verloren -4,00
Porsev voor Theuns + Greipel voor Guardini samen @2,02 (Unibet, 5/10): verloren -5,00

Etappe 2
Geen tips

Etappe 3
Vangenechten voor Arndt @1,52 3/10 (Betsson).; gewonnen +1,59

Etappe 4
Spilak voor Amador en Van Emden voor Hepburn, samen @2,16 3/10 (mybet).: gewonnen +3,48

Etappe 5
Felline voor Keukeleire + Van Avermaet voor Marcato samen @2,00, 4/10 (unibet/888).: gewonnen +4,00

Etappe 6
Geen tips

Etappe 7
Benoot voor Lutsenko en De Vreese voor Westra, samen @2,24 3/10 (Unibet/888) : gewonnen +3,72

Inzet: 28,00 units
Return: 25,79 units
Verlies: -2,21 units
ROI: 92,11%
0 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.