Wat kost gokken jou? Stop op tijd | 18+ | loketkansspel.nl | Gokken kan verslavend zijn, deel deze inhoud niet met minderjarigen | Speel bewust | Algemene voorwaarden zijn van toepassing | #Advertentie

Strategie: toetsen aan de hand van statistiek en resultaten uit het verleden

Hallo!


Ik heb me de laatste maanden uit grote interesse flink verdiept in wedden op voetbalbets. Nog geen stuiver ingezet, maar heb een tijd geleden een strategie uitbedacht waarvan ik natuurlijk hoop dat hij succesvol gaat zijn.

Nu wil ik volgende maand mijn eerste slag gaan slaan. Heb al 4 bookmakers uitgezocht waarop ik verspreid 100 euro op wil storten en me focussen op bets op winnende voetbalteams dmv 2x1 betting. Hierbij hanteer ik 1 euro per unit, zodat ik in totaal 100 wedstrijden per week hoop te pakken. De wedstrijden en teams waarop ik bet selecteer ik aan de hand van mijn strategie en van de 4 bookmakers pak ik gewoon degene die de beste odds geeft.

Ik verwacht dan ook niet gelijk rijk te worden: het is puur bedoeld om te kijken of het werkt en als ik wat verlies zal het hoogstens een paar euro zijn. Statistiek is de enige leidraad die ik wil gebruiken voor mijn betkeuzes.


Nu heb aan de hand van mijn strategie 2 seizoenen eredivisie in excel neergeplemd met daarbij odds van bookmakers uit het verleden (bron https://www.oddsportal.com/) om te onderzoeken hoe goed deze het in vergelijking met elkaar doen. In theorie heb ik alle informatie om te backtracken of de strategie zal werken of niet. Nu de grote vraag: hoe? Hoe berekenen ik mijn verwachte winst/verlies? Standaarddeviatie en dergelijke? Ik hoor het graag!

1 Vind ik leuk's
Gestart door
Avatar neoking
Country flagneoking in 30-10-2019 22:29 Hulp en advies
in 30-10-2019 22:29 Hulp en advies
36 reacties
Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (oplopend)
  • Aanmaakdatum (aflopend)
  • Vind-ik-nuttig (aflopend)
10
  • 10
  • 25
  • 50

Je gaat bets plaatsen op winnende voetbalteams. Bedoel je daarmee teams die een hele streak aan overwinningen hebben of bedoel je clubs als Ajax waarvan het aannemelijk is dat ze veel winnen? Je hebt geen enkele garantie dat als Ajax 9x wint, dat dat de 10de keer ook zo is. Zelfde voor clubs die in een winning streak zitten.

ik denk dat je enorm lang op de hoogste odd van winnende teams moet spelen om minimale winst te kunnen maken. Maar dat zal je uitgewerkte excel wel voor je kunnen bepalen.


ik snap niet echt wat je bedoelt, maar je moet je inleg vermenigvuldigen met de hoogste odds die jij zou spelen. Dan heb je een uitkomst en daar haal je de inleg van af. Dat is je pure winst. Bijv. 1 (inleg) *1,3 (hoogste odd)= 1,3. 1,3 - 1 = 0,3 pure winst. Houd er wel rekening mee dat sommige bookies commissies rekenen.

Je vraag over de standaarddeviatie snap ik even niet al weet ik uiteraard wel wat daarmee bedoeld wordt. Waarom zou je de afwijking willen weten? Je kunt net zo goed over heel veel seizoenen de stats uitzoeken, dan heb je minder foutmarge.


0 Vind ik leuk's

Welkom op VW!


Ik heb de naam van je topic even aangepast, aangezien deze behoorlijk lang was.



0 Vind ik leuk's
You only sing when you're winning!

ksnap ook ni wat ie bedoelt

als het kan helpen, heb ooit eens artikel gezien over hoe je kan statistisch software integreren in je betten ergens op het net (ging over R, is open source denk ik, was toch zo in verleden)

0 Vind ik leuk's

Zal proberen uit te leggen wat ik bedoel aan de hand van een klein voorbeeld. Stel ik heb voor het gemak 5 wedstrijden uit de premier league:

  1. Manchester City - Leichester City
  2. Manchester United - Burnley
  3. Chelsea - Tottenham Hotspur
  4. Liverpool - Swansea
  5. Arsenal - West Ham


Deze wedstrijden staan los van elkaar en hebben niks te maken met een streak. Man City, Man United , Chelsea, Liverpool en Arsenal krijgen allemaal precies odds van 2 om te winnen van hun tegenstander. Dit komt overeen met een kans van 50 procent. Ik heb aan de hand van mijn strategie reden om aan te nemen dat de winstkansen van al deze ploegen echter hoger is dan 50 procent en ik in elk van deze wedstrijden een edge heb op de bookies. Ik zet dan ook per wedstrijd 1 unit van 10 euro in op Man City, Man United, Chelsea, Liverpool en Arsenal voor de winst en spendeer dus in totaal 50 euro voor deze wedstrijden.


Alle ploegen waarop ik heb ingezet winnen uiteindelijk, behalve Arsenal. Zodoende is mijn opbrengst in totaal 80 euro (10x2 = 20 euro per wedstrijd) en mijn totale winst 30 euro (80-50=30). Mijn winstpercentage ligt nu op 60 procent na een sample van 5 wedstrijden. Uiteraard zal ik dit winstpercentage niet kunnen volhouden, maar hoe reken ik in dit voorbeeld aan de hand van binominale verdeling de standaarddeviatie uit? En hoe reken ik dat uit met verschillende odds (ik heb in dit voorbeeld voor het gemak odds van 2 genomen, maar de praktijk ligt natuurlijk anders). Interessant wordt het pas als de sample (de n) groter en representatiever wordt. Zo zou ik namelijk moeten kunnen checken aan de hand van backtesting of een gegeven strategie werkt. of niet.


Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd wat ik bedoel. Zo niet, dan hoor ik het graag natuurlijk!

Die 'R' lijkt trouwens een schot in de roos te zijn betreft wat ik nu zoek, dank daarvoor!

Bericht gewijzigd door neoking op do 31 okt. 2019, 21:44
1 Vind ik leuk's

ik heb werkelijk geen idee. Je bent wel bekend met de Poisson-verdeling?


Ik hoop dat een groter wiskundig licht dan ik, je vragen kan beantwoorden :-)


0 Vind ik leuk's

ik ben goed in statistiek, maar het zit te ver en ga er mijn hoofd niet over breken

0 Vind ik leuk's

heb je al een strategie of niet


wat wil je doen met die standaarddeviatie ed? kijken welke bookies 'beter' scoren?

0 Vind ik leuk's
Op do. 31 okt. 2019, 23:59 schreef gilles00:

heb je al een strategie of niet


wat wil je doen met die standaarddeviatie ed? kijken welke bookies 'beter' scoren?

Ik heb zeker een strategie, en wou juist de standaarddeviatie gebruiken om na een eventuele winst na bv.300 wedstrijden uit te rekenen hoe groot de kans is dat dit gebeurt. Ongeacht of mijn strategie gaat werken of niet (dus of ik uberhaupt winst ga maken) denk denk ik dat het ontzettend nuttige info kan zijn hoe deze materie te gebruiken, niet alleen voor mij. Het probleem is alleen dat de wiskunde erachter best mals is, maar ik hoopte dan ook dat er op een serieus voetbalwedforum als hier vast wel wat gasten zitten die hier nuttige input over zouden kunnen geven hehe

0 Vind ik leuk's

Ja voor de meer diepergaande wiskunde zijn google, gratis boeken en youtube wellicht toch je best friend.

ik heb het idee/bestaan van de Poissonverdeling hier opgedaan. De uitwerking heb ik mezelf buiten dit forum geleerd. Daar heb ik wel aantal dagen over gedaan.

Maar ik hoop uiteraard dat zich hier nog een student van de TU of soortgelijk meldt, die je kan helpen. Leren wij er ook nog wat van.


1 Vind ik leuk's

Neem deel aan het gesprek

Als je al een account hebt, login om te reageren of maak een account aan.