Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Waarom kijken we naar ROI, en niet naar pure winst?

Ik ben nu sinds 2 maanden bezig met wedden op voetbalwedstrijden. In die tijd heb ik al een hele aardige winst kunnen maken, maar dat was eerlijk gezegd meer geluk dan wijsheid want ik heb heel erg veel fouten gemaakt. Ik ben nu op het punt dat ik een serieuze strategie voor mezelf wil uitzetten waarmee ik ook op de langere termijn succesvol kan zijn als wedder.
Om dat te kunnen bereiken zal ik eerst een goede maatstaf moeten hebben om 'succes als wedder' te kunnen meten. Zowel om te zien hoe succesvol ik zelf ben, als om te bepalen wat de beste tipgevers zijn om zo van hun methodes te kunnen leren.
Het belangrijkste instrument dat gebruikt wordt om te meten hoe goed iemand het doet als wedder, zowel hier als op andere sites, is de ROI. Ik heb het artikel wat daar op deze site over geschreven is gelezen (http://www.voetbalwedden.net/artikelen/wat-is-een-roi-return-of-investment/ ), maar ik vroeg me af of dat wel de beste manier is om je succes te meten. Wat volgens mij namelijk iedere wedder wil bereiken is simpel: geld verdienen! Dus als ik 100 euro op m'n account stort, wil ik zoveel mogelijk winst maken ten opzichte van die 100 euro. Dus als ik dan uiteindelijk 150 euro kan terugstorten heb ik het goed gedaan, wanneer ik 200 euro kan terugstorten nog beter. Zoals ik het begrijp wordt dit echter niet met ROI gemeten.
Om dit duidelijker te maken heb ik hier 2 simpele rekenvoorbeelden. Twee wedders openen beiden een account en storten daar 10 euro op. Allebei doen ze vervolgens 4 weddenschappen. Ik weet het, dat is veel te weinig om een betrouwbaar ROI te berekenen en bovendien spelen ze ook heel erg onverantwoord zonder taartmodel etc., maar het gaat nu alleen even om het voorbeeld. Beiden maken ze volledig gebruik van hun budget, want ze gaan allebei een keer all-in (heel onverstandig, ik weet het). Hun resultaten staan weergegeven in de volgende tabellen. Het lijkt me duidelijk wat er met de verschillende kolommen bedoeld wordt. Ik heb voor beiden hun ROI, en ook hun absolute winst ten opzichte van hun startbudget berekend. Ik hanteer de formule voor de ROI-berekening die in het bovengenoemde artikel gegeven wordt, en die ook wordt gebruikt voor de tip-competitie op deze site, namelijk:
ROI = (TotaleUitbetaling * 100) / TotaleInvestering
'TotaleUitbetaling' is in mijn voorbeeld dus de som van de waardes in de 'uitbetaling'-kolom,
'TotaleInvestering' is de som van de 'inzet'-kolom.
Wedder A:

TotaleUitbetaling = €4,00 + €0,00 + €9,00 + €4,00 = €17,00
TotaleInvestering = €2,00 + €9,00 + €3,00 + €1,00 = €15,00
ROI = ( 17 * 100 ) / 15 = 113,33
Winst = €12,00 - €10,00 = €2,00 (oftewel 20% van de oorspronkelijk inzet)
Wedder B:

TotaleUitbetaling = €20,00 + €0,00 + €13,50 + €0,00 = €33,50
TotaleInvestering = €10,00 + €15,00 + €3,00 + €2,50 = €30,50
ROI = ( 33,5 * 100) / 30,5 = 109,84
Winst = €13,00 - €10,00 = €3,00 (oftewel 30% van de oorspronkelijke inzet)
Je ziet dus dat Wedder A een veel betere ROI heeft dan Wedder B. Toch zou ik veel liever Wedder B zijn, want die heeft meer winst gepakt! En daar gaat het ons uiteindelijk allemaal om, toch? Dit voorbeeld is natuurlijk extreem versimpeld, maar ik denk zeker dat het ook voor de werkelijkheid op gaat. Ik heb helaas zelf mijn wed-statistieken tot nu toe niet goed bijgehouden (wil dat vanaf nu wel gaan doen), maar ik weet in ieder geval dat ik in totaal gestart ben met een budget van €75,00 verdeeld over 2 online bookies (zelf gestort geld + daarop verkregen bonus), terwijl ik tot nu toe 300 euro heb uitgecashed. Dat vind ik persoonlijk best een nette winst. M'n ROI weet ik dus helaas niet, maar ik vrees dat die bij lange na niet zo indrukwekkend zal zijn.
Het lijkt mij dus dat deze 2 cijfers iets heel verschillends weergeven. Dat komt natuurlijk omdat bij ROI elke afzonderlijke bet, ook al worden die gemaakt van de winst op je startkapitaal, als 'investering' wordt gezien. Terwijl ik alleen het geld wat je oorspronkelijk stort als investering zie. Dat is immers toch het risico dat je als wedder loopt, dat je verlies lijdt op het geld dat je overmaakt? En je doel is toch winst behalen ten opzichte van dat bedrag? Dus in mijn voorbeeld zet Wedder B uiteindelijk wel meer in natuurlijk, maar het risico is toch voor beiden gewoon gelijk: 10 euro? Ze beginnen met hetzelfde startkapitaal, en wedder B pakt daar simpelweg meer winst op. Terwijl dat verborgen zou blijven als je alleen naar de ROI-statistieken kijkt. Een hogere ROI hoeft dus helemaal niet samen te gaan met het halen van meer winst. Het lijkt mij dus dat het veel meer nut heeft om naar behaalde winst ten opzichte van je startkapitaal te kijken, in plaats van naar ROI. Dat is niet alleen veel makkelijker, het lijkt mij ook veel beter je effectieve succes als wedder weer te geven?
Dat alles gezegd hebbende, ga ik ervan uit dat ik iets fundamenteels verkeerd begrijp. Er zitten hier veel heel ervaren en goede wedders die er allemaal meer verstand van hebben dan een beginner als ik, en die allemaal gebruik maken van de ROI. Dus het zal ongetwijfeld z'n nut hebben, maar ik begrijp dus gewoon absoluut niet wat dat dan zou moeten zijn. Zou dus iemand mij kunnen uitleggen waar ik verkeerd ga? Wat zie ik over het hoofd? Waar zijn mijn berekeningen fout? Wat klopt er niet aan mijn redenaties?
Ik hoop dat dit de aanzet kan zijn voor een goede discussie, die naast mij ook andere beginnende wedders kan helpen het wedden wat serieuzer en doelgerichter aan te pakken.
0 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar bamihap
Country flagbamihap in 3-10-2012 15:40 Hulp en advies
in 3-10-2012 15:40 Hulp en advies
12 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50
Zeer interessant Bamihap. Ik gok zelf al ongeveer 10 jaar, maar ik ben niet iemand die veel statistieken bijhoudt van mijn weddenschappen. Ik kijk zelf eigenlijk ook enkel naar mijn absolute winst, en niet naar mijn ROI. Maar ik snap wel waarom ze onder meer op deze site naar ROI kijken. Volgens mij maak je de foute redenering dat je €10 die je gestort hebt in dit voorbeeld, je investering is en dus ook je risico. Je hebt wel €10 gestort, maar je riskeert enkel de bedragen die je daadwerkelijk inzet te verliezen. Als je bijvoorbeeld €5 inzet en verliest, kan je nog altijd beslissen om de andere €5 terug naar je bankrekening te laten storten. Je moet dus enkel rekening houden met de €5 die je hebt ingezet.
Relatief gezien heeft wedder A dus beter gespeeld. Hij heeft immers slechts €15 ingezet (en dus €15 geriskeerd) om €2 winst te maken. Dit terwijl wedder B afgerond €30 heeft moeten inzetten (dus €30 risico) om uiteindelijk slechts €3 winst te maken. Wanneer wedder A even succesvol zou blijken en opnieuw €15 inzet en opnieuw €2 winst maakt, heeft hij dus in totaal €30 ingezet, maar wel €4 winst gemaakt, één euro meer als wedder B dus. Hij heeft, gezien het risico dat hij gelopen heeft op verlies, dus beter gespeeld dan wedder B, ook al heeft wedder B een grotere absolute winst.
Je enige foutieve redenering (volgens mij alleszins) is dus dat je de volledige €10 als risico beschouwt, terwijl dit enkel het ingezette bedrag zou moeten zijn. Wedder B heeft op dit moment inderdaad meer winst, maar hij heeft ook een groter risico gelopen, aangezien hij meer heeft ingezet. Op lange termijn zal het normaal gezien wedder A zijn die met de meeste winst gaat lopen. Maar ik ben benieuwd naar wat andere leden hierover denken.
0 Vind ik leuk's
Leuk topic Bamihap en welkom in de wereld van wedden. ;)
Roi moet je wel zien op basis van lange termijn. Hier in de tipcompetitie is dit minimaal 400 tips, maar zou 1000 tips per jaar beter zijn. Als iemand 1 tip met 1000 euro inzet speelt op een odd van 1,05 en hij wint deze, dan pakt hij € 50,- en heeft maar een roi van 5%.
bamihap:
Dus als ik 100 euro op m'n account stort, wil ik zoveel mogelijk winst maken ten opzichte van die 100 euro. Dus als ik dan uiteindelijk 150 euro kan terugstorten heb ik het goed gedaan, wanneer ik 200 euro kan terugstorten nog beter. Zoals ik het begrijp wordt dit echter niet met ROI gemeten.

Elke speler speelt met andere inzetten en daarom wordt er vaak gewezen naar het taartmodel (spelen met units). Betters praten over aantal units winst en niet over 50 euro winst. De eene begint met 10 euro startroll en iemand anders met 2500 € startroll, maar units is relatief in verhouding. Een goede site om dit misschien eens bij te houden is www.blogabet.com
bamihap:

In die tijd heb ik al een hele aardige winst kunnen maken, maar dat was eerlijk gezegd meer geluk dan wijsheid want ik heb heel erg veel fouten gemaakt. Ik ben nu op het punt dat ik een serieuze strategie voor mezelf wil uitzetten waarmee ik ook op de langere termijn succesvol kan zijn als wedder.

Zelfanalyse is erg belangrijk. Ik kwam erachter dat ik veel verloor door livebetting. Als ik bets voor de wedstrijd plaats dan valt dit vaak veel beter uit voor mij dan dat ik live wed.
Daarnaast maak een lijst met tippers/sites die je wilt volgen. Zet ze in je favorieten en kijk ze elke dag na.
Ben je bekend met verschillende wedstrategien? Als je winst op de lange termijn wilt gaan maken, dan raad ik je aan om singels te spelen op Asian Handicap. Meer weten? Lees dan dit topic even door: https://www.voetbalwedden.net/topic/strategie-asian-handicap-1160/
Daarnaast is tilt nog de gevaarlijkste zwakte bij veel spelers. Wanneer je dit kunt voorkomen dan kun je ver komen en een mooie winst maken ;)
0 Vind ik leuk's
Dag Bamihap,
Een erg interessante post die je bent gestart. Je maak echter één denkfout. Een roi is altijd gebaseerd op een percentage, een percentage op basis van je inzet. Of je inzet nou 1 euro is of 1 miljoen, een ROI zegt daar niets over. Met een ROI kan je dus aangeven of je een winstgevende speler bent, of je nou 10 euro wint of 1000.
Voorbeeld 1:
Ik start met 10.000 euro en sluit 10 weddenschappen van 1000 euro tegen een odd van 2 euro. Ik win er 6 en verlies er 4. Totale bankroll is nu 12000 euro, ROI = 120%. Winst is 2000 euro.
Voorbeeld 2:
Ik start met 1000 euro en sluit 10 weddenschappen van 100 euro af tegen een odd van 2 euro. Ik win er 7 en verlies er 3. Totale bankroll is nu 1400 euro, ROI is 140%. Winst is 400 euro.
Wie wil je liever zijn? Een speler in voorbeeld 1 of in voorbeeld 2?
Ik wil graag de persoon uit voorbeeld 2 zijn. Als ik namelijk mijn hele leven een ROI van 140 hou maak ik standaard 20% meer rendement dan de persoon uit voorbeeld 1. Daar ben ik veel trotser op.
0 Vind ik leuk's
Hakuna Matatttta.
Als je kijkt naar een dagje of een weekendje wedden doet ROI er inderdaad helemaal niets toe. ROI is een term alleen van nut als je het hebt over de lange termijn. Als iemand, zeg wedder B, door wat raar in te zetten op een dag meer winst maakt dan zeg wedder A (en dat kan natuurlijk), dan wil je natuurlijk liever wedder B zijn -- voor die ene dag.
Echter, als we jouw voorbeeld nemen, en we gaan niet uit van een eenmalig maar van een structureel resultaat; d.w.z. Wedder A haalt structureel op iedere euro inleg een return van 1 euro en 13 centen, en Wedder B haalt op iedere euro inleg structureel 'slechts' een return van 1 euro en 10 centen -- welke wedder zou jij dan structureel gaan volgen?
0 Vind ik leuk's
Never bet the Devil your head ...
maar:
Echter, als we jouw voorbeeld nemen, en we gaan niet uit van een eenmalig maar van een structureel resultaat; d.w.z. Wedder A haalt structureel op iedere euro inleg een return van 1 euro en 13 centen, en Wedder B haalt op iedere euro inleg structureel 'slechts' een return van 1 euro en 10 centen -- welke wedder zou jij dan structureel gaan volgen?

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
0 Vind ik leuk's
Hakuna Matatttta.
Pardon, ik dacht dat ik als eerste (en enige) antwoord gaf.
0 Vind ik leuk's
Never bet the Devil your head ...
Het is natuurlijk wel leuk om te weten wat je roi% is. Anderzijds denk ik dat er toch veel spelers zijn hier waarvan hun roi% , wanneer ze voor echt geld spelen toch verschillend zal zijn dan wanneer ze hier hun tips plaatsen, behalve diegene die uiteindelijk enkel dagelijks hun tips spelen die ze hier hebben geplaats.
Ik zelf bv , plaats hier veel meer tips dan dat ik voor echt geld speel en moet het uiteindelijk wel zelf uitrekenen. ach uiteindelijk vindt ik het concept van voetbalwedden wel leuk en dat iedereen veel winst mag maken en slim mogen spelen. en winst op lange termijn blijft zowiezo de beste manier;
Mijn strategie , daar blijf ik toch bij en dat is dagelijks 10 euro op 10 verschillende gelijkspellekes of odds boven de 3.00, dat kost me een inzet van 100 euro /dag. Ik doet dit natuurlijk wel enkel op dagen wanneer er genoeg matchen te spelen zijn .
maar uiteindelijk moet ik er maar 3 van de 10 hebben om al een kleine winst te pakken. En reken maar uit als je er 4/5 /6 of zelfs 7 hebt , alleen al omdat dit telkens odds van boven de 3.00 zijn. En eerlijk gezegd is het nog nooit gebeurd dat ik er geen enkele had.
goeie dagen om dit te doen is vooral vrijdags en in het weekend , heb je genoeg matchen , op dinsdag heb je de engelse competitie.
Ik wens iedereen veel succes met hun bets , en dat we rijk mogen worden hahaha. En op lange termijn is dit zeker winstgevend.
(h)
0 Vind ik leuk's
X - Forever
flyer7:
En op lange termijn is dit zeker winstgevend.

Waarom denk je dat het 'willekeurig' kiezen van wedstrijden op dagen dat er veel wedstrijden zijn en inzetten op gelijkspel én uitkomsten met odds boven de 3 euro winstgevend is? Ik zie hier geen fiducie in.
Kan je iets meer informatie geven en/of al je resultaten bijhouden in een topic. Misschien heb je wel een meesterlijke tactiek ontwikkeld, voor de lange termijn.
0 Vind ik leuk's
Hakuna Matatttta.
Heel erg bedankt voor alle reacties! Het is me helemaal duidelijk nu dat het kijken naar ROI veel nuttiger is dan naar absolute winst. Sterker nog, het is eigenlijk zo simpel dat ik niet snap dat ik dat niet direct zag. De enige reden dat in mijn voorbeeld Wedder B meer winst maakt dan Wedder A, is natuurlijk dat hij gemiddeld met veel hogere stakes speelt. Hij wedt niet beter, hij zet gewoon meer in. Als ik zie hoe simpel en kort VW-CREW dit duidelijk uitlegt, snap ik niet dat ik daar zo'n lange post voor nodig had :d .
En OnzeMichael maakt een heel belangrijk punt: zelfanalyse! Ik heb alsnog alle bets die ik tot nu toe gedaan heb handmatig in excel ingevoerd (wat een enorm rotkarwei was...), en uitgesplitst naar verschillende soorten weddenschappen: Asian Handicaps, Combi's, etc. Het blijkt dat tot nu toe, over 490 bets genomen, mijn ROI 117 is. Absurd hoog natuurlijk, maar dat is volledig te wijten aan 1 enkele bet waarmee ik al mijn winst gescoord heb. Dat was simpelweg een fout van Unibet, een buitenkansje. Laat ik die ene weddenschap weg, dan is mijn ROI nog 101. Dat is niet al te indrukkenwekkend, maar toch: ik lijd geen verlies en als je ziet hoe enorm veel beginnersfouten ik heb gemaakt en wat me dat wel niet gekost heeft, dan ben ik er zeker van dat ik dit met een meer gestructureerde aanpak nog wel een goed stukje omhoog kan krijgen.
En die meer gestructureerde aanpak is mogelijk, doordat ik mijn prestaties op de verschillende soorten weddenschappen nu kan vergelijken! Het blijkt dat ik op livebets absurd laag scoor (een ROI van 67 op 200 bets! :-| ), en ook op combi's verlies lijd. Wanneer ik singles speel, is er eigenlijk nauwelijks een verschil of ik nu Asian Handicaps of simpelweg 1x2 speel. Op Europacup-wedstrijden scoor ik veel beter dan op nationale competities, en ik behaal (verreweg!) de meeste winst.... op het wedden op gelijkspelen!
Natuurlijk kan ik deze harde conclusies nu nog helemaal niet trekken, daarvoor heb ik nog veel te weinig bets gedaan. Maar het is duidelijk dat me dit in de toekomst heel belangrijke informatie gaat opleveren waarmee ik mijn speelwijze kan aanpassen en perfectioneren. En dat was natuurlijk nooit mogelijk geweest als ik alleen naar absolute winst had gekeken. Het beeld zou dan totaal vertekend zijn door de verschillende bedragen die ik op de verschillende wed-types speel. Heel erg bedankt dus voor de input, dit helpt me duidelijk een heel stuk verder!!!
Om tenslotte ook nog even aan te haken op de laatste 2 posts door Flyer en VW-crew: zoals ik al zei heb ook ik tot nu toe (relatief) de meeste winst behaald op het wedden op gelijkspelen. Dit heb ik gedaan door in de Engelse League One en League Two de meest geschikte wedstrijden uit te zoeken. Daar zijn immers een heel stel clubs te vinden die vorig seizoen in 46 wedstrijden tussen de 15 en 20 keer gelijkspeelden! Als je dan nog de wedstrijden met de hoogste kans op een gelijkspel eruit weet te pikken (wedstrijden waarbij beide teams ongeveer even sterk zijn en redelijk vaak gelijkspelen), denk ik dat het best mogelijk is daar op de lange termijn een goede winst op te behalen. Ook voor de wedstrijden die nu bezig zijn heb ik er op 8 ingezet, wanneer ik er daar 3 van goed heb heb ik al een hele nette winst.
Dus VW-crew, ik wil best de uitdaging oppakken (die je eigenlijk aan Flyer voorlegde), en mijn gelijkspel-resultaten gaan bijhouden in een topic. Als ik door de juiste wedstrijden te kiezen op de lange termijn winst weet te halen, is dit denk ik heel nuttige informatie voor veel leden. Ik zal dit nu direct gaan doen, dan lever ik tenminste ook m'n bijdrage aan het forum ;-) .
0 Vind ik leuk's
bamihap:
Het blijkt dat ik op livebets absurd laag scoor (een ROI van 67 op 200 bets! :-| )

Heb je ook gekeken waar dit aan ligt?
Misschien is dit sheetje iets voor jou:
http://www.aussportsbetting.com/tools/betting-tracker-excel-worksheet/
0 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.